کد خبر: ۱۹۶۷۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۲۲ دی ۱۳۹۲
قبل از اینکه گری لوییس نماینده سازمان ملل در کشورمان به محل دریاچه خشک هامون برسد، جمعی از مردم منطقه به حالت یک زنجیره انسانی و با در دست داشتن نوشته‌هایی منتظر وی بودند.

وبلاگ سیستان‌نگاه نوشت: گری لوییس نماینده سازمان ملل درکشورمان، جمعه 20 دی در بازدیدی از دریاچه خشک هامون از نزدیک با مشکلات مردم حاشیه این دریاچه آشنا شد.

اولین مقصد سفر وی، کوه خواجه بود، جمعی از مردم اطراف کوه خواجه نیز جهت خوش آمد گویی با در دست داشتن دست نوشته‌های در محل حضور داشتند.

وقتی گری لوییس به محل رسید؛ مردم به حالت یک زنجیره انسانی منتظر وی بودند؛ وقتی وی از ماشین پیاده شد؛ مردم به سمت او حرکت و گری لوییس نیز به گرمی با مردم همکلام شد،( از طریق مترجم)

البته در زمان‌های از این موضوع که برخی از همشهریان ما بصورت محلی صحبت می‌کردند و مترجم وی نیز متوجه نمی‌شد؛ دکتر کیخا نقش مترجم را ایفا می‌کرد و صحبت‌های مردم را به خوبی به دکتر لوییس انتقال می‌داد؛ تقریباً بیش از 10 نفر بصورت انفرادی و رودرو با وی صحبت کردند و  هرکس به نوعی مشکلات را برای وی تشریح داد.

پس از دیدار با مردم، به طرف کوه خواجه حرکت کردند و از بالای کوه، دریاچه خشک هامون را بازدید کردند در زمانی که در بالای کوه حضور داشت، علیرضا خسروی اطلاعات کافی درخصوص تاریخ سیستان و دریاچه هامون برای گری لوییس و همراهانش توضیح داد؛ این توضیحات بقدری برای وی جالب و جذاب بود که از خسروی خواست مجدد آنها را بگوید تا یادداشت کند.

 

پس از بازدید کوه خواجه، به سمت شمال شهرستان هیرمند روستای تخت عدالت حرکت کردند و درمحل اسکله این روستا نیز جمعیت قابل توجهی با دردست داشتن پلاکاردهای منتظر وی و دیگر مسئولان بودند.

 

با صحبت‌های مردم و وضعی که دریاچه هامون داشت؛ گویا گری لوییس بشدت تحت تاثیر قرار گرفت و لحظاتی برای مردم سخنرانی کرد، وی در ابتدا به فارسی با مردم احوالپرسی کرد و گفت که بسیار خوشحالم در جمع شما هستم و اما خیلی هم ناراحتم که وضع زندگی شما به این شکل هست.

وی که دست و پا شکسته فارسی حرف می‌زد گفت که معمولا در جمع فارسی حرف نمی‌زند اما به احترام شما این کار را کردم و پس از آن نیز توسط مترجم خود با مردم صحبت کرد؛ لوییس گفت: من تنها یک نفر هستم؛ اما به شما قول می‌دهم که صدای شما را که آب می‌خواهید را به مجامع جهانی برسانم و با توجه به اینکه این تالاب بین المللی است و بین دو کشور مشترک است باید این موضوع حل شود؛ سازمان ملل تعهد دارد تا به شما کمک کند تا زندگی شادتری داشته باشید.

پس از سخنرانی در جمع مردم وی که مشخص بود بشدت تحت تاثیر قرار گرفته است؛ از پله‌های اسکله به پایین رفت و دقایقی را تنها در دریاچه خشک هامون قدم زد.

و پس از آن نیز در شمال شهرستان نیمروز حضور یافت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها