کد خبر: ۱۹۶۶۸
زمان انتشار: ۲۱:۰۹     ۱۸ شهريور ۱۳۹۰
سوء استفاده رسانه های بیگانه از خشکی دریاچه ارومیه:
نیویورک تایمز با پرداختن به اعتراضات گروهی از مردم تبریز در موضوع دریاچه ی ارومیه، تلاش نمود تا این اعتراضات را با آشوب های پس از انتخابات 88 مرتبط کرده و بر خاکسترهای مرده ی این آشوب ها بدمد. این روزنامه با گردآوری اخباری پراکنده در این خصوص سعی در جهت دهی سیاسی به خواسته های زیست محیطی مردم داشته و در مقاله ای به قلم رابرت مک کی از قول یکی از مشاوران میرحسین موسوی نوشت: دولتی که با یک بحران مشروعیت مواجه باشد از همه چیز ترس دارد حتی خشک شدن دریاچه ارومیه ...
سرویس بین الملل پایگاه 598 - عباس پژوهش/ روزنامه ی نیویورک تایمز با پرداختن به اعتراضات گروهی از مردم تبریز در موضوع دریاچه ی ارومیه، تلاش نمود تا این اعتراضات را با آشوب های پس از انتخابات 1388 مرتبط کرده و بر خاکسترهای مرده ی این آشوب ها بدمد. این روزنامه با گردآوری اخباری پراکنده در این خصوص سعی در جهت دهی سیاسی به خواسته های زیست محیطی مردم داشته و در مقاله ای به قلم رابرت مک کی از قول یکی از مشاوران میرحسین موسوی نوشت :  دولتی که با یک بحران مشروعیت مواجه باشد از همه چیز ترس دارد حتی خشک شدن دریاچه  ارومیه را به یک مسئله ی امنیت ملی تبدیل می کند.

رابرت مک کی در مقاله ای با عنوان « اعتراضات در ایران علیه خشک شدن دریاچه » نوشت:

کلیپ های خام "You Tube" از معترضین ایرانی که خیابان ها را پر کرده بودند و با موتورسواران نیروهای امنیتی درگیری شدید داشتند،باید برای خوانندگانی که موج ناآرامی ها در ایران را -بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال 2009- دنبال می کنند آشنا باشند، اما این بار عصبانیت مردم تبریز یک دلیل محلی دارد: ناکامی دولت در مهار ناپدید شدن تدریجی یک دریاچه بزرگ نمک که برای اقتصاد منطقه بسیار حیاتی است.

به گزارش "یورونیوز"، به دنبال تظاهرات های منتج شده از ناکامی پارلمان ایران در اتخاذ تدابیری برای توقف خشک شدن تدریجی و ناپدید شدن دریاچه ی ارومیه –که در جامعه ی محلی آذری ها به "اورمیا" معروف است- در روزهای اخیر، ده ها معترض طرفدار محیط زیست در استان آذربایجان شرقی ایران بازدداشت شده اند.

"آسوشییتد پرس" در ماه آوریل گزارش داد "طرفداران و فعالان محیط زیست از سالها پیش هشدار داده بودند خشکی و سیاست های تجاوزکارانه ی کشاورزی، این دریاچه را تهدید می کنند." اگر نابودی این دریاچه به اقدامات و یا عدم تحرک دولت مرتبط باشد، می تواند با نابودی دریای آرالدر اتحاد جماهیر شوروی که در سال های گذشته متحمل سرنوشت مشابهی بود همسنگ باشد.

گزارش ویدئویی "یورونیوز" که روز دوشنبه پخش شد، شامل قطعه هایی ویدئویی است که تظاهرکنندگان، در طول هفته برای "You Tube"ارسال کرده اند و همچنین بریده فیلم هایی آرشیوی از خشک شدن دریاچه ی ارومیه.

رادیو "زمانه"، که یک ایستگاه مستقر در هلند و متعلق به گروه های اپوزوسیون است روز یکشنبه گزارش داد پس از فراخوانده شدن دوازده نفر از اعضای مجلس ایران برای اقدام فوری درخصوص وضعیت بحرانیِ روندِ تبدیل سریع دریاچه ی ارومیه  به یک پهنه ی نمکی ،( فرایندی که با احداث سد های متعدد بر رودخانه های تغذیه کننده ی دریاچه - شتاب یافته ) معترضان در تبریز بازدداشت شدند. تا کنون، مواجهه ی دولت با اعتراض های عمومی منطقه، فقط به صورت  بازدداشت فعالان بوده است.

سرویس آذری زبان رادیو آزاد اروپا/ رادیو آزادی هفته ی پیش گزارش داد اعضای پارلمان ایران " به تخصیص بودجه برای هدایت آب رود "آراز" به  دریاچه ی ارومیه به منظور بالا بردن سطح آب آن، رأی منفی دادند.

آنها در عوض، نقل مکان آذربایجانی های ساکن اطراف دریاچه ی ارومیه را پیشنهاد دادند." گوینده همچنین گزارش داد که: "قبل و بعد از یک مسابقه ی فوتبال در تبریز بین تیم آذربایجانی تراکتورسازی و تیم محلی شهرداری تبریز، تعدادی دیگر از فعالان بازدداشت شدند. در طول مسابقه، هزاران تماشاچی آذربایجانی شعار می دادند’دریاچه ارومیه در حال مرگ است و مجلس دستور اعدام آن را داده است‘."

یکی از مشاوران میرحسین موسوی، رهبر اپوزوسیون جنبش سبز ایران، در مصاحبه با سایت خبری "کلمه"، از سایت های مخالف دولت، واکنش خشن دولت علیه معترضان در مسئله ی دریاچه را به انتخابات بحث برانگیز سال 2009 گره زد.

این مشاور با نام « امیر ارجمند» گفت: دولتی که با یک بحران مشروعیت مواجه باشد از همه چیز ترس دارد و حتی از شادی جوانانمان با افطار کردن در ماه رمضان در پارک ها گرفت تا خشک شدن دریاچه  ارومیه را به یک مسئله ی امنیت ملی تبدیل میکند.

 او در ادامه گفت:

"دلیل عمده ی غفلت دولتمردان از مسئولیت هاشان این است که نسبت به چالش های واقعی که مردم با آن روبرو هستند بی تفاوتند و با متخصصین نواحی رابطه ای ندارند.

آنها معتقدند که می توانند به دریاچه دستور بدهند که خشک نشود و اگر دستورشان با ناکامی مواجه شد حتما توطئه ای در کار است!  وقتی هم مردم به خیابان ها بیایند تا از محیط زیست خود دفاع کنند و به نحوی مسالمت آمیز علیه غفلت های منجر به نابودیِ میراث طبیعی منتج شده اعتراض کنند، دولت به جای حفاظت از حقوق شهروندان، دست به شنیع ترین نوعِ سرکوب می زند."

کانال خبری "پرس تی وی" که دولت تأمین مالی آن را بر عهده دارد سال گذشته در گزارشی درخصوص ناپدید شدنِ دریاچه ی ارومیه اظهار داشت که مشکل در گرم شدن کره ی زمین نهفته است نه در [اقدامات] دولت ایران. پرس تی وی گزارش داد:

" کارشناسان با مقصر دانستن یک پدیده ی نادر ناشی از گرم شدن کره ی زمین، کشند سرخ، گمانه زنی های خود را بر این قرار دادند که این پدیده باعث خشک شدن دریاچه ی ارومیه خواهد شد.

 و هرچه گرم شدن کره ی زمین روند تبخیر آب دریاچه را سریعتر کند و رنگ آبِ دریاچه ی ارومیه ( دومین دریاچه ی آب شور دنیا از لحاظ وسعت) نیز سرخ ترخواهد شد...

کاهش بارندگی، تغییرات آب و هوایی و افزایش درجه حرارت، باعث تسریع روند تبخیر دریاچه است که البته موجب نگرانی های جهانی درباره ی این موضوع نیز شده است.

 کارشناسان هشدار داده اند که عوامل بوم شناختی، درکنار فعالیت های انسانی، سرانجام به خشک شدن دریاچه ی ارومیه منجر خواهد شد."

حال با نگاهی بر سوء استفاده های بیگانگان از طرح چنین موضوعاتی و حواشی به وجود آمده از خشکی دریاچه ارومیه توجه به نکات ذیل امروی لازم و ضروری می باشد :

1- مسئولان کشوری و شهری پیش از بروز اعتراضات و تهیه ی خوراک رسانه ای برای رسانه های معاند این گونه به خواسته های مردمی به گونه ای توجه نمایند که انتقادات و نظرات ، شنیده و روند رسیدگی ها به طور شفاف و منظم به محضر مردم گزارش شود.

2- ملت شریف ایران آگاه باشند که این گونه اعتراضاتِ حساب نشده ای که از غیرکانال رسمی ارایه می شود نه تنها منجر به حصول نتیجه نخواهد شد بلکه مورد سوء استفاده ی دشمنان واقع شده و خواسته ی برحقی اگر هست با هیزم کشی و میانداریِ شیطنت آمیز دشمنان ممکن است احیاناً به قهر مردم و مسئولین و یا دلسردی طرفین از یکدیگر انجامد. لذا با بیان منطقی و پی گیریِ روشمندِ اعتراضات، به گونه ای عمل کنیم که ضمن بیانِ مشکل و کسب نتیجه ، فرصت دخالت و دو به هم زنی و سوء استفاده ی بیگانگان را فراهم نیاوریم.

3- رسانه های خودی ، تکنیک ها و فنونِ این گونه را از جبهه ی دشمن فرا گرفته و به مثابه یک غنیمت جنگی ، به عنوان بدلِ فن آن را علیهِ خودِ ایشان به کارگیری کنند.

و سلام بر اهالی تحقیق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
با کاریکاتوری که طرفداران محیط زیست!!! از حضرت عباس کشیدن معلوم شد دست کی تو کاره
خدا لعنتشون کنه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها