کد خبر: ۱۹۶۰۸
زمان انتشار: ۱۶:۲۸     ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

عليرضا محصولي

بر کسی پوشیده نیست که یکی از بنیان های اساسی مکتب اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، بنیان فرهنگی است.

فرهنگ به عنوان درونمایه تمامی رفتار ها و اقدام‌ها، ارزشی بسیار والا در اولویت ها و برنامه ریزی ها دارد؛ چنانکه امام راحل عظیم الشان(ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها بر این نکته تاکید كرده‌اند.

در عين حال، سخنان رئیس جمهور در جمع رایزنان فرهنگی کشورمان در خصوص مقوله فرهنگ، حاوی نکاتی است که لازم است مورد مداقه قرار گیرد:

1- آقاي احمدي‌نژاد در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اصل ولایت فقیه به عنوان پشتوانه همه حرکت ها و فعالیت های نظام جمهوری اسلامی، سرفصل مهم و تأثیرگذاری از موضوعات را بیان كرد که جای خوشحالی و قدر دانی دارد؛ البته حتما تصدیق می‌كنند که نسبت اصلی مردم و مسئولین با ولایت فقیه، تبعیت و تلاش همه جانبه برای تحقق منویات و مطالبات ولی فقیه است؛ وگرنه ولایت فقیهی که به نظرات ایشان جامعه عمل پوشانده نشود و خط مشی و سوگیری های اعلامی آن، جایگاهی در مناسبات و تصمیم گیری ها نداشته باشد، مانند "قرآن روي طاقچه" است که خوانده نشده و به دستورات آن عمل نشود.

2- رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنراني، با يادآوري موضوع جنگ فرهنگی، بیان کرده است که به این موضوع اعتقادی ندارد.

اگر چه مخالفت با نگاه جبهه ای و صف آرایی در عرصه فرهنگ، اساسا موضوع جدیدی نیست و مواضعي از اين دست، سال‌هاي سال است که از سوی افراد و جریان های گوناگون سیاسی فرهنگی -به ویژه سکولار ها و به اصطلاح اصلاح طلبان- مطرح شده است، اما از آنجا که رئيس‌جمهور همانگونه که در بند اول یادداشت آورده شد، بر اصل ولایت فقیه تاکید كرده است، تنها بخش کوتاهي از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد مفاهیمی همچون "تهاجم فرهنگی"، "شبیخون فرهنگی"، "ناتوی فرهنگی" و "جنگ نرم" که همگی به صراحت بر نگاه مبارزه ای و جنگی به مقوله فرهنگ دلالت می‌كند، جهت یادآوری و تاکید باز خوانی می شود:

• عرصه فرهنگ همانطور که توجه دارید یک عرصه مبارزه است. این که می‌گفتم "تهاجم فرهنگی" مخصوص امروز هم نیست... فرهنگ جای جنگ است. فرهنگ های گوناگون با یکدیگر در حال مقابله اند... ما در زمینه فرهنگ با یک تهاجم و جنگ حقیقی و سازمان یافته روبرو هستیم... (بیانات در دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی- 4/11/76)

• ما دشمنان فرهنگ زیادی داریم، مبازره با اسلام و انقلاب به صورت فرهنگی، یک امر جدی است. این چیزی که ما به آن تهاجم فرهنگی می گويیم، یک امر واقعی و حقیقی است. (بیانات در دیدار با اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی20/9/75)

• باند های بین المللی زر و زور که برای تسلط بر منافع ملت ها، سازمان نظامی ناتو تشکیل داده بودند، اکنون برای نابودی هویت ملی جوامع بشری و تحقق بیشتر اهداف‌شان در پی تشکیل ناتوی فرهنگی هستند. (بیانات در جمع دانشگاهیان سمنان 18/8/85)

• من یک وقت گفتم دشمنان "شبیخون فرهنگی" می زنند. این ادعا راست است و خدا می‌داند راست است. بعضی نمی فهمند؛ یعنی صحنه را نمی بینند. کسی که صحنه را می بیند، ملتفت است که دشمن چه کار می کند و می فهمد که شبیخون است و چه شبیخونی هم هست! (بیانات در دیدار کارگران و فرهنگیان 15/2/72)

• با توجه به شکست استکبار در مواجهه سخت با نظام اسلامی در دهه اول انقلاب اکنون دشمن جنگ نرم را در دستور کار خود قرار داده و امروز اولویت اصلی با جنگ نرم است. (بیانات در دیدار با بسیجیان 4/9/88)

اینها تنها بخشي از صدها مورد تعابیر مقام معظم رهبری است که در مورد موضوع جنگ در عرصه فرهنگی بيان فرموده‌اند؛ لذا لازم است همه ما با دقت در این موضوعات که بی تردید کارشناسانه ترین و واقع بینانه ترین برداشت از فضای فرهنگی جهان و داخل است، مواضع دقیق تری را در حوزه های حساس و کلیدی همچون فرهنگ اتخاذ کنیم.

3- اگر در مورد برخی از اقدام‌هاي فرهنگیِ این ایام در دولت تردید وجود داشت که ریشه در تساهل و تسامح داشته باشد، با عنایت به اینگونه دیدگاه‌های طرح شده که تهاجم فرهنگی را قبول ندارد، دیگر جای توجیه باقی نمی ماند و بیم آن می رود که ادامه این مسیر، بازگشت به رویکردهای فرهنگی دولت های اصلاحات و سازندگی را به دنبال داشته باشد و باز هم ارزش های اسلامی و کرامت مردم مسلمان ایران مورد تهدید واقع شود.

مگر یکی از حرف های اصلی سکولارها در طول سال‌های پس از انقلاب -به ویژه دو دهه اخیر- چه بوده است؟ مگر آن‌ها مخالف به‌کارگیری تعابیری همچون "تهاجم فرهنگی" نبودند و نمی گفتند که این انقلاب اسلامی است که دچار توهم شده است؟ جالب اینجاست در حالي که خود جبهه استكبار بر جنگ فرهنگی با انقلاب اسلامی تأكيد دارد، چه اصراری هست که این واقعیت عینی انکار شود؟

و آخر اینکه مبارزه فرهنگی ریشه در سیره رفتاری و اعتقادی انبیاء و ائمه (علیهم السلام) دارد، چه اینکه در اولین گام های اعلان رسالت، پیامبر اکرم (ص) در پاسخ کفار که می‌گفتند "اعل هبل، اعل هبل" به مؤمنین فرمودند با این شعار مبارزه کنید و شما هم بگويید كه "الله اعلی و اجلّ" و در جواب كفاري كه شعار مي‌دادند "ان لنا عزّي و لا عزّي لكم"، پيامبر(ص) فرمودند، مؤمنين بگويند "الله مولانا و لا مولي لكم".

بنابراين، تعالي فرهنگ نه تنها در سكوت يا غفلت فرهنگي نيست بلكه در درك درست از حمله‌ي دشمن و آمادگي و پاسخ مناسب به تهاجم فرهنگي دشمن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها