کد خبر: ۱۹۵۸۲۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۸ دی ۱۳۹۲
به مناسبت ۱۹ دی انجام شد
جمعی از اقشار مختلف مردم قم به مناسبت فرارسیدن یوم‌الله 19 دی با آیت‌الله نوری همدانی دیدار کردند.
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرارسیدن یوم‌الله 19 دی، سالروز قیام تاریخی مردم قم، جمعی از اقشار مختلف مردم قم با حضور در بیت آیت‌الله نوری همدانی، ضمن بهره‌مندی از فرمایشات این مرجع تقلید، یاد و خاطره دوران مبارزه با رژیم طاغوت را گرامی داشتند.

شرکت‌کنندگان در این مراسم با سردادن شعارهایی ضمن اعلام حمایت و پیروی خود از منویات مقام معظم رهبری و راهنمایی‌های مراجع تقلید اعلام کردند که همواره در دفاع از نظام و آرمان‌های انقلاب ثابت‌قدم خواهند بود.

بر اساس این گزارش در 17 دی ماه 1356 پس از چاپ مقاله‌ای با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات جملات جسارت‌آمیزی به روحانیت به ویژه شخص امام خمینی مطرح شد. انتشار این مقاله موجب اعتراض شدید و گسترده‌ای در حوزه علمیه قم شد. در روز 18 دی ماه هزاران نفر از طلاب و علما در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به منازل مراجع رفته و خواسته خود را عنوان کردند و این حرکت 19 دی ماه ادامه یافت و عصر روز نوزدهم بیش از 10 هزار نفر از طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم از منزل آیت‌الله نوری همدانی به طرف منزل آیت‌الله سلطانی در حرکت بودند و شعارهای کوبنده‌ای علیه رژیم شاه و در حمایت از حضرت امام سر می‌دادند. هنگامی که صفوف اول راهپیمایان به چهارراه شهدا رسید و در حالی که دنباله جمعیت تا مقابل اداره آموزش و پرورش در خیابان شهدا می‌رسید، ناگهان مامورین ساواک و شهربانی قم تیراندازی به سوی صفوف راهپیمایان را آغاز کردند و درگیری شدیدی آغاز شد و قیام مردم قم شکل گرفت و در این حرکت تعدادی از مردم و روحانیون به شهادت رسیدند.

ادامه این حرکت و برگزاری مراسم‌های چهلم در شهرهای دیگر در نهایت منجر به شکست رژیم طاغوت در بهمن سال 57 شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها