کد خبر: ۱۹۵۴۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
استاندار آذربايجان غربي گفت: 32 درصد از دليل كاهش آب درياچه اروميه به خاطر كشاورزي و 5.7 درصد نيز به دليل وجود سدها بر روي اين درياچه است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار جامعه فارس وحيد جلال‌زاده در برنامه گفت‌وگوي ويژه تلويزيوني در خصوص درياچه اروميه اظهار داشت: در سال‌هاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي ماكزيمم حجم مخزن‌هاي آبي كه مي‌توانستيم ذخيره كنيم، يك و نيم ميليارد متر مكعب بود ولي امروز 700 متر مكعب آب در مخزن‌ها داريم كه اگر فرض كنيم كل آب‌هاي پشت سدها را در درياچه اروميه باز كنند، نهايتاً 20 تا 25 سانتي‌متر مي‌تواند بر ارتفاع آب تأثير بگذارد.

وي ادامه داد: سدها، عوامل انساني و عوامل طبيعي سهم خود را در كاهش آب درياچه اروميه دارند همچنين 67 درصد از دليل كاهش آب در اين درياچه منشأ طبيعي مانند خشكسالي، تبخير و تغيير اقليم دارد.

جلال‌زاده گفت: 32 درصد از دليل كاهش آب درياچه اروميه به خاطر كشاورزي و نهايتاً در بدبينانه‌ترين نظرات كارشناسي، 7 تا 10 درصد به اين دليل بوده است ضمن اينكه گزارش كارشناسي اين را نشان‌ مي‌دهد كه 5.7 درصد از دليل كاهش درياچه اروميه به خاطر وجود سدها است.

استاندار آذربايجان غربي افزود: هم‌اكنون نيز آب بعد از اينكه به مصرف شرب و كشاورزي مي‌رسد، به سمت درياچه اروميه حركت مي‌كند اما در خصوص جاده و پل شهيد كلانتري كه گفته شده در كاهش آب درياچه اروميه تأثير گذار است، بايد بگويم همان موقع كه قرار بود اين پل 1800 متري ساخته شود، موضوع اين بود كه سمت چپ و راست پل ارتباطشان چگونه خواهد بود.

---------------------------------------------------------------------------------
پل شهيد كلانتري بر كاهش آب درياچه اروميه تأثير نداشته است
---------------------------------------------------------------------------------

جلال‌زاده افزود: پل شهيد كلانتري بر درياچه اروميه امروز تأثير دارد ولي بر كاهش آب اين درياچه تأثير ندارد بلكه بر چرخش آب درياچه اثر گذاشته است.

وي عنوان كرد: در موضوع تصميم‌گيري و اراده دولت براي نجات درياچه اروميه ما در نقطه عطفي قرار داريم و بسيار تصميمات خوب و كارشناسي در اين خصوص گرفته شده است.

جلال‌زاده گفت: بحث درياچه اروميه موضوعي نيست كه با مباحث روز خلط شود بلكه نكته مهم تصميم گرفتن براي اجراي طرح‌هاي نجات درياچه اروميه است ضمن اينكه سه راه حل اصلي براي احياي درياچه اروميه پيش روي ما وجود دارد.

وي ادامه داد: اولين راه موضوع انتقال آب از حوزه‌هاي ديگر است كه آذربايجان غربي در معرض 2 انتقال قرار دارد كه يكي انتقال آب از رودخانه گلاس به درياچه اروميه است و حجم آب انتقالي از اين حوزه 650 ميليون متر مكعب است و تونل‌هاي يكي از سدها براي انتقال آب در حال پايان است.

جلال‌زاده افزود: دومين راه انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اروميه است كه مطالعات اين طرح در حال اتمام است و مجلس 25 ميليارد تومان در بودجه 90 اختصاص داده است اما وقتي گفته مي‌شود 1200 ميليارد تومان در اين خصوص اختصاص داده شده است، بايد به اين نكته توجه كرد كه در يك سال امكان جذب وجود ندارد بلكه در طرح 5 ساله 4 هزار ميليارد تومان براي طرح كلي در نظر گرفته شده و 2700 اين اعتبار به وزارتخانه‌ها ابلاغ شده و 1200ميليارد آن در دست ستاد متمركز است.

استاندار آذربايجان غربي اظهار داشت: در سال 89، 8 هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي استان آذربايجان غربي به وسيله سيستم آبياري تحت فشار آبياري شد كه اين رقم 30 درصد از كل زمين‌هايي است كه تحت آبياري تحت فشار بوده همچنين امسال 17 هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي را آبياري تحت فشار مي‌كنيم.

جلال‌زاده عنوان كرد: هيچ منع و محدوديتي براي استان آذربايجان غربي به منظور استفاده از آبياري تحت فشار وجود ندارد و كشاورزان مي‌توانند به رايگان از اين آبياري استفاده كنند.

وي در خصوص جدول زمان‌بندي پيش‌بيني شده براي نجات درياچه اروميه گفت: تمام پروژه‌ها با اعتباري كه در نظر گرفته مي‌شود، زمان‌بندي مي‌شوند ولي طرح‌هاي نجات درياچه اروميه در قالب 5 سال ديده شده است و تصميم ما اين است كه در طرح 5 ساله 25 درصد از زمين‌هاي تحت كشت را به آبياري تحت فشار تبديل كنيم و در خصوص انتقال آب با تخصيص اعتبارات سالانه و طرح 4 ساله آب را از رودخانه گلاس به درياچه اروميه منتقل كنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها