کد خبر: ۱۹۳۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۱۵ شهريور ۱۳۹۰
598: محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روح تنها قالبی نیست که سینمای ماورایی بر آن تکیه کند، اظهار داشت: به تصویر کشیدن بالا رفتن فرد بهشتی و فرو رفتن انسان جهنمی در هنگام مرگ ریشه در الهیات یهودی و مسیحی دارد.

حجت الاسلام سعید ارجمندفر، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با انتقاد از رویکرد غیرکارشناسانه سریال‌های تلویزیونی به موضوعات دینی گفت: متاسفانه سریال‌های پخش شده در ماه مبارک رمضان با مبانی اسلامی فاصله زیادی داشت.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان این که از منظر دینی، دلیلی بر معلق بودن روح در زمانی که فرد در کما به سر می‌برد نداریم، اظهار داشت: روح دارای قالب مثالی است و همچون بدن نیست، اینکه روح سوار ماشین شود و آزادنه به این سمت و آن سمت برود پذیرفتنی نیست. روح در قالب مثالی دارای قابلیت های بالایی است اما سخن اینجاست که فرد در کما در قالب مثالی وارد نشده است.
 
وی با اشاره به سریال پنج کیلومتر تا بهشت گفت: در این فیلم انسانی که ارزش های دینی را دنبال می‌کند به محض ورود به عالم ارواح با دختری که ایمان خودش را از دست داده است همسفر می شود و از او مطالب فراوانی می‌آموزد. سوال اینجاست که چرا همسفر این فرد یک دختر و آن هم دختری که ایمان درستی ندارد انتخاب شده؟ چرا دختر غیرمومن در یک خانواده مومن و البته مستضعف تعریف می شود؟

وی فیلمنامه این سریال را دارای پرداختی ضعیف توصیف کرد و ادامه داد: داستان این سریال بسیار ساده، بدون تحقیق و غیر عمیق است.

حجت الاسلام ارجمند با اشاره به اینکه الگوی پرداخته شده در فیلم‌های ایرانی و فضای سینمایی کشور، متاثر از هالیوود است، گفت: به تصویر کشیدن بالا رفتن فرد بهشتی و فرو رفتن انسان جهنمی در هنگام مرگ ریشه در الهیات یهودی و مسیحی دارد.

وی ادامه داد: پرداخته نشدن الگوهای اسلامی، عدم مراجعه به کارشناسان دینی و به کارگیری کارشناسان دم دستی و غیر متخصص از مشکلاتی است که دائره این چالش را گسترده تر کرده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه روح تنها قالبی نیست که سینمای ماورایی بر آن تکیه کند، اظهار داشت: بحث قیامت و عالم برزخ دارای قابلیت‌های فروانی برای طرح و برنامه سازی دارد. در سیطره حکومت انبیای الهی، الگوهای ماورایی فروانی داریم که متاسفانه به آن پرداخته نشده است. /

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها