کد خبر: ۱۹۲۸۹۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۰۷ دی ۱۳۹۲
دروازه‌بان برزيلي تيم فوتبال پرسپوليس با حضور در خبرگزاري تسنيم از دلايل محبوبيتش در پرسپوليس و اختلافاتش با عليرضا حقيقي و زندگي در ايران صحبت کرد. او گفت که با هيچ‌کس مشکلي ندارد.

شايد يکي از محبوب‌ترين بازيکنان خارجي فوتبال ايران باشد. دروازه‌باني که قرار بود ذخيره مطمئن شهاب گردان باشد اما با عملکرد مناسبي که از خودش نشان داد، نفر اول قفس توري پرسپوليس و به محبوب‌ترين بازيکن سکوهاي پرسپوليس تبديل شد.

نيلسون با حضور در خبرگزاري تسنيم، در مورد حضورش در ايران، مانوئل ژوزه، علي دايي، اختلاف با عليرضا حقيقي، مشکلات مالي، جام جهاني و البته مقايسه پله و مارادونا صحبت‌هاي جالبي را انجام داد که در زير مي‌خوانيد.
* ابتدا از حضور در پرسپوليس صحبت کن، قرار بود به‌عنوان جانشين شهاب گردان باشي اما به دروازه‌بان اصلي تيم تبديل شدي.
با دعوت مانوئل ژوزه به پرسپوليس آمدم. هر مربي وقتي به تيمي مي‌رود ممکن است بازيکني را هم با خودش ببرد. در تمام مدتي که بازي مي‌کنم، هم شانس داشتم و هم خدا دوستم داشته،‌ در ضمن در طول اين 20 سال غير از سال 98 هميشه به‌عنوان دروازه‌بان ثابت به ميدان رفتم. خدا را شکر به‌خاطر سطح فني که داشتم در تمام اين سال‌ها بازي کردم.
* چه اتفاقي افتاد که از يک بازيکن گمنام در پرسپوليس به يک بازيکن محبوب بين تماشاگران تبديل شدي؟
فکر مي‌کنم هواداران اول به‌خاطر نمايشي که يک بازيکن ارائه مي‌دهد به آن علاقه‌مند مي‌شوند و بعد هم با گذشت زمان وقتي با يک بازيکن ارتباط برقرار مي‌کنند و اخلاق آن بازيکن را مي‌بينند بيشتر به او علاقه‌مند مي‌شوند.
* تو با ژوزه به پرسپوليس آمدي، خيلي‌ها فکر مي‌کردند با رفتن ژوزه، نيلسون هم از پرسپوليس جدا مي‌شود.
من از طريق ژوزه به پرسپوليس آمدم اما با او قرارداد نداشتم بلکه با باشگاه قرارداد داشتم پس دليلي نداشت با رفتن ژوزه از پرسپوليس جدا شوم.
*  هنوز با ژوزه ارتباط داري؟
بعد از اينکه مانوئل از پرسپوليس جدا شد تا چند ماه با او تلفني صحبت مي‌کردم اما گوشي موبايلم را گم کردم و تمام شماره‌هاي آن هم گم شد! هنوز نتوانستم شماره ژوزه را پيدا کنم.
*  فکر مي‌کني چرا تماشاگران پرسپوليس به تو علاقه‌مند شدند؟
من نمي‌توانم جواب اين سؤال را بدهم چون هر کسي براي خودش طرز فکري دارد، شايد چون در زمين مي‌جنگم به من علاقه‌مند شدند.
*  البته شايد دليل ديگرش اين باشد که پرسپوليس بعد از احمدرضا عابدزاده ديگر دروازه‌بان مطمئني نداشته است.
شايد! من عابدزاده را از جام جهاني 98 مي‌شناسم و خيلي هم خوشحال مي‌شوم که من را با او مقايسه مي‌کنند چون عابدزاده بهترين دروازه‌بان پرسپوليس و شايد فوتبال ايران بوده است.
* هواداران پرسپوليس به عابدزاده لقب «عقاب آسيا» و به تو هم لقب « عقاب سياه » را دادند، اين لقب را دوست داري؟
بله، از لقب عقاب سياه خوشم مي‌آيد.
* چرا هواداران لقب عقاب را انتخاب مي‌کنند؟
به‌خاطر تشابه عقاب با دروازه‌بان است، عقاب هميشه بالاتر از بقيه پرنده‌ها پرواز مي‌کند و دقيقاً شکار خود را مي‌بيند و آن را به دست مي‌آورد.

* در مدتي که ايران بودي، روزي بوده که دلت بخواهد به برزيل برگردي؟
برزيل کشور من است و همه دوستان و خانواده من آنجا هستند. هر کجا که باشم بالاخره يک روز به برزيل برمي‌گردم و آخرش بايد در آنجا باشم ولي در ايران راحت هستم، چون طرفداران زيادي دارم. نه‌تنها هواداران پرسپوليس بلکه بقيه مردم و حتي هواداران تيم‌هاي ديگر هم وقتي من را مي‌بينند مي‌گويند: از تو خوشمان مي‌آيد! اين مسئله براي ماندن در ايران به من انرژي و نيروي خاصي مي‌‌دهد.
ميهمان‌نوازي مردم ايران را دوست دارم. از نگهبان باشگاه تا مديرعامل همه با من خوب هستند، در بعضي از کشورها با خارجي‌ها طور ديگري برخورد مي‌کنند اما در ايران راحتِ راحت هستم.
*  تو هميشه بازيکن بي‌حاشيه‌اي بودي اما اين اواخر گفته مي‌شد با عليرضا حقيقي به مشکل خوردي...
من 38ساله هستم و 20 سال است که فوتبال بازي مي‌کنم، يک‌سري اتفاقات براي من عادي شده اما من کار خودم را انجام مي‌دهم.
*  يعني تنشي با حقيقي نداشتي؟
خدا را شکر تا امروز با تمام دروازه‌باناني که کار کردم ارتباط خوبي داشتم و دوست بودم. رضا محمدي بهترين دوست من است، امير عابدزاده تقريباً هم‌سن پسر من است و مثل يک برادر کوچک‌تر و يا پسرم دوستش دارم. تا امروز با کسي مشکلي نداشتم و به هر کسي که به من احترام بگزارد، احترام مي‌گزارم. با حقيقي مشکلي نداشتم ولي شايد او با من مشکل داشته که آن هم مشکل خودش است. من از پدرم ياد گرفتم که به همه احترام بگزارم.
* تمام دروازه‌بان‌هاي ذخيره پرسپوليس يک جمله مشترک دارند که مي‌گويند: «نيلسون انسان خوبي است»...
خيلي خوشحالم که دوستانم در مورد من چنين فکري مي‌کنند.
* درباره کلين شيت‌هاي اين فصل صحبت کن.
خط دفاعي پرسپوليس نسبت به فصل گذشته قدرت بيشتري پيدا کرده، سيدجلال حسيني و بنگر 8 سال است که کنار هم بازي مي‌کنند و با هم هماهنگ هستند. الآن کاملاً به هم اطمينان داريم و با يک نگاه و يا فرياد متوجه مي‌شويم چه‌چيزي از هم مي‌خواهيم. يک نکته جالب بگويم؛ در تمام طول هفته ما با هم قرار مي‌گذاريم در بازي پيشِ‌رو گل نخوريم و در تمرين روي اين مسئله تأکيد مي‌کنيم و حتي روز بازي هم اين قرار را بين خودمان مي‌گذاريم. وقتي گل نخوريم در خط حمله بازيکناني داريم که مي‌توانند اين شانس را داشته باشند که دروازه‌ حريف را باز کنند، به همين راحتي!
*  با توجه به عملکردت در نيم‌‌فصل اول و البته آمار نه‌چندان جالب خط حمله پرسپوليس در نيم‌فصل اول، خيلي‌ها اعتقاد دارند نقش نيلسون در قهرماني نيم‌فصل پرسپوليس بسيار پررنگ بوده است.
اولين چيزي که براي ما مهم است 3 امتياز هر مسابقه است،‌ يک گل يا 10 گل،‌ هر بازي فقط 3 امتياز دارد. در ضمن قرار نيست ما در هر بازي 4، 5 گل بزنيم چون همه تيم‌ها خوب هستند، حالا اگر 6 گل به مس زديم يا 3 گل به فولاد اين ديگر يک نتيجه رؤيايي است اما در تمام بازي‌ها اين اتفاق رخ نمي‌دهد. علي دايي در فکر همه اين مسئله را جا داده که وقتي توپ دست ما نيست بايد همه بازيکن‌ها در دفاع حضور داشته باشند. صادقيان،‌ خلعتبري، کفشگري،‌ سيدصالحي و... در دفاع عالي کار مي‌کنند، چون دايي گفته که وقتي توپ را از دست مي‌دهيم بايد همه کمک کنند تا توپ را به دست بياوريم.

*  صحبت از علي دايي شد،‌ مهمترين ويژگي او چيست؟
شخصيت بزرگ و قوي. دايي دوست دارد هميشه برنده باشد و اين روحيه‌اش را هم به تيم منتقل کرده، اين براي تيم بزرگي مانند پرسپوليس مهم است. نبايد به چيزي جز اين فکر کنيم. فرقي نمي‌کند که چه بازيکني براي پرسپوليس گل بزند مهم اين است که تيم گل بزند،‌ حتي اگر لازم باشد من هم بايد براي پرسپوليس گل بزنم چون بايد برنده شويم. نکته اينجاست که در اين فصل آقاي گلي در پرسپوليس مهم نيست.
* مي‌توانيم بگوييم روحيه‌‌اي که از آن صحبت کردي تفاوت پرسپوليس اين فصل و فصل گذشته است؟
شايد اين باشد ولي وقتي در يک تيم بازيکن و مربي تغيير مي‌کنند در تفکرات تيمي هم تغيير به وجود مي‌آيد.
*  در پايان نيم‌فصل اول کمي از نظر مالي با باشگاه دچار مشکل شدي.
دوست ندارم در مورد مسائل مالي صحبت کنم، فقط اين را مي‌گويم که حرف‌هايي که از طرف من در خصوص مسائل مالي مطرح شد، صحبت‌هاي من نبود و اصلاً نمي‌دانم اين حرف‌ها از کجا در آمد و در مورد آنها هيچ اطلاعي ندارم. اگر مشکلي هم داشته باشم هيچ‌وقت در رسانه‌ها آن را مطرح نمي‌کنم. ما در برزيل ضرب المثلي داريم که مي‌گويد: «لباس‌هاي کثيف را بايد در خانه شست» اگر در اين مورد مسئله‌اي وجود داشته باشد درون باشگاه آن را حل مي‌کنم. هيچ مشکلي وجود ندارد و اگر هم روزي خيلي اذيت شوم و تحملم تمام شود وسايلم را جمع مي‌کنم و مي‌روم!
* با توجه به وضعيت جدول شانس قهرماني پرسپوليس چقدر است و البته رقباي اصلي چه تيم‌هايي هستند؟
فکر مي‌کنم همه تيم‌هاي صدر جدولي براي قهرماني شانس مساوي دارند. اختلاف 6 تيم اول بسيار کم است. الآن تراکتورسازي و سپاهان با ما 5 و 6 امتياز اختلاف دارند، اين يعني اگر 2 بازي نتيجه نگيريم آنها به ما مي‌رسند. غيرقابل پيش‌بيني بودن باعث شده يکي از جذاب‌ترين ليگ‌هاي چند سال اخير را شاهد باشيم. همه مردم منتظر هستند تا ببينند در پايان چه تيمي قهرمان مي‌شود.
* در آستانه سال نوي ميلادي هستيم، از سال 2014 تا 2016 قرار است 2 اتفاق بزرگ در برزيل رخ دهد،‌ جام جهاني و المپيک...
اين اتفاق بزرگي براي کشور من است، در اين مدت از نظر هماهنگي، حفاظتي و هتل‌ها همه‌چيز پيشرفت مي‌کند.
*  و جام جهاني؟
برزيل قهرمان جهان مي‌شود؛ «ان‌شاءالله».
* درباره شانس ايران در جام جهاني هم صحبت مي‌کني؟
در گروه ايران، مسلماً آرژانتين اول مي‌شود،‌ من فکر مي‌کنم اگر در بازي اول با نيجريه امتياز بگيريد مي‌توانيد براي صعود شانس داشته باشيد ولي نيجريه، نيجريه است و بوسني هم بازيکنان بزرگي در اروپا دارد. بايد تا آغاز جام جهاني صبر کرد ولي من فکر مي‌کنم ايران، نيجريه و بوسني براي دوم شدن شانس داشته باشند.
*  پس ايران در فينال منتظر برزيل است!
(باخنده) شايد!
*  بعد از قرعه‌کشي جام جهاني خيلي‌ها در ايران در مورد تقابل بازيکنان ايراني و مخصوصاً « هاشم بيک‌زاده» لطيفه ساختند.
اين مسائل هميشه وجود دارد و هيچ‌وقت هم نمي‌شود جلوي آن را گرفت. بازيکنان بايد فقط کار خودشان را انجام دهند و منتظر شروع جام جهاني باشند. اين‌طور نيست که بگوييم مسي ايران را مي‌خورد يا فلان بازيکن را « قورت» مي‌دهد. در فوتبال هيچ‌چيز قابل پيش‌بيني نيست.

* جلوي مسي هم کلين‌شيث مي‌کني؟
من کار خودم را مي‌کنم اما اگر بتوانم کلين‌شيت هم مي‌کنم.
*  اين روزها همه منتظر انتخاب بهترين بازيکن جهان هستند، به‌نظر تو چه بازيکني مي‌تواند اين عنوان را کسب کند؟
براي من مسي بهترين بازيکن جهان است، شايد در 2 ماه اخير کمتر بازي کرده باشد اما او اعجوبه است. رونالدو هم 15، 20 گل بيشتر از مسي به ثمر رسانده و ريبري هم عملکرد رضايت بخشي داشته است اما رقابت اصلي بين رونالدو و ريبري است.
* در مسئله مقايسه پله و مارادونا هم طرفدار بازيکن آرژانتيني هستي؟
اصلاً، پله با فاصله زياد بهترين بازيکن تاريخ است، پله 3 بار قهرمان جهان شده، 1200 گل به ثمر رسانده. او داستان فوتبال آمريکاي جنوبي را عوض کرد.
* نيمار مي‌تواند پله جديد باشد؟
نيمار بازيکن خوبي است اما پله چيز ديگري بود.
*  دعواي برزيلي‌ها و آرژانتيني‌ها بر سر پله و مارادونا چه‌زماني تمام مي‌شود؟
اين دعوا يک ديوانه‌بازي است و البته مشکل آرژانتيني‌ها! آنها مي‌خواهند خودشان را به برزيل برسانند. ما مشکلي با اين قضيه نداريم و با صداي بلند مي‌گويم پله بهترين بازيکن تاريخ بوده است.
*  چند اسم را مي‌گوييم،‌ اولين کلمه‌اي که به ذهنت رسيد، بگو؟
رويانيان: رئيس و ليدر.
دايي: (با فکر و مکث زياد) مرد بزرگ.
مانوئل ژوزه: تجربه.
علي کريمي: حرفه‌اي.
پله: پادشاه.
مارادونا: مارادونا!
مسي: بهترين.
کريس رونالدو: بهترين.
جام جهاني: بزرگ‌ترين اتفاق فوتبال.
ايران: کشور زيبا و باترافيک!
رانندگي در تهران: مي‌توانم رانندگي کنم و اگر لازم باشد شوماخر مي‌شوم.
برزيل: بهترين کشور دنيا.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها