کد خبر: ۱۹۲۸۸۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۰۷ دی ۱۳۹۲
به گزارش 598 به نقل از ايران، پلنگ زخمی که در سوراخی چسبیده به رودخانه پنهان شده بود عملیات نفسگیری را پیش‌روی تیم‌های امدادی قرار داد.عملیات چند ساعته در حاشیه رودخانه سزار برای نجات پلنگ زخمی که خود را در سوراخی در حاشیه رودخانه پنهان کرده بود با موفقیت انجام شد. 
نزدیکی‌های ظهر روز پنجشنبه با گزارش یکی از دوستداران طبیعت از منطقه سپید‌دشت خرم‌آباد عملیات نجات یک پلنگ کلید خورد.با اطلاع این همیار طبیعت، تیم‌های اداره محیط‌زیست خرم‌آباد عازم منطقه شدند تا خود را به پلنگ زخمی برسانند. 
پس از اعزام تیم اولیه اداره حفاظت از محیط‌زیست خرم‌آباد، تیم‌های پشتیبانی متشکل از نیروهای اداره کل محیط‌زیست لرستان، اداره کل دامپزشکی و تیم‌های امدادی آتش‌نشانی خرم‌آباد راهی منطقه شدند. 
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان در خصوص جزئیات عملیات نجات گفت: پلنگ زخمی از کنار جاده تا داخل رودخانه سزار که حدود 300 متر می‌شود را در یک شیب 80 درجه طی کرده و خود را به داخل رودخانه رسانده است. 
محمد حسین بازگیر ادامه می‌دهد: این پلنگ داخل سوراخی در حاشیه رودخانه خود را مخفی کرده و همین امر عملیات امداد و نجات را با مشکلات جدی‌ای مواجه کرده بود. علت زخمی شدن این پلنگ در دست بررسی است و در حال حاضر علت حادثه برای ما معلوم نیست ولی پلنگ برای راه رفتن با مشکل جدی مواجه است و به نظر می‌رسد از ناحیه کمر آسیب دیده باشد. 
بازگیر گفت: پلنگ شاید در یک تصادف حادثه دیده باشد که باید در این راستا منتظر ماند تا کارشناسان بررسی بیشتری انجام دهند چرا که هنوز نمی‌توان در این زمینه اعلام نظر کرد. 
وی گفت: عملیات امداد و نجات در شرایط بسیار پیچیده و مشکل انجام شد و امیدواریم با تلاشی که از سوی نیروهای محیط‌زیست، آتش‌نشانی و دامپزشکی صورت گرفته، این پلنگ زنده بماند و در این راستا یک تیم چهار نفره از دامپزشکی لرستان به این عملیات اعزام شده‌اند که دو دامپزشک مسئولیت بیهوشی و انتقال این پلنگ زخمی را برعهده داشتند و در طول مسیر مراقبت‌های لازم را از وی به عمل آوردند. 
مدیرکل حفاظت از محیط ‌زیست لرستان از درخواست این اداره از سازمان محیط‌زیست برای اعزام یک تیم متخصص خبر داده و امیدوار است با مجموع تمهیدات اندیشیده شده بتوان از مرگ یک پلنگ دیگر از گونه منحصر به فرد ایران جلوگیری کرد. 
بازگیر به نظرات تیم دامپزشکی حاضر در صحنه اشاره می‌کند و می‌گوید مطابق نظر آنها وضعیت عمومی این پلنگ مطلوب است.وی گفت: یک تیم چهار نفره از آتش‌نشانی شهرداری خرم‌آباد در این‌عملیات حضور داشتند و واقعاً تلاش کردند پلنگ بیهوش را از داخل سوراخ و صخره‌ها بالا بکشند. 
بازگیر گفت: پلنگ زخمی در یک منطقه صعب‌العبور خود را استتار کرده بود و برای شلیک دارت بیهوشی با مشکل مواجه بودیم و به زحمت توانستیم این پلنگ را بیهوش کرده و از صخره‌ها بالا بکشیم.مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان‌گفت: این پلنگ زخمی در منطقه سپید دشت و در حاشیه جاده‌ای که به سمت شول‌آباد می‌رود، پنهان شده بود و با وجود حادثه تلخی که برای این پلنگ رخ داده مشاهده این گونه در منطقه نشان دهنده تنوع زیستی غنی استان است. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها