کد خبر: ۱۹۱۸۲
زمان انتشار: ۱۷:۴۴     ۱۳ شهريور ۱۳۹۰
برنامه طنز خنده بازار چندي است از شبكه سه سيما در زمان هايي پر مخاطب پخش مي شود. مضمون اين برنامه كه قرار بوده طنزانتقادي باشد خيلي زود به نوعي تمسخر و تحقير بدل شد.

به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، صرف نظر از ارتجاع 20 ساله در ساختار طنز اين برنامه كه مخاطبان را به‌ياد نخستين برنامه هاي فكاهي در اوايل دهه 70 مي اندازد، اينكه نوك پيكان تمسخرها در اين برنامه بيش از آنكه به سمت ايرادهاي واقعي بچرخد، حواشي شبهه برانگيز را نشانه رفته است، اتفاقي تأسف بار براي علاقه‌مندان به رسانه است.

به‌عنوان نمونه، يكي از موضوع‌هاي ثابت برنامه، تمسخر مسوولين نظام در حال افتتاح يك پروژه يا زير سؤال بردن خدمات بهداشتي و درماني در بيمارستان ها است؛ تأكيد خنده بازار بر چنين موضوع‌هايي ظاهراً با هدف ترويج تمسخر نظام و به سخره گرفتن تلاش هاي مسوولين است. ضمن آنكه اين روش پايدارترين و موثرترين روش در تخريب اميد به آينده است.

جالب‌تر اينكه اين برنامه به معناي واقعي خود به مسوولين صدا و سيما و سياست هاي آنها نمي پردازد و بيشتر با شيوه اي تبليغاتي ازكنار آن مي گذرد.

به‌طور مثال، مضمون انتقاد و تمسخر برنامه 90 به‌جاي اينكه شيوه‌ي اجراي بي منطق و به دور از ادب اين برنامه باشد، تمسخر مهمانان و اهالي ورزش قرار گرفته است؛ اين ماجرا در مورد طنز برنامه هفت هم صادق است؛ به اين معنا كه به‌جاي انتقاد از پشت پرده پرمساله و ايراد سينماي كشور و شكستن الگوهاي زرد و ژورناليستي بازيگران، اين منتقدين و فرهيختگان هستند كه تمسخر مي شوند.

براي اينكه اين نوشتار صرفاً انتقادي تلقي نشود، به ارائه‌ي چند پيشنهاد به عنوان سوژه هاي طنز اين برنامه مي پردازيم:

1. اخيراً جناب ضرغامي با هفته نامه پنجره مصاحبه كرده و به ارائه بيلان كار پرداخته است. ضمن اينكه وي در ابتداي مصاحبه تاكيد كرده كه تاكنون هيچ‌گاه با رسانه ها مصاحبه نكرده است؛ پيشنهاد مي شود شكسته نفسي رئيس سازمان صدا و سيما كه مكرراً و به بهانه هاي مختلف (از قبيل تقدير از بازيگران، عيادت يك بازيگر در بيمارستان، سخنراني در يك شهر دور افتاده، افتتاح يك ميز تدوين در يك مركز استان و...) بر صفحه تلويزيون حاضر مي شود، موضوع خنده بازار قرار گيرد.

2. در يك سال اخير معاون محترم سيما پياپي ديدارهايي "صميمي" را با اقشار مختلف ترتيب داده است؛ ديدار با طنزپردازان، برنامه سازان كودك، مجريان، كارشناسان مذهبي، مداحان و... ديدارهاي صميمي معاون سيما كه بيشتر براي خوش و بش و تقدير متقابل ترتيب داده شده، در بهترين ساعات شب از شبكه هاي سراسري سيما پخش مي شود. پركاري تبليغاتي اين مسوول ارشد سيما موضوع خوبي براي خنده بازار خواهد بود.

3. مدير شبكه سه؛ شبكه جوان، چندي پيش در مصاحبه اي گفته بود بيش از نيمي از مديران اين شبكه بازنشسته هستند! اضافه كنيد ده‌ها مدير بازنشسته ديگر صدا و سيما را كه از كار افتاده و بازنشسته هستند اما به جهت بهره‌مندي از تخصص و انگيزه بي‌نظيرشان هرسال مجدداً دعوت به كار مي شوند؛ مديريت تحول گراي سازمان صدا و سيما سوژه جذابي براي خنديدن است.

4. خودشيفتگي صدا و سيما انصافا يكي از جذاب ترين سوژه هاي خنده اهالي رسانه است. صدا و سيما در موضع انتقاد از همه نشسته است ولي به كسي حق انتقاد از خودش را نمي دهد. في المثل برنامه هفت به جزئيات سينماي ايران مي پردازد اما هيچ برنامه اي براي نقد عملكرد تلويزيون پيش بيني نشده است. اضافه كنيد دستور ممنوع التصوير شدن فوري هر جنبنده اي اعم از كارشناس و مجري و هنرمند را كه بگويد بالاي چشم رسانه ملي ابرو هم هست.

5. بدون مقدمه و موخره سريال هاي ماه رمضان امسال براي چندين و چند برنامه طنز، سوژه هاي بكر و جذاب دارد.

6. اينكه بعضي تهيه كننده ها، دندان هاي صدا و سيما را شمرده اند و با بشكه هاي چند صد ليتري به برنامه ها و سريال هايشان آب مي بندند هم موضوع جذابي است. در بعضي سريال ها قصه اي كه ظرفيتش حداكثر 13 قسمت است با خلاقيت(!) تهيه كننده تا 40 قسمت هم به‌طول مي انجامد!

7. گزارش هاي بخش هاي مختلف خبري هم انصافاً بدون اينكه نياز به تغيير داشته باشد مي تواند سوژه هاي طنز خوبي باشد. فكر كنيد كه بعد از اتمام همه‌ي ماجراها، خبرنگار خوشحال صدا و سيما با آرامش مي رود و در مورد گذشته ها قصه مي گويد! حضور پررنگ صدا و سيما در انقلاب منطقه و اساساً هرجا كه صداي تير و ترقه باشد، سوژه مناسبي براي پيشنهاد به برنامه هاي طنز است.

8. برخي بخشنامه ها و دستورالعمل هاي سازمان صدا و سيما هم اگر بدون كم و كاست براي مخاطبان قرائت شود، موجبات انبساط خاطر و مسرت آنها خواهد بود. به‌طور مثال اخيراً معاون محترم سيما در بخشنامه‌اي اعلام كرده كه تهيه كننده نبايد مجري برنامه باشد و برعكس. بعد كه كار شور شد، چند بخشنامه صادر شد كه در آن فردوسي پور تهيه كننده و مجري برنامه نود، شهيدي‌فر تهيه كننده و مجري برنامه پارك ملت، عليخاني تهيه كننده و مجري ماه عسل و شفيع تهيه كننده و مجري ورزش و مردم از  بخشنامه قبلي استثنا شدند. در صدا و سيما هيچ كس نمي داند به‌جز اين چند نفر آيا شخص ديگري هست كه هم تهيه كننده و هم مجري يك برنامه باشد!

9. يك سوژه منحصر به فرد ديگر: ضرغامي در مصاحبه با پنجره: «هیچ‎گونه آرایشی نیست، گریم هم بسیار منطقی و مطلوب است، اما هنگام پخش به‎دلیل عدم تنظیم درست رنگ‎‎های مانیتور‎‎ها و گیرنده‎‎‎ها احساس می‎شود که آرایش غلیظی صورت گرفته است؛ در واقع در کنتراست رنگ چنین اتفاقی می‎افتد.»!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
GERMANY
۰۹:۲۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
پیشنهادهای جالبی بود
ولی این چه عادتیه تا یک برنامه برای عموم مردم جالب و از پرمخاطب ترین برنامه میشود میخواهید به یک طریق سنگ اندازی کنید!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها