با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري ساخت سه پروژه عمراني در دانشگاه تربيت معلم سبزوار آغاز شد.
به گزارش 598 به نقل از سرويس صنفي آموزشي ايسنا، اين پروژهها شامل توسعه دانشكده علوم پايه دانشگاه تربيت معلم سبزوار، ساخت يك خوابگاه دانشجويي و سلف سرويس شماره دو دانشجويي بود كه با حضور وزير علوم عمليات ساخت آنها به طور همزمان آغاز شد.
توسعه دانشكده علوم پايه اين دانشگاه با افزايش ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع به فضاي فعلي آن و اعتباري بالغ بر ۴ ميليارد و پانصد ميليون تومان، خوابگاه دانشجويي۲۸۰ نفره با زير بناي سه هزار و۵۰ متر مربع و اعتبار ۲ ميليارد و پانصد ميليون تومان و سلف سرويس دانشجويي شماره ۲ با زيربناي دو هزار و ۵۰۰ متر مربع و برآورد هزينهاي بالغ بر۲ ميليارد و پانصد ميليون تومان ساخته مي شود.
بنابراين گزارش، دانشجو در ادامه اين برنامه از كتابخانه مركزي در حال احداث دانشگاه تربيت معلم سبزوار و ساير فضاهاي آموزشي و فرهنگي اين دانشگاه بازديد كرد.
به گزارش ايسنا، وزير علوم در حاشيه بازديد از دانشگاه تربيت معلم سبزوار در گفتوگو با خبرنگاران در خصوص تغيير نام سه دانشگاه تربيت معلم تهران، آذربايجان و سبزوار اظهار كرد: با تصويب ايجاد دانشگاه فرهنگيان وابسته به وزارت آموزش و پرورش، مسير براي تغيير نام اين سه دانشگاه در آينده نزديك هموار شده است.
وي با بيان اينكه دانشگاه تربيت معلم سبزوار حداقل در ۱۰ سال گذشته هيچ فعاليتي براي تربيت دبير نداشته است، افزود: عنوان تربيت معلم در اين دانشگاه موجب متضرر شدن دانشجويان و اعضاي هيات علمي و ابهاماتي در اشتغال فارغ التحصيلان آن شده است.
وزير علوم با اشاره به اينكه در كشور سه دانشگاه تربيت معلم تهران، آذربايجان و سبزوار داراي همين شرايط هستند، خاطر نشان كرد: تغيير نام اين سه دانشگاه با موافقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال پيگيري است.
وي همچنين با ارائه آماري از پيشرفتهاي حوزه آموزش عالي کشور در ۶ سال اخير، گفت: تعداد دانشجويان مقطع تحصيلات تكميلي در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي ۱۸ هزار نفر بوده كه اين تعداد در سال ۱۳۸۴به ۱۳۲هزار نفر و در سال ۱۳۹۰به ۳۳۰هزار نفر افزايش يافته كه در اين مقطع نيز رشد صورت گرفته در فاصله سالهاي ۱۳۸۴تا ۱۳۹۰از رشد صورت گرفته طي ۲۷سال قبل از آن، بيشتر است.
دانشجو در خصوص ايجاد رشتههاي تحصيلي مقطع تحصيلات تكميلي، گفت: در سال ۱۳۶۷تنها ۲۱۵رشته گرايش تحصيلي مقطع تحصيلات تكميلي در دانشگاهها وجود داشت؛ ولي هم اكنون تعداد اين رشتهها به ۲۱۰۰ رشته و گرايش تحصيلي افزايش يافته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تدوين و ابلاغ آيين نامه انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور به دانشگاههاي داخل و ايجاد تسهيلات در اين مورد اشاره كرد و گفت: از زمان ابلاغ اين آيين نامه در طي كمتر از هشت ماه۲۱۰ دانشجو به دانشگاههاي همطراز محل تحصيل خود در داخل كشور منتقل شدهاند؛ اين در حالي است كه در گذشته به صورت متوسط ساليانه تنها حدود ۴۰ نفر به دانشگاههاي داخل منتقل شدهاند كه البته اميدواريم اين كار فرهنگي بيش از پيش مورد استقبال خانوادهها و دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از كشور قرار بگيرد.
وزير علوم افزود: در جهت اهتمام به ارزشهاي اسلامي كه بر اهميت خانواده تاكيد دارد و در جهت حل برخي مشكلات تحصيل در مناطق دور از محل سكونت، آيين نامه ميهماني و انتقال دانشجويان با اولويت دانشجويان دختر تدوين و ابلاغ شد كه براي ترم آينده تحصيلي ۲۱هزار نفر تقاضاي انتقال و ميهماني كردهاند و تا كنون دانشگاهها با بيش از ۱۱هزار تقاضا موافقت نمودهاند، همچنين به دانشگاهها ابلاغ شده است تا۲۰درصد ظرفيت پذيرش خود را به پذيرش دانشجويان انتقالي و ميهمان اختصاص دهند.
وي اضافه كرد: اين آيين نامه در آذرماه سال ۸۹ تدوين و ابلاغ شد كه در همين مدت كوتاه يعني يك ترم تحصيلي سال گذشته، با استقبال دانشجويان و خانوادههاي آنان حدود ۵۰۰۰ نفر به دانشگاههاي محل سكونت دايم خود ميهمان شدهاند كه با سه ترم ميهماني و كسب معدل بالاتر از متوسط همان وروديها، اين ميهماني به ميهماني دايم يا انتقال مي تواند تبديل شود.