موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست عفو تعدادي از متهمان جرايم امنيتي كه هفته گذشته در آستانه عيد سعيد فطر دادستان تهران خبر آن را اعلام كرد، موجب واكنشهاي متفاوتي در ميان جريان فتنه شده است.
به گزارش رجانيوز، بخشي از جريان فتنه كه معتقد است به هر نحوي كه شده بايد در انتخابات مجلس نهم مشاركت فعال داشت، چراكه در غير اينصورت جريان موسوم به اصلاحطلبان سرنوشت مشابه نهضت آزادي پيدا خواهند كرد و مجبور خواهند بود براي هرگونه فعاليت سياسي تابلوي خود را بهطور كامل عوض كنند، ميكوشد از آزادي اين متهمان به نفع خود بهرهبرداري كند.
اين جريان كه مدعي بود نظام نيز به حضور آنها در انتخابات نياز دارد و در اين زمينه حاضر است امتيازهايي هم بدهد، در حال القاي اين مطلب به بدنه خود است كه آزادي اين تعداد از زندانيان جزو همين امتيازها است و بايد با استقبال از آن بهعنوان مؤثر واقع شدن فشارها، بر اين مسأله تأكيد كرد كه هنوز انتظارها برآورده نشده و پيشنياز حضور انتخاباتي اين جريان، آزاد شدن همه متهمان حوادث پس از انتخابات بر مبناي شروطي است كه خاتمي بيان كرده بود.
اين طيف كه افرادي از جمله موسوي خوئينيها، محمد خاتمي و ميردامادي را شامل ميشود، معتقد هستند كه راهكار اصلاح ساختار نظام از طريق نفوذ در ساختار است و با بيرون ماندن از گود نه تنها جريان اصلاحطلب از صحنه سياسي كشور حذف ميشود، بلكه ساختار موجود نيز با روي كار آمدن نيروهاي عمدتاً وفادار به آن تقويت خواهد شد.
در عين حال، بخش ديگري از جريان فتنه كه مايل به حضور در انتخابات نيست، معتقد است با ساختار موجود امكان تغيير وجود ندارد و حضور آنها تنها منجر به گرم كردن تنور انتخابات ميشود.
اين طيف همچنين با يادآوري درخواست عفو و ابراز ندامت آزاد شدگان تأكيد ميكنند كه چنانچه نظام قصد داشت از موضع ضعف وارد شود، بايد چهرههاي شاخص از متهمان را بدون درخواست عفو و يا اظهار ندامت آزاد ميكرد اما حداقل در شرايط كنوني ماجرا به اين نحو نيست و آزاد شدگان عمدتاً از نيروهاي درجه دو و سه هستند كه خود و خانوادههايشان بارها از اقدامهاي خود اظهار ندامت كرده و درخواست عفو داشتهاند.
اين واكنش به آزادي محكومان نادمي كه درخواست عفو داشتهاند، موجب شد كه يكي از روزنامههاي متمايل به جريان فتنه امروز در ستون يادداشت خود بنويسد: «برخي تحليلگران كه عمدتا در خارج از كشور بسر ميبرند با تفاسير بعضا ناصواب از چگونگي آزادي اين عده از زندانيان به گونهيي داد سخن به ميان آوردند كه گويي "آزادي" فينفسه بد و زشت است و تحقق نسبي برخي خواستههاي اصلاحطلبان از جمله آزادي زندانيان امر پسنديدهاي نيست، در حالي كه همين افراد تا چندي پيش بر لزوم آزادي تمام زندانيان تاكيد داشتند ولي اكنون با نگاه بدبينانه به اين موضوع سعي در ايجاد ياس و نااميدي ميان خانواده ديگر زندانيان در بند را دارند. البته پر واضح است همانگونه كه آقاي خاتمي اخيرا مطرح كردهاند تدبير اخير نظام براي آزادي فعالان سياسي و دانشجويان با تداوم اين روند و برداشتن حصرها و حبسها ميتواند موجب اميد به آينده از سوي مردم شود. از اين رو استقبال از آزادي زندانيان نه تنها امر پسنديدهيي است بلكه به جهت اينكه «آزادي» فيالنفسه امري مبارك است نبايد با برخي ديدگاههايي كه به نظر ميرسد نشاتگرفته از توهم توطئه است جلوي تداوم آن را از جانب مسوولان سلب كرد. از ياد نبريم كه بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 88 كه جمعي از چهرههاي شاخص اصلاحطلب و روزنامهنگاران بازداشت شدند عدهيي از شخصيتهاي طراز اول كشور همچون آيتالله هاشمي رفسنجاني و حجتالاسلام سيدمحمد خاتمي و همچنين برخي مراجع بزرگوار بر ضرورت آزادي زندانيان تاكيد كرده بودند، حال با گشايش نسبي فضاي سياسي كشور (حتي به بهانه در پيش بودن انتخابات مجلس) اصلاحطلبان بايد ضمن پافشاري بر خواستههاي معقول خود از طرح برخي سخناني كه موجب سوءاستفاده كساني كه خواستار ايجاد فضاي امنيتي در كشور هستند خودداري كرده و مسوولان هم سعي در رفع محدوديتها از فعالان سياسي و روزنامهنگاران كنند تا زمينه فعاليت همه اقشار جامعه در مناسبات سياسي كشور فراهم شود.»
نكته قابل توجه اينكه بر خلاف آنچه كه بخش اول جريان فتنه و بهعنوان نمونه يادداشت نويس فوق براي دلداري به جريان خود عنوان ميكنند تا بدنهاشان را براي مشاركت فعال انتخاباتي اقناع كنند، اين اولين بار نيست كه تعدادي از محكومان امنيتي و فتنه مورد عفو قرار ميگيرند، بهطوري كه بهار سال 89 نيز تعدادي از محكومان نادم فتنه 88 مورد عفو مشروط قرار گرفتند و اين سيره نظام اسلامي است كه به مناسبت اعياد مذهبي در قبال افرادي كه از عملكرد خود پشيمان هستند و درخواست عفو دارند، با رأفت برخورد ميكند.
در عين حال، مرزبندي صريح با فتنه و سران آن شرط ورود به هرگونه فعاليت انتخاباتي است، بهطوري كه آنچنانكه رهبر انقلاب در ديدار روز هشت خرداد ماه با نمايندگان مجلس تصريح كردند، "جريان موسوم به چپ بهدليل نداشتن تقواي جمعي تكيهگاه افراد ضد دين و ضد امام حسين(ع) شد"، بنابراين، شرط فعاليت سياسي مجدد اين افراد مرزبندي با فضاي كلي حاكم بر اين جريان است.
در اين زمينه، آزاد كردن افرادي كه اظهار ندامت كرده و درخواست عفو داشتهاند نيز تفسير ميشود، چرا كه با پي بردن به اشتباه خود با عوامل اين جريان، مرزبندي كردهاند و نظام اسلامي نيز كه با موفقيت از عهده مهار فتنه براندازانه با پشتيباني سرويسهاي اطلاعاتي غرب و حدود 20 سال برنامهريزي و طراحي برآمده، در اوج ثبات با افراد نادم از موضع رأفت و رحمت برخورد ميكند.