کد خبر: ۱۹۰۷۵۵
زمان انتشار: ۱۹:۰۳     ۲۸ آذر ۱۳۹۲

ارتش سودان جنوبی امروز (پنج شنبه) اعلام کرد که کنترل مرکز ایالت جانگلی را از دست داده، در پی کودتای نیروهای وفادار به معاون سابق رئیس جمهوری این کشور، درگیری‌ها از جوبا پایتخت، به منطقه جانگلی نیز کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیلیپ آگوئه، سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفت: مقامات بور، مرکز ایالت جانگلی به تماس‌های دولت مرکزی پاسخ نمی‌دهند و گمان می‌شود که آنها از این منطقه فرار کرده‌اند.

وی افزود: ما کنترل شهر بور را از دست داده‌ایم و شورشیان کنترل این منطقه را به دست گرفته‌اند.

آگوئه ادامه داد: گزارش‌هایی به دست آمده مبنی بر اینکه همزمان با تلاش نیرو‌های شورشی برای گرفتن کنترل این منطقه درگیری‌های مسلحانه‌ای میان دوطرف صورت گرفته‌است.

تنش‌ها در سودان جنوبی از زمان اخراج رییک ماچار، معاون سابق سالواکر، رئیس جمهوری این کشور افزایش یافت. سالوا کر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، مایل است با ماچار وارد مذاکره شود.

مسئولان جوبا، ماچار را به تلاش برای کودتا علیه دولت متهم کرده‌اند. ادعایی که ماچا آن را رد کرده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: سازمان ملل نسبت به گسترش خشونت‌ها در سودان جنوبی همزمان با تشدید درگیری‌ها در این کشور هشدار داد؛ امری که باعث شد تا آمریکا اتباع خود و دیگر کشورهای خارجی را از این کشور خارج کند.

انگلیس نیز کارمندان سفارت خود در سودان جنوبی را از این کشور خارج کرد و واشنگتن اعلام کرد: همزمان با نگرانی‌ها نسبت به گسترش خشونت‌ها و تبدیل شدن آن به جنگ داخلی خارج کردن اتباع آمریکا ادامه دارد.

بنا بر گزارش‌ها در چند روز درگیری در پایتخت سودان جنوبی، دست کم 500 تن از کشته و هزاران تن دیگر زخمی یا بی‌خانمان شده‌اند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: با افزایش درگیری‌ها در جوبا این کشور به شدت دچار مشکل شده است. ما از رهبران سیاسی سودان جنوبی خواسته‌ایم تا از انجام هرگونه اقدامی که باعث تشدید تنش‌های کنونی می‌شود اجتناب کنند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد: در درگیری جدید میان فرقه‌های ارتش که در خارج از جوبا پراکنده شده‌اند دست کم 19 تن کشته شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها