سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافيك با بيان اينكه امروزه با توجه به گسترش فعاليت وسائط نقليه موتوري در حمل و نقل شهري و افزايش آلايندگيهاي ناشي از اين وسائل، نياز به گسترش سيستمهاي حمل و نقل پاك و انسان محور در شهرهاي بزرگ بيش از هر زماني احساس ميشود گفت: شهرداري قم نيز در راستاي ساختن شهري پاك، توان خود را به كار گرفته و با راهاندازي خانههاي دوچرخه و ايجاد مسيرهاي ايمن براي دوچرخهسواري سعي در اشاعه اين فرهنگ رو به فراموشي و نيل به شعار شهروند سالم و شهر پاك دارد.
وي با اشاره به تلاشهاي صورت گرفته در اين خصوص گفت: پس از بررسي و كارشناسي در سطح مناطق و شوارع شهر قم به ويژه در هسته مركزي و مستعد ترافيك شهر براي اجراي طرح دوچرخه شهري در نظر گرفته شد و با مشاركت بخش خصوصي تعداد ۸ ايستگاه با ظرفيت اوليه ۳۲۰ دوچرخه فعاليت خود را در مناطق يك،دو،سه،چهار،پنج و هفت آغاز نمود و تا پايان سال نيز شاهد بهرهبرداري از ۲ خانه دوچرخه ديگر در مناطق شش و هشت و افزايش ظرفيت ايستگاهها خواهيم بود.
اقباليان همچنين از برگزاري همايش دوچرخهسواري با عنوان "هواي پاك" و با همكاري سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قم خبر داد و افزود: اين همايش به مناسبت هفته حمل و نقل و ترافيك با حضور علاقهمندان ورزش و دوچرخهسواري در بلوار پيامبر اعظم(ص) و با هدف افزايش تعامل شهروندان به استفاده از ظرفيت حمل و نقل پاك، انسان محور و غير موتوري دوچرخه شهري در سفرهاي درونشهري برگزار خواهد شد.
وي همچنين ضمن اعلام اختصاص مسيرهاي ويژه تردد دوچرخه در سطح معابر شهر گفت: مطالعات و بررسيهاي كارشناسي براي اين مسيرها با مشاركت شهرداريهاي مناطق در حال انجام بوده و در حال حاضر مسيرهاي دوچرخهسواري در بلوار پيامبر اعظم(ص)، بلوار زائر، خيابان شهيد لواساني آمادهسازي شده و به بهرهبرداري رسيده است.
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافيك در پايان دوچرخه شهري را سيستم حمل و نقلي پاك، ايمن، روان، سالم و ارزان قيمت براي سفرهاي درونشهري شهروندان دانست و گفت: مبلغ ناچيز ميزان كرايه دوچرخه و سهولت ثبتنام استفاده از امكانات اين دوچرخهها از تسهيلات شهرداري قم براي همشهريان گرامي است تا بتوانيم گامي بزرگ را براي سلامت شهر و شهروندان قم بر داريم