کد خبر: ۱۸۹۸۷۱
زمان انتشار: ۰۰:۳۴     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اساساً تحریم‌ کشورها هیچ رابطه‌ای با حقوق بشر ندارد گفت: پایدار نبودن غرب به توافق ژنو، خسارات غیر قابل جبرانی دارد.
 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های خانه ملت امشب دوشنبه طی نشست خبری مشترک با تاریا کرونبرگ رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا، ضمن تقدیر و تشکر از هیئت پارلمانی اروپا برای حضور در ایران، گفت: مطمئنم این سفر می‌تواند بخش موثری در شناخت دقیق و مطلوب برای دو طرف ایجاد کند.

وی اضافه کرد: من در ملاقات‌های خود به هیئت پارلمانی اروپا گفتم که چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید واقعیات ایران را ببینند تصریح کرد: با توجه به این واقعیت‌ها خطای اروپایی‌ها در تحلیل‌هایشان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به برگزاری 34 انتخابات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: در تمامی این انتخابات شاهد حضور پر شور مردم بودیم؛ امروز نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند.

جلالی با یادآوری اینکه ایران از فرهنگ و تمدن کهن برخوردار است، گفت: این تمدن و ارزش‌های دینی به عنوان اصلی‌ترین موتور محرک برای مردم ایران محسوب می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: همین نگاه ایرانیان باعث شده امروز بتوانیم در حوزه های مختلف روی پای خودمان بایستیم و پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های ناعادلانه روبروست، اظهار داشت: این تحریم‌ها بر روی اراده ملی ما در مسیر توسعه تأثیر چندانی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی تحریم‌ها هدف‌ قرار گرفتن زنان، کودکان، بیماران و کهنسالان است این سوال را مطرح کرد که آیا اساسا تحریم کشورها با مبانی حقوق بشر سازگاری دارد؟

جلالی از اتخاذ سیاست تحریم و گفت‌وگوی همزمان انتقاد کرد و گفت: اساس تحریم تحقیر کردن یک ملت است.

وی ابراز امیدواری کرد که اعضای هیئت پارلمانی اروپا پس از بازگشت به صورت صادقانه و شفاف واقعیت‌های ایران و مواضع جمهوری اسلامی ایران به ملت‌های اروپایی منتقل کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: امیدوارم این پیام به خوبی دریافت شده باشد که آمدن ایران به پای میز مذاکره به خاطر ضعف و فشار تحریم‌ها نیست بلکه به خاطر فرهنگ و دیانت ملت ایران است.

جلالی با بیان اینکه گفت‌وگو بهترین راه حل رفع سوءتفاهمات است خاطرنشان کرد: امیدواریم طرف‌های غربی به توافقات و تعهدات خود پایبند باشند.

وی اضافه کرد: عدم پایبندی به توافقات می‌تواند اثرات ناگواری را برای برهم زنندگان آن داشته باشد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس توافقات ژنو را نوعی آزمون برای غرب دانست و گفت: پیشنهادات نمایندگان درباره غنی‌سازی و مذاکرات رویکردهای خودشان است و زمانی آن را می‌توان موضع مجلس تلقی کرد که به تصویب نمایندگان برسد.

جلالی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه حقوق بشر و تحریم‌ها چقدر با یکدیگر سنخیت دارد، تصریح کرد: از فعالان و مدافعان حقوق بشر انتظار می‌رود که درباره مسائلی اینچنینی آزادانه سخن بگویند.

وی با بیان اینکه در پرداختن به حقوق بشر باید به مقوله تحریم‌ها توجه کرد، گفت: این روزها اسرائیلی‌ها چند سد را باز کردند که مردم غزه در آب غوطه‌ور شوند، کشتار مردم بی‌گناه عراق و افغانستان از نمونه‌های دیگر نقض حقوق بشر در جهان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این روزها تروریست‌ها جگر انسان‌ها را از بدن آنها درآورده و با حقارت می‌خورند که باید مدعیان حقوق بشر به این مسائل توجه کنند.

جلالی در ادامه سخنان خود، گفت: سربریدن یک کشیش در سوریه در دیگر موارد نقض حقوق بشر است که متأسفانه این جنایت توسط تروریست‌هایی انجام می‌شود که قدرت‌های بزرگ حامیان آنها محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای هیئت پارلمانی اروپا از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی هستند گفت: آنها همیشه مواضع مناسبی در ارتباط با برخی گروه‌ها اتخاذ کردند که از این جهت از آنها کمال تشکر را دارم.

جلالی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که اعضای هیئت پارلمانی اروپا با خاطراتی خوش ایران را ترک کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها