کد خبر: ۱۸۹۲۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۲۴ آذر ۱۳۹۲
فواد ایزدی استاد دانشکده بین الملل دانشگاه تهران در واکنش به اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا، گفت: قرار دادن نام برخی از شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های ایران، نتیجه توافق غلط ایران با گروه 1+5 است.
به گزارش 598 به نقل از صبح توس، فواد ایزدی با اشاره به اعمال تحریم های جدید بر علیه ایران، تاکید کرد: اعمال تحریم های جدید و قرارگیری برخی از شرکت ها در فهرست تحریم ها، نتیجه برخی از اشکالات موجود در متن مورد توافق ایران و ۱+۵ در مذاکرات ژنو است.

 

وی با تاکید بر این که این متن نباید مورد توافق قرار می گرفت، عنوان کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای در این توافقنامه مواردی را پذیرفت که نباید می پذیرفت و بدون شک اتفاقات امروز، نتیجه توافق غلط صورت گرفته است.

 

ایزدی با اشاره به طرح کنگره آمریکا برای تغییر شرایط توافقنامه ژنو و پارامترهای مذاکره با ایران، تصریح کرد: کنگره آمریکا طرحی را در دستور کار خود دارد تا متن مورد توافق قرار گرفته در مذاکرات ژنو را تغییر دهند.

 

وی افزود: با این حال در صورتی هم کنگره آمریکا موفق به انجام این کار نشود، توافق صورت گرفته دو مشکل اساسی دارد که هم حق غنی سازی برای ایران را مشروط به نظر موافق طرف دیگر کرده است و هم تحریم های اصلی پا بر جا خواهد ماند.

 

استاد دانشکده بین الملل دانشگاه تهران اضافه کرد: در متن توافقنامه مطرح شده است که تنها بخشی از تحریم های هسته ای برداشته خواهد شد در صورتی که تحریم های اعمال شده از سوی سنا آمریکا بر علیه ایران علاوه بر مسائل هسته ای، موضوعات حقوق بشر و حمایت از ترورسیم را نیز در بر می گیرد و احتمال برداشته شدن آنها بعید است.

 

وی تاکید کرد: طبق توافق صورت گرفته هم حق غنی سازی ایران مشروط شده است و هم تحریم های اصلی برداشته نخواهد شد.

 

ایزدی با بیان این که توافق ابتدایی ایران و ۱+۵ در آینده مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: طبق متن مورد توافق قرار گرفته در مذکرات ژنو، اعمال چنین تحریم هایی، خللی در روند توافق ایجاد نمی کند و متاسفانه این حاصل گام های اشتباهی است که وزارت امور خارجه برداشته و هیچ راه خروجی ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها