کد خبر: ۱۸۸۳۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۲۰ آذر ۱۳۹۲
علي دايي با اين همه بازيكن خوب نسبت به ليگ دهم فقط يك امتياز بيشتر گرفت. منتهي جايگاهش نسبت به سه دوره گذشته بهتر بود.

به گزارش 598 به نقل از ایران ورزشی، فاصله تيم‌ها در صدر جدول زياد نيست. به طوري كه با يك شكست احتمالي سقوط چند پله‌اي صدرنشين و بقيه مدعيان وجود دارد. به همين دليل مي‌گويند براي 6-5 تيم بالاي جدول هر بازي حكم يك فينال را دارد.

 

يك قانون نانوشته در فوتبال مي‌گويد معمولا تيم‌هايي در پايان ليگ از شانس بيشتري براي قهرماني برخوردارند كه در نيم فصل اول امتيازهاي خوبي را جمع كرده باشند. البته اين فقط يك فرضيه است. به همين بهانه عملكرد پرسپوليس را طي چهار فصل اخير در 17 بازي ابتدايي فصل مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

 

البته هر فصل، شرايط خاص خودش را داشت. بدون ترديد شرايطي كه حميد استيلي و مانوئل ژوزه در ليگ يازدهم و دوازدهم داشتند به هيچ وجه قابل قياس با اين فصل نيست. مسائل مالي، حاشيه‌هايي كه اطراف تيم طي اين سال‌ها وجود داشت هم در حوصله اين مطلب نمي‌گنجد.

 

* ليگ دهم

علي دايي پس از اينكه در نيم فصل دوم ليگ نهم جانشين زلاتكو كرانچار شد در فصل دهم هم هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت. اين بار او تيمش را با اختيار تام بست. او از چهار بازي اول دو پيروزي و دو شكست را تجربه كرد اما پس از آن تيمش شكل بهتري گرفت. ولي سه هفته پاياني نيم فصل و دو هفته ابتدايي نيم فصل دوم براي او با نتايج بسيار بدي همراه شد و هر 5 بازي را باخت.

 

با همه اينها پرسپوليس در نيم فصل با 29 امتياز در مكان پنجم جدول ايستاد تيم دايي در آن فصل برخلاف امسال خوب گل مي‌زد و باز هم برخلاف همين ليگ سيزدهم، بيشتر هم گل مي‌خورد. در نهايت هم پرسپوليس به مكان چهارم جدول رسيد اما جدول جام حذفي را برد تا سهميه ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورد.

 

در آن تيم، بازيكناني حضور داشتند كه يا به دليل مصدوميت، محروميت و يا خريد ناموفق خيلي خوب كار نكردند. پرسپوليس آن سال هر دو دربي را با نتيجه مشابه صفر – يك به استقلال باخت اما قهرماني در جام حذفي باعث شد تا هواداران تا حدودي از عملكرد تيمشان رضايت داشته باشند.

 

* ليگ يازدهم

در اين فصل، اتفاقاتي براي پرسپوليس رخ داد كه در نوع خود بسيار عجيب بود. حميد استيلي، سرمربي تيم تا چند روز قبل از شروع ليگ منتظر تصميم كميته فني باشگاه براي معرفي سرمربي تيم بود و اصلا نمي‌دانست چه خواهد شد. سرانجام در كمتر از 15-10 روز به آغاز مسابقات او به‌عنوان سرمربي انتخاب شد.

 

پرسپوليس در نخستين بازي ميزبان ملوان بود. اسكوربورد دقيقه 20 بازي را نشان مي‌داد كه سكوهاي ورزشگاه در حالي كه هيچ گلي از دروازه‌ها عبور نكرده بود عليه حميد استيلي موضع گيري كرده و با شعارهايشان خواهان بركناري‌اش شدند. آن بازي يك – يك به پايان رسيد اما اين اتفاق نه تنها تمام نشد بلكه شروعي بود براي يك فصل پرتنش و پرحاشيه روي سكوها.

 

پرسپوليس، دربي را هم صفر – 2 باخت. شايعه بازگشت مصطفي دنيزلي هم كم‌كم رنگ واقعيت به خود گرفت و استيلي پس از باخت به تراكتورسازي در هفته پانزدهم استعفا كرد و رفت. اتفاقاتي كه براي او در اين فصل رخ داد بسيار جديد، غيرمنتظره و عجيب بود. در پايان هم پرسپوليس با 22 امتياز در مكان نهم جدول قرار گرفت.

 

* ليگ دوازدهم

اين فصل پرسپوليس متفاوت با چند سال اخير اين تيم بود. قبل از شروع فصل، برونو متسو به تهران آمد و حتي به درفشي‌فر هم رفت اما فرداي آن روز همه چيز تغيير كرد. كميته فني بي‌خيال متسو، روي دو گزينه ديگر زوم كرد مانوئل ژوزه يا كالدرون، كه هر روز شانس يكي بيشتر از ديگري مي‌شد. در نهايت هم ژوزه كمتر از 10 روز مانده به شروع ليگ به تهران ‌آمد.

 

پس از پيروزي در بازي اول مقابل نفت آبادان تا هشت هفته رنگ پيروزي را نديد. اينقدر هم بازيكن خوب داشت كه همه آنها را شانس اول قهرماني مي‌دانستند اما بعد از باخت به فجر در هفته دوم، انتقاد شديد پروين تيم را به چالش كشاند.

 

قبل از بازي با سپاهان هم علي كريمي چند هفته‌اي اخراج شد. پولادي مصدوم شد. ليگ به نيمه راه خود رسيد و با اينكه پرسپوليس بازيكن خوب كم نداشت، اما شايد ژوزه به خاطر شناخت كم از فوتبال ما و تعاملي كه نتوانست با شاگردانش برقرار كند بدون هماهنگي با باشگاه به تركيه رفت و هنوز كه هنوز است داستان شكايت او از باشگاه و باشگاه از او ادامه دارد. پرسپوليس 21 امتياز به دست آورد و رتبه‌اي بهتر از دوازدهمي را كسب نكرد.

 

* ليگ سيزدهم

اتفاقات پيش از فصل پرسپوليس هم در نوع خود بسيار جالب بود. در حالي كه كميته فني به جمع‌بندي رسيده و قرار بود در برنامه ورزشي جمعه شب از سوي وطنخواه، يكي دو گزينه مايلي‌كهن يا حميد درخشان به‌عنوان سرمربي معرفي شوند اما محمد پنجعلي با حضور در آن برنامه از مذاكره با علي دايي خبر داد.

 

باشگاه سورينت موضع گيري كرد اما در نهايت دايي پس از دو فصل به پرسپوليس برگشت. باشگاه هم انصافا در جذب و حفظ بازيكنان مورد نظر سرمربي برايش سنگ تمام گذاشت.

 

نيلسون، حسيني، بنگر، ماهيني، حقيقي، نوري حفظ شدند و سيدصالحي، صادقيان، عاليشاه، كفشگري، غريبي، خلعتبري، مسلمان، حاتمي، دهنوي، ميثم حسيني و دو سه نفر ديگر را هم به تيم اضافه كرد. اين تيم در خط دفاع و دروازه عملكرد فوق‌العاده‌اي داشت اما نسبت به سه دوره قبل در خط حمله ضعيف بود.

 

اين پرسپوليس خوب برنده مي‌شود و سخت مي‌بازد اما علي دايي با اين همه بازيكن خوب نسبت به ليگ دهم فقط يك امتياز بيشتر گرفت. منتهي جايگاهش نسبت به سه دوره گذشته بهتر بود و در حال حاضر چهارم است. خيلي‌ها اين پرسپوليس را يكي از شانس‌هاي مسلم قهرماني مي‌دانند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها