کد خبر: ۱۸۷۹۲۵
زمان انتشار: ۰۳:۱۱     ۱۹ آذر ۱۳۹۲
از سوی رئیس ستاد ملی هفته پژوهش؛
به گزارش پایگاه 598، نشست خبری‌ «اعلام برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری» صبح امروز، دوشنبه 18 آذرماه، با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

بر اساس گزارش ایکنا، احمدی در خصوص هفته پژوهش گفت: هفته چهارم و به طور مشخص روز 25 آذرماه هر سال بر اساس مجوز شورای عالی فرهنگ عمومی به عنوان هفته پژوهش انتخاب شده است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز معاونت آن را بر عهده دارد.

شعار هفته پژوهش

وی با بیان این‌که شعار امسال هفته پژوهش و فناوری «پژوهش و فناوری؛ کلید توسعه پایدار» است، ادامه داد: نگرش سنتی به علم و تحقیق بر این اساس بود که علم به خودی خود خوب است و لیکن در دنیای امروز این نگرش کنار رفته‌است و اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ عمومی و همه علوم بر محور پژوهش شکل می‌گیرند.

نگاه معاصر به پژوهش

وی اظهار کرد: اکنون به پژوهش به عنوان امری مهم در تولید ثروت نگاه می‌شود که با این نوع نگاه دیگر ترس از بیکاری و رکود اقتصادی وجود نخواهد داشت. علم باید منبع ثروت باشد و هم دانشگاهیان باید بدانند که می‌توانند در تولید ثروت سهیم باشند و هم دست‌اندر کاران صنعت باید بدانند که می‌توانند دانشگاهیان را در تولیدات خود سهیم بدانند. در واقع پژوهش اصل تولید ثروت و تولید پایدار است.

اهداف هفته پژوهش

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اشاره به این‌که ردیف قوانین به اصطلاح بالا دستی‌ای در قانون اساسی و سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها وجود دارد که با یک سری از فعالیت‌های اجرایی باید در تحقق آن‌ها تلاش شود، گفت: از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در هفته پژوهش دنبال می‌شود، عملیاتی و اجرایی کردن زیر ساخت‌ها، ایجاد مؤسسه‌های جدید و تقویت بنیه‌های پژوهشی‌ است.

وی با بیان این‌که یکی از پایه‌هایی که برای این امور داریم، هدف‌مند کردن مجموعه‌های پژوهشی در کل کشور است، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری‌های مناسب باید انجام بگیرد تا تحقیقات به مسیر اجرایی برسد و در حد تعریفات کلان باقی نماند. در این راستا اولویت‌های پژوهشی در شورای عطف تعریف و تنظیم شده که باید مبنای پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها قرار بگیرند.

افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهشی و فناوری

وی از افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهشی و فناوری، در تاریخ 23 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، خبر داد و گفت: در این نمایشگاه چند کار جدید صورت گرفته‌است که به عنوان مثال تالار تبادل ایده پژوهش‌گران با صاحبان صنعت، تالار ارائه ایده‌های خلاقانه و هم‌چنین تالار ارائه نیاز‌های خلاقانه برخی از این کار‌های جدید است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره مشکلات مالی و عدم پرداخت بودجه‌های تخصیصی به پژوهش‌ در بودجه کشور گفت: چند ردیف مالی برای پژوهش در نظر گرفته شده‌بود که به این قرار بودند: 126 میلیارد ریال حوزه پژوهشی وزارت علوم در مجلس برای تحقق برنامه پنجم، 500 میلیون دلار از ردیف متفرقه، بابت حمایت از طرح‌های کلان ملی از محل مازاد فروش نفت و 42 میلیارد تومان ردیف مستقل طرح‌های کلان ملی. از بودجه‌های مذکور هیچ‌کدام پرداخت نشده است و تنها 62 درصد از 42 میلیارد تومان ردیف مستقل طرح‌های کلان ملی، پرداخت شده‌ا‌ست.

وی در خصوص پژوهش‌های حوزه علوم انسانی  گفت: ما به لحاظ منابع بسیار زیاد داخلی‌ای که در حوزه تاریخ، ادبیات، شعر و هنر وجود دارد، امکان تولید علمی را داریم و در حوزه‌ فناوری‌های برتر در حال رقابتیم و حرف برای گفتن داریم و به طریق اولی در حوزه علوم انسانی که پایه و خمیرمایه آن در کشور ما هست، باید به گسترش آن بپردازیم.

علوم انسانی در هفته پژوهش

وحید احمدی گفت:  تاریخ و فلسفه ما می‌تواند مبنای تولید علم بسیار قوی‌ای در جهان باشد. اکنون بنا بر این است که پژوهشگاه‌هایی که در حوزه علوم انسانی هستند، تقویت شوند و اکنون نیز طرح‌هایی را در دست داریم، ولی به نسبت دیگر رشته‌ها بسیار کم است. در حال حاضر هم با مجامعی نظیر حوزه‌های علمیه و شورای تحول علوم انسانی برای دست‌یابی به یک همگرایی جامع مشغول رایزنی هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها