کد خبر: ۱۸۷۸۳۴
زمان انتشار: ۲۱:۱۳     ۱۸ آذر ۱۳۹۲
همه می‌دانند که القاعده از کجا پول می‌گیرد، اما تا زمانی که این درگیری‌ها فرقه‌ای است، غربی‌ها در برابر این خشونت‌ها هیچ کاری نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پاتریک کاکبورن در گزارشی برای نشریه ایندیپندنت در خصوص انفعال غرب نسبت به اقدامات عربستان در بی‌ثبات کردن خاورمیانه نوشت: عربستان نقشی محوری و آشکار در ایجاد و حفظ گروه‌های سنی افراطی در 30 سال اخیر داشته است. اما با وجود مصمم بودن آمریکا و متحدانش به جنگ با تروریسم پس از واقعه 11 سپتامبر 2001، آنها از فشار بر عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عدم حمایت مالی از افراطیون، خودداری می‌کنند.

اولین مورد مربوط به گزارش کمیسیون 11 سپتامبر است که طبق آن اسامه بن لادن، رهبر القاعده به دلیل مشکلات مالی، از سال 1994 برای القاعده سرمایه‌گذاری نکرد و از طریق مناسباتش با اشخاص ثروتمند عربستانی، هزینه مورد نیاز برای اداره گروه تروریستی‌اش را به دست می آورد. علاوه براین، بر اساس یک گزارش تحلیلی سازمان سیا که مربوط به 14 نوامبر 2002 است، کمیسیون 11 سپتامبر به این نتیجه رسید که القاعده بر حمایت‌های گروهی از فراهم آورندگان تسهیلات مالی تکیه دارد که سرمایه را از تعداد زیادی افراد در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان دریافت می‌کردند.

این در حالی است که ارمغان حمله ‌آمریکا به عراق در سال 2003 این شد که اکنون عراق هم به یکی دیگر از حامیان مالی القاعده تبدیل شد، در حالی که مبارزه واشنگتن با طالبان افغانستان همچنان ادامه دارد. پهپادهای آمریکایی به همه اهداف مرتبط با القاعده در منطقه از وزیرستان در شمال غربی پاکستان گرفته تا روستاهای کوهستانی یمن حمله می‌کنند. اما واشنگتن در عین حال حتی از سرزنش ملایم عربستان به دلیل صادر کردن شبه نظامیان افراطی به خارج از مرزهایش، طفره می‌رود.

تلگرام عجیبی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در خصوص "بودجه تروریسم" در سال 2009 به سفارتخانه‌های این کشور فرستاد و سپس توسط ویکی لیکس افشا شد، سندی براثبات این ادعا است. کلینتون در تلگرامش نوشته بود: حامیان مالی در عربستان بزرگترین منبع تامین بودجه گروه‌های تروریستی افراطی در سرتاسر جهان هستند. در واقع هشت سال پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر که در آن 15 تن از 19 رباینده‌های هواپیما عربستانی بودند، کلینتون عنوان می‌کند که عربستان حامی مالی ویژه القاعده، طالبان افغانستان و پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی است.

هر چند که عربستان مهمترین حامی این گروه‌ها است اما در این مسیر تنها نیست زیرا القاعده و دیگر گروه‌ها از کویت نیز هم به عنوان حامی مالی و هم نقطه انتقال استفاده می‌کنند. پس چرا آمریکا و متحدانش اروپایی‌اش تا این حد با خویشتنداری با عربستان برخورد می‌کنند؟

یک توضیح واضح در این زمینه این است که آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان آنها نمی‌خواهند یک هم‌پیمان نزدیک را از خود برنجانند؛ از طرفی مقامات ریاض نیز به طور سنجیده‌ای از پول خود برای خریدن قدرت حاکم بر جامع جهانی استفاده کرده‌اند. در چنین شرایطی حتی تلاش‌هایی صورت گرفت تا القاعده را به ایران یا عراق ربط دهند، در حالی که همه متهمان اصلی را میشناسند.

دیگر دلیل قانع‌کننده قدرت‌های عربی برای عدم سرزنش عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس که افراط‌گرایی و نفرت دینی را گسترش می‌دهند از این قرار است: اعضای القاعده یا گروه‌های تحت تاثیر آن، همیشه دو نظر متفاوت در خصوص دشمن اصلیشان دارند. بزرگترین دشمن بن لادن آمریکا بود اما هدف اکثریت افراطیون سنی از جمله القاعده در عراق و سوریه، شیعیان هستند. به همین ترتیب است که هزاران شیعه در عراق، سوریه، پاکستان و یا حتی مصر کشته شده‌اند.

روزنامه‌های پاکستانی دیگر به صدها شیعه‌ای که در کویته یا لاهور کشته می‌شوند، بهایی نمی‌دهند. در عراق نیز اکثر قریب به اتفاق هفت هزار نفری که توسط بمب‌های القاعده عراق کشته شده اند، شیعه‌اند. القاعده عراق بخشی از سازمان تروریستی دولت اسلامی عراق و شام است که البته در سوریه نیز حضور دارد.

در لیبی که بخش اعظم جمعیت آن سنی است، شبه نظامیان در شهر شرقی درنه، یک پروفسور عراقی را که به شیعه بودنش اعتراف کرده بود، کشتند.

اکنون تصور کنید که یک صدم این کشتار بی‌رحمانه به جای شیعیان، متوجه اهداف غربی- ‌آمریکایی بود. آیا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در این صورت نیز باز با عربستان، کویت و امارات مدارا می کردند؟

این امر باعث می‌شود که ادعاهای واشنگتن و لندن را مبنی بر جنگ با تروریسم که البته صرف بودجه‌های سنگین و محدود کردن آزادی‌های فردی برای دیگران را نیز با این دستاویز توجیه می‌کنند، جعلی بدانیم.

اگر افراطیون عراق و سوریه به این نتیجه برسند که دشمن اصلی‌شان آمریکا و انگلیس‌اند و نه شیعیان، آنگاه حملات پهپادها به پاکستان، یمن یا سومالی کاری از پیش نخواهد برد. در این صورت سرویس‌های امنیتی به جای کلنجار رفتن با افراد آماتوری که بمب‌ها را در کفش یا لباس زیر خود پنهان می‌کنند، با صدها بمب‌ساز و عامل انتحاری در عراق، سوریه و لیبی روبرو خواهند شد.

تصاویر ویدئویی که در سال جاری میلادی از گردن زدن غیرسنی‌های سوریه با انگیزه‌های مذهبی پخش شدند، باعث شدند تا بی‌تفاوتی غربی‌ها نسبت به افراطیون، متزلزل شود.

عربستان در زمینه حمایت مالی از شورشیان سوریه، مدت‌ها پشت سر قطر قرار داشت ولی از تابستان پیش سر رشته امور را خود در دست گرفت. ریاض به دنبال این است تا زیرشاخه القاعده در سوریه را تضعیف و به جای آن گروه‌های شبه نظامی سنی را تجهیز کرده و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را سرنگون کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها