به گزارش 598 به نقل از بازار خبر، هنگامی که تویوتا پرادو در بازار یکهتازی میکرد شاید شرکت ایرتویا فکرش را هم نمیکرد که روزی مغلوب رقیبی کرهای شود که با ورود خود بتواند بازار SUVها را متحول کند و با سیستم تعلیق منحصربهفرد خود که همانند یک سواری نرم است تحولی عظیم در سواری خشک SUVها ایجاد کند. سانتافه جدید توانسته از تستهای سلامت سربلند بیرون بیاید و پنج ستاره از موسسه یورو NCAP کسب کند.
این شاسیبلند کرهای چند وقتی است که در بازار ایران عرضه شده ولی کمتر کسی از آن اطلاع دارد. مشتریان قدیمی آنچنان اطمینانی به آن ندارند و مشتریان جدید هم او را با رقیبش کیا سورنتو مقایسه میکنند. واقعاً سانتافه جدید چیست؟ چه دارد؟ و چگونه است؟
نمای بیرونی
سانتافه ۲۰۱۳ نسبت به نسل قبل خود تغییرات زیادی دارد که این تغییرات در ظاهر بیش از قسمتهای دیگر مشهود است.
چراغهای جلو با خطوط شکسته زیباتر از نسل قبل که از خطوطی نرم بهره میبرد، جلوه میکنند که البته در این میان نمیتوان از جلو پنجره ذوزنقهایشکل نسل جدید چشمپوشی کرد چرا که به واقع در زیبایی قسمت جلو نقشی تعیینکننده داشته است.
در نمای جانبی نیز تغییرات شامل فرم بدنه است که از خطوطی تیز تشکیل شدهاند و این خطوط تیز در چراغهای عقب و نمای عقب نیز کاملاً مشخص است طراحان هیوندای فرم این خودرو را از حالت کلاسیک با خطوط نرم به فرمی اسپرت با خطوطی تیز تغییر دادهاند.
مشخصات فنی
نسل قبل هیوندای سانتافه در بازار ایران با دو نوع موتور حضور داشت. در اوایل ورود به بازار ایران موتور ۲۷۰۰ سیسی ۱۷۵ اسببخاری بر روی این خودرو نصب میشد اما نمونه فیسلیفت این خودرو نیز بعدها با موتور ۳۵۰۰ سیسی ۲۷۶ اسببخاری روانه بازار شد. هر دوی این موتورها شش سیلندر بودند.
اما
در این نسل این خودرو با دو نوع موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری و شش سیلندر
۳.۳ لیتری عرضه شد که نمونه ۲.۴ لیتری قادر به تولید ۱۷۴ اسببخار قدرت و
نمونه شش سیلندر آن نیز ۲۶۷ اسببخار قدرت تولید میکند. سانتافه در این
نسل از موتورهای پر قدرتتر هم بهره میبرد اما اینکه در بازار ایران حضور
داشته باشند یا خیر؟ سئوالی است که در آینده پاسخ آن را خواهیم یافت. به هر
حال این خودرو در این نسل در بازار ایران از موتورهای کم بازدهتری
برخوردار است هر چند که به طور کلی نسبت به نسل قبل خود پیشرفت قابل
ملاحظهای داشته است.
قیمت
سانتافه جدید در
این نسل در نمونه ۲.۴ لیتری با قیمتی در حدود ۱۹۰ میلیون تومان عرضه
میشود. این در حالی است که نمونه ۳.۳ لیتری جدید نیز با قیمتی در حدود ۲۴۰
میلیون تومان در بازار موجود است. سانتافه ۲۰۱۲ یا همان نسل قبل نیز با
قیمتی در حدود ۱۷۱ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
کابین
اتاق
خودروها امروزه عاملی تعیینکننده برای رضایت مشتریان است از اینرو
انتظار میرفت که سانتافه نیز با کابین درخور توجه روانه بازار شود شاید
بتوان گفت که سانتافه جدید کابینی شبیه به برادر کوچک خود توسان دارد اما
هر چه که هست متفاوت از نسل قبل خود بوده و البته باز هم میتوان گفت
مدرنتر و البته اسپرتتر است این در حالی است که کیفیت بالاتری را نیز
نسبت به نسل قبل خود ارائه داده و البته از امکانات بیشتر نیز برخوردار
است.
امکانات
سانتافه در این نسل از
امکاناتی به مراتب بیشتر از نسل قبل بهره میبرد که میتوان به شیشهها و
آینههای برقی، قفل مرکزی، سیستم ورود بدون کلید، مهشکن جلو، رینگ آلیاژی
۱۸ اینچی، سیستم ترمز ABS، کروز کنترل، کاور موتور، راهنمای آینههای
جانبی، سنسور عقب، قفل ایمنی کودک، برف پاکن و شیشهشور عقب، فرمان
هیدرولیک با قابلیت تنظیم در عمق و ارتفاع، کنترل سیستم صوتی روی فرمان،
فرمان و دسته دنده چرم، سیستم مدیریت پیمایش (کامپیوتر سفری)، سیستم کنترل
پایداری (ESP)، سانروف برقی، بال عقب، آینههای تاشو برقی، پکیج چرم، سنسور
پارک عقب، صندلی برقی راننده، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، تهویه
سرنشینان عقب، ایربگهای کامل جلو، جانبی و پردهای، DVD نویگیشن، استارت
دکمهای، ماساژور، گرمکن و سردکن فرمان، گرمکن و سردکن صندلیهای سرنشینان
جلو و عقب، نورپردازی داخل، کول باکس، سقف پاناروما، کی لس استاتر، درب
صندوق عقب برقی، داخل دو رنگ مشکی و کرم اشاره کرد.