کد خبر: ۱۸۷۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام پناهيان گفت: ما يك ملت مظلوم هستيم و اگر هنرمند ايراني اين مظلوميت را فراموش كند، اپوزيسيون ساز خواهد شد و آن زمان است كه كسي كاري عليه نظام توليد كند و بعد يك گوشه‌اي برود و براي حاكميت قيافه بگيرد.

به گزارش 598 به نقل از فارس ، ضيافت افطار مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني شامگاه دوشنبه با حضور جمعي كثيري از تهيه‌كنندگان، كارگردانان، بازيگران و ديگر اهالي سينما و رسانه در تالار سبز برگزار شد.

بنا‌براين گزارش، در بخشي از اين مراسم، رضا برجي ضمن اظهار خشنودي از حضور در جمع هنرمندان در روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان تأكيد كرد: همه ما به انقلاب بدهكاريم، همه ما از انقلاب نان مي‌خوريم.

وي در خصوص سقوط بغداد و نقش خبرنگاران كشورهاي مختلف نيز اظهار داشت:‌ به خاطر دارم جمع زيادي از خبرنگاران در اين ماجرا حضور داشتند؛ از كشور فرانسه چيزي حدود 1100 خبرنگار آمده بود و حتي خبرنگار CNN كيسه خوابش را زير چهارپايه دوربينش گذاشته و تا آماده اطلاع‌رساني بود اما متأسفانه فقط  3 تا 4 نفر خبرنگار ايراني در اين ماجرا حضور داشتند.

اين مستند‌ساز در ادامه گفت: متأسفانه تا به امروز حمايت جدي از سينماي مستند نشده است اين در حالي است كه در آينده، سينماي حرفه‌اي كشورمان بايد از سينماي مستند تغذيه كند و اگر اين عدم حمايت از شرايط سينماي مستند ادامه داشته باشد، نمي‌توان آينده‌اي روشن را براي سينماي حرفه‌اي ايران پيش‌بيني كرد و اين وحشتناك است.

در ادامه برنامه هوشنگ توكلي به اهميت چگونگي نگاه به هنر و هنرمند اشاره كرد و گفت: مدت‌ها است كه غرب و نظام سرمايه‌داري، يك بازي را با اهالي علم و هنر ما به راه انداخته و نتايجي را نيز به دست آورده است و در اين بين، اين سؤال پيش مي‌آيد كه آيا مديران فرهنگي ما مديران غافلي بوده‌‌اند؟ و به نظر مي‌رسد تا زماني كه به هنر و فرهنگ و انقلاب ما نگاهي درستي نشود، وضعيت بهبود نمي‌يابد و ما در حوزه‌هاي علمي نيز به جايي نمي‌رسيم.

در بخش ديگري از برنامه حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان گفت: اگر هنرمندان ايراني سه احساس را در خود داشته باشند، مي‌توانند براي جمهوري اسلامي، براي مردم و براي جهان اسلام كار هنري توليد كنند.

احساس نخست اين است كه ما يك ملت مظلوم هستيم و اگر اين مظلوميت خود را فراموش كنيم، اپوزيسيون ساز خواهيم شد و آن زمان است كه كسي كاري عليه نظام توليد كند و بعد يك گوشه‌اي برود و براي حاكميت قيافه بگيرد، اما اگر هنرمندان درك كنند كه ما به چه ميزان در عالم مظلوم هستيم،، عاشقانه براي مردم دلسوزي مي‌كنند و كار هنري توليد مي‌كنند؛ فكر مي‌كنم كه احساس شهيد آويني درباره ملت اين بود كه ما يك ملت مظلوم هستيم، حال اگر شما احساس كرديد ما ملتي مظلوم هستيم هنر از سر و روي شما خواهد جوشيد.

وي ادامه داد:‌ ويژگي دوم اين است كه ما قوم برتر هستيم البته اين نبايد براي ما غرور كاذب ايجاد كند اما رسول خدا فرمودند كه «ايرانيان قوم برتر هستند» و ما فرماندهان سپاه حق خواهيم بود و الان نيز فرمانداران عالم را در جامعه خود تقويت مي‌كنيم. از اين رو اگر هنرمندي اين غرور و شعف را در خود داشته باشد هنر در روح وي خواهد درخشيد.

حجت الاسلام پناهيان در پايان اظهار داشت: ويژگي سومي كه بايد در احساس هنرمند ايراني وجود داشته باشد، اين است كه ما حرف تازه‌اي براي مردم جهان داريم؛ حرفي كه تا به حال كسي آن را نشنيده است. اگر هنرمند احساس كند مباني ديني تكراري هستند آنها را به صورت كاري شعاري كنار خواهد گذاشت. هنرمند زماني مي‌تواند وجود يك حرف تازه را درك كند كه احساس كند در جامعه اسلامي حرف‌هاي قشنك و تازه‌اي وجود دارد كه كسي نشنيده و در اين صورت است كه مي‌تواند حرف‌هاي عميق‌تر و ژرف‌تر را از همه حرف‌هاي جامعه از دين ژرف اسلام استخراج كرده و در قالب يك اثر هنري ارائه دهد.

* در حاشيه‌:

- اين مراسم در حالي برگزار شد كه استقبال كم‌نظيري از سوي سينماگران و اهالي هنر و رسانه را در آن شاهد بوديم به طوري كه هر چند دقيقه يك‌بار، ميهماناني به جمع حاضر اضافه مي‌شدند و اين روال تا پايان ضيافت همچنان ادامه داشت.

- از بين چهره‌هاي ويژه اين مراسم مي‌توان به حضور حجت‌الاسلام پناهيان و دكتر حسن عباسي اشاره كرد.

- نشستن «عليرضا سجادپور» رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سينمايي و «محمدرضا جعفري‌جلوه» معاونت سابق سينمايي از نماهاي جالب توجه مراسم بود.

- اين ضيافت افطار نيز را سخنراني اهالي دين و هنر بي بهره نبود و حجت‌الاسلام پناهيان، رضا برجي و هوشنگ توكلي هر كدام در باب هنر و اسلام صحبت‌هايي كردند كه اگر سيستم صوتي برنامه وضعيت بهتري داشتند شايد مخاطبان به جاي صحبت با يكديگر به سخنان اين افراد گوش مي‌دادند.

- نكته جالب ديگر اين مراسم افطاري، ممانعت از مصاحبه خبرنگاران با ميهمانان بود و استدلالي كه آورده شد، اين بود كه نبايد مزاحمتي براي مهمانان ما ايجاد شود. اين در حالي است در هيچ قانون نوشته و نانوشته‌اي خبرنگاران از مصاحبه در يك جمع صميمانه و غيرمحرمانه منع نشده‌اند و خبرنگار حتي مي‌تواند «جلسات علني مجلس شوراي اسلامي» را پوشش دهد، افطاري كه جاي خود دارد.

البته اين ممانعت به همين جا ختم نشد و اصرار ميزبانان مهربان مراسم با اخطار براي ضبط موبايل و برخورد شديد‌تر در صورت گفت‌و‌گو با ميهمانان، ادامه يافت.

- به گزارش فارس، از مسئولان سينمايي حاضر در اين جلسه مي‌توان به جواد شمقدري، عليرضا سجادپور، محمدرضا عباسيان و هاشم ميرزاخاني اشاره كرد.

- حسن عباسي، سعيد سعدي، مهدي صباغ‌زاده، حميد بهمني، محمد قهرماني، مسعود ده‌نمكي، محمدرضا شريفي‌نيا، سيد جواد هاشمي، جهانبخش سلطاني، رضا پورحسين، مجتبي فرآورده، محمدرضا جعفري جلوه، مهدي سجاده‌چي، مهرداد غفارزاده، محسن علي‌اكبري، اكبر حر، حبيب الله كاسه‌ساز، محمودگبرلو، عليرضا سربخش، جمال شورجه، رضا برجي، هوشنگ توكلي، محمدرضا شرف‌الدين، ميرطاهر مظلومي و... از جمله سينماگران حاضر در اين ضيافت افطار بودند.
جهانبخش سلطاني نيز همراه همسر خود در جمع روزه‌داران سينمايي حاضر شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها