کد خبر: ۱۸۷۲۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۷     ۰۸ شهريور ۱۳۹۰

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ، جنبش موسوم به جوانان انقلابی یمن، به شدت طرح جدید میانجیگری برای انتقال قدرت در این کشور را رد کرده است.

به گفته مسوولان این جنبش مردم، این طرح پیشنهادی یکی دیگر از دسیسه های امریکا و عربستان سعودی برای نابود کردن انقلابی است که هشت ماه پیش آغاز شد.

مردم یمن در تظاهرات خود شعار می دهند "مداخله عربستان سعودی و امریکا را در امور داخلی کشورشان محکوم می کنند."

در تظاهرات روز گذشته در میدان آزادی شهر صنعاء ، پایتخت یمن همین شعار سر داده شد. مقامات امریکایی و عربستان سعودی مدعی هستند که هدف از طرح پیشنهادی جدید، خارج کردن یمن از بن بست سیاسی فعلی است.

خالد الانسی ، تحلیلگر یمنی در این خصوص گفت:" دولت امریکا در نوع برخوردشان با مردم یمن بد عمل کرده است. عربستان سعودی نیز همینطور عمل کرده است.

دولتمردان امریکاو عربستان سعودی فقط رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و معمر قذافی رهبر لیبی را محکوم کرده اند اما هیچ کاری در محکومیت اقدامات رژیم علی عبدالله صالح،رئیس جمهور یمن صورت نداده اند. این رویکرد امریکا نشان می دهد که امریکا نیز به دنبال منافع عربستان سعودی است."

طرح جدید سه بند اصلی دارد. براساس طرح پیشنهادی مشترک عربستان سعودی و امریکا، علی عبدالله صالح باید همه اختیاراتش را برای مدت سه ماه به معاونش عبدالله الهادی واگذار کند تا اینکه انتخابات برگزار شود. براساس یکی دیگر از مفاد این طرح پیشنهادی، به احزاب مخالف در یمن اجازه داده می شود تا شورای ملی تشکیل بدهند. بند سوم این طرح بر این نکته تاکید داردکه به فرماندهان بلندپایه ارتش یمن این اجازه داده می شود تا کمیته ای را تشکیل بدهند که بر روند اصلاح یگانهای ارتش نظارت کنند.

خالد عبدالله کارشناس یمنی در این خصوص گفت:"جنبش جوانان یمن هرگونه طرح پیشنهادی را رد می کند. تنها راه حل یمن ، همان راه حلی است که مردم یمن گفته اند. این طرح نباید از واشنگتن و ریاض بیاید بلکه فقط مردم یمن می توانند در این باره اظهارنظر کنند."

طرفداران انقلاب یمن هفته گذشته در کنفرانسی تاکید کردند انقلابیون و گروههای مخالف سیاسی در یمن درباره هرگونه طرح پیشنهادی امریکا و عربستان سعودی هوشیار باشند زیرا این طرحها فقط دسیسه ای برای به نابودی کشاندن انقلاب یمنی است.

یک فعال یمنی گفت :" ما هرگونه طرح پیشنهادی از این نوع را رد می کنیم. جنبش جوانان یمن از هشت ماه قبل در میدان ازادی تجمع کرده است و حاضر نیست هیچ طرحی را بپذیرد که امریکا یا عربستان سعودی یا کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس مطرح کنند."

طرح جدید امریکا و عربستان سعودی ، یک هفته پس از برگزاری تظاهرات گسترده جنبش جوانان یمن مطرح می شود که در ان بر لزوم سرنگونی رژیم حاکم یمن تاکید و با هرگونه مداخله خارجی عربستان سعودی و امریکا در امور داخلی یمن محکوم شد. به گفته کارشناسان ، امریکا و عربستان سعودی در تلاش هستند در تعیین اینده یمن مداخله کنند. سوال مطرح این است که ایا انقلابیون یمنی حاضر خواهند شد براساس طرح امریکا وعربستان سعودی سر میز مذاکرات حاضر شوند یا اینکه به دنبال محقق کردن مطالباتشان خواهند بود. باید منتظر ماند و دید که در اینده چه وضعی در یمن پیش خواهد آمد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها