به گزارش 598 به نقل از تسنیم، با توجه به پایان زمان ۵ ساله دوره آزمایشی
فعالیت سازمان مدیریت بحران، محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال
احمر در گفتوگو با تسنیم، با ارائه پیشنهادی به رئیس جمهور و دولت یازدهم
اظهار داشت: هلال احمر با توجه به پتانسیل، تجربه و ظرفیتهای امدادی در
داخل کشور و همچنین عرصه بینالمللی به دولت پیشنهاد میدهد تا حداقل برای
یک سال متولی اصلی حوزه بحران در کشور شود. این پیشنهاد در حالی ارائه
میشود که با توجه به بودجههای انقباضی کشور هیچ هزینهای نیز برای دولت
دربر نخواهد داشت.
وی در توضیح ارائه چنین پیشنهادی عنوان کرد:
مدیریت حوزه امداد و نجات یک مدیریت یک واحد میخواهد و نباید زمان در
مقوله حوادث و امدادرسانی از بین برود. براین اساس هلال احمر با توجه به
تجربه بیش از ۹۰ سال خود و مهارتی که در امدادرسانی دارد آمادگی پذیرفتن
مسئولیت مدیریت بحران کشور را برای یکسال بر عهده دارد.
مظفر تصریح
کرد: فعالیتهای امدادی منوط به کار تجربه و مهارتمحوری است و هلال احمر
نیز در طول این ۹۰ سال مهارتهای بسیاری آموخته است. ظرفیت و پتانسیلهای
مدیریت بحران هلال احمر نیز بالا است و باید در کنار این مسائل به تجهیزات
بالقوه هلال احمر در حوزه امداد و نجات نیز اشاره کرد که در حال حاضر دارای
۱۷ بالگرد امدادی، پایگاههای متعدد امداد و نجات جادهای، انبارهای مملو
از تجهیزات امدادی، سگهای تجسس و خودروهای نجات و آمبولانس به همراه تعداد
قابل توجهی از امدادگران باتجربه در سراسر کشور است.
رئیس سازمان
امداد و نجات به وجود موسسه علمی هلال ایران نیز اشاره کرد و افزود: در
کنار ارائه خدمات امدادی مقوله آموزشهای آکادمیک نیز به امدادگران ارائه
میشود. همچنین با توجه به وجود سازمان داوطلبان، ظرفیت استفاده از خدمات
داوطلبانه که از طریق خیرین و نیکوکاران صورت میپذیرد نیز قابل توجه است.
براین اساس سازمان جوانان هلال احمر نیز از ظرفیت بالقوه جوانان در اقدامات
بشردوستانه بهره میگیرد.
مظفر ادامه داد: براین اساس در هیچ جمعیت
ملی هلال احمر دنیا چنین ظرفیتی که در هلال احمر ایران وجود دارد مشاهده
نمیشود. در جمعیت هلال احمر حتی معاونت درمان و توانبخشی نیز وجود دارد که
میتواند نیاز آسیبدیدگان در حین حادثه و بعد از آن را برای مقولاتی
مانند تجهیزات ارتز و پروتز را نیز تامین کند.
وی بیان داشت: یکی
دیگر از ظرفیتهای هلال احمر مقوله تامین و تهیه دارو است که با توجه به
وجود کارخانههای داروسازی، داروخانهها و شرکتهای پخش دارویی میتوان در
زمانهای بحرانی داروهای مورد نیاز را نیز تامین کنیم.
مظفر ادامه
داد: با توجه به اینکه رئیس جمعیت هلال احمر براساس انتخابات و به صورت
مردمی برگزار میشود ابلاغ آن توسط رئیس جمهور صورت میپذیرد. براین اساس
جمعیت هلال احمر یک نهاد مردمی و با شاخصهای حاکمیتی تعریف شده است.
بنابراین هیچ سازمانی در کشور چنین پتانسیل و شرایطی ندارد.
رئیس
سازمان امداد و نجات گفت: جمعیت هلال احمر ارتباط بسیار گسترده ای نیز با
صلیبسرخهای دنیا دارد و در حال حاضر نیز جزو ۲۰ کشور در شورای حکام صلیب
سرخ جهانی است.
مظفر تصریح کرد: مقولات ارزیابی، جستوجو، نجات،
اسکان و تغذیه اضطراری جزو ۹۰ درصد اقداماتی است که جمعیت هلال احمر در
حوادث انجام میدهد و ۱۰ درصد باقیمانده نیز مربوط به بازسازی است که بر
عهده بنیاد مسکن است. براین اساس جمعیت هلال احمر با توجه به تجربیات
امدادی در دریا، کوهستان، برف و کولاک، جاده و... این آمادگی را دارد تا تا
مسئولیت مدیریت بحران کشور را به طور آزمایشی برای یک سال و بدون دریافت
هیچ هزینهای از دولت بپذیرد.
وی ادامه داد: در بحث امدادرسانی در
حوادث تمام دستگاهها و سازمانها از جمله وزارت رفاه، وزارت بهداشت،
کمیسیون راهها، استانداریها، فرمانداریها و راهداریها و... مشارکت
دارند. براین اساس هلال احمر میتواند بین تمام این سازمانها هماهنگی ایجاد
کند. به طور مثال در زمان حادثه روسای جمعیت هلال احمر در استانها با
دریافت حکم از استانداری به وظیفه هماهنگی و اقدامات لازم نیز بپردازد.
مظفر
گفت: البته در حال حاضر کسانی هم که در سازمان مدیریت بحران کنونی فعالیت
میکنند با توجه به بودجههای اندکی که دارند، از تجارب و پتانسیل خوبی
برخوردارند و اگر این افراد در جمعیت هلال احمر تعریف شوند بهترین بهرهوری
را میتوان از آنها داشت.
وی در مثالی درباره مدیریت یکپارچه و یک
واحد در حوزه امدادی کشور عنوان کرد: مثلاً وقتی زلزله یا حادثهای مانند
سیل رخ میدهد امدادگران هلال احمر نخستین گروهی هستند که در سر صحنه حادثه
حضور پیدا میکنند و حال این در شرایطی است که چند ساعت بعد سازمان مدیریت
بحران نامهنگاری میکند که مثلا در چنین منطقهای حادثه رخ داده است، در
حالی که امدادگران هلال احمر در این چند ساعت اقدامات گستردهای انجام
میدهند و منتظر این دستورات و نامهنگاریها نمیشوند.
مظفر بیان
داشت: سازمان مدیریت بحران در زمانهای حادثه همیشه اقدام به پیشنهاد برای
نوع و چگونگی و میزان خسارات برای بازسازیها میکند و هرگز نقاط ضعف و قوت
امدادرسانی را در نظر نمیگیرد، بنابراین باید حلقههای اضافه در مقوله
مدیریت بحران کشور حذف شود تا بتوانیم به طور مستقیم و با سرعتی بیشتر و
بدون موازیکاری در حوادث به آسیب دیدگان امدادرسانی کرد.
وی ادامه
داد: در طول چند سال اخیر به دلیل اعتقادی که دولتهای نهم و دهم به
سازمان مدیریت بحران نداشتند بودجه آن را به استانداریها ارائه میکردند.
بنابراین در حال حاضر نیز این ظرفیت وجود دارد تا هلال احمر با توجه به
ظرفیت، پتانسیل، تجهیزات، امدادگران، مهارت و تجارب امدادی داخلی و
بینالمللی و با استفاده از ظرفیت داوطلبان، خیرین، جوانان و NGOها مسئولیت
مدیریت بحران کشور را بپذیرد.
مظفر خاطرنشان کرد: براین اساس برای
شروع، جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارند که مسئولیت مدیریت بحران کشور
را یکسال بپذیرد و در این زمینه حاضریم با هر گروه و اشخاصی درباره این
پیشنهاد به بحث و گفتوگو بنشینیم.
به گزارش تسنیم، در پایگاه اطلاع
رسانی سازمان مدیریت بحران برای معرفی و تاریخچه این سازمان قید شده است
با استناد به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۲۵ دی ماه سال ۸۶
سازمان مدیریت بحران کشور به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه در امر
سیاستگذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینههای اجرائی و
پژوهشی، اطلاع رسانی متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مدیریت بحران و
ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب دیده و استفاده از همه امکانات و لوازم مورد
نیاز وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی و عمومی، بانکها و بیمههای
دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، موسسات عمومی غیردولتی، شوراهای اسلامی،
شهرداریها، تشکلهای مردمی، موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام
است، دستگاههای تحت امر مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح در صورت تفویض
اختیار معظم له، جهت بهره مندی بهینه از توانمندیهای ملی منطقه ای و محلی
در مواجهه با حوادث طبیعی و سوانح پیش بینی نشده تشکیل میشود.