کد خبر: ۱۸۶۷۹۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۱۴ آذر ۱۳۹۲
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: «ايران به كرواسي بخورد نصف قلبم سفيد است و نصف ديگر شطرنجي.»

598، برانكو ايوانكوويچ در بازي‌هاي آسيايي بوسان يكي از بهترين تيم‌هاي تاريخ فوتبالمان را ساخت. اين كروات مي‌خواست در جام‌جهاني 2006 هم آنچه از سال 2002 كاشته بود، برداشت كند اما اين اتفاق با شكست تيم‌ملي برابر پرتغال و مكزيك پرقدرت نيفتاد.

 

برانكو در آستانه قرعه‌كشي جام‌جهاني برزيل پيش‌بيني مي‌كند سرنوشت كارلوس كی روش پرتغالي در جام‌جهاني با او مشابه نخواهد بود.

 

ايوانكوويچ مي‌گويد به توانايي‌هاي كی روش ايمان دارد و صعود به دور دوم بازي‌ها دور از دسترس فوتبال ايران نخواهد بود. البته برانكو همچنان از عملكرد تيمش در جام‌جهاني 2006 دفاع و تاكيد مي‌كند روزي براي مربيگري به ايران باز خواهد گشت.

 

* ايران آخرين تجربه‌اش در جام‌جهاني فوتبال را با برانكو ايوانكوويچ پشت سر گذاشت و حالا شما كيلومتر‌ها از ايران و تيم‌ملي‌اش فاصله داريد.

- (خنده‌اي تلخ) قلب من در ايران مانده و شما شك نكنيد يادم هيچ لحظه‌اي از كشور دومم دور نخواهد بود. جام‌جهاني 2006 شرايط خودش را داشت و حالا اوضاع ديگري را شاهد هستيم.

 

* طي 5 سال عملكرد خوبي با تيم‌هاي ملي ايران داشتيد. خصوصا در بازي‌هاي آسيايي بوسان اما سرنوشت در جام‌جهاني روي خوشش را به شما نشان نداد!

- من قبلا هم گفتم 5 بازيكن تاثيرگذار تيم در آستانه جام‌جهاني دچار مصدوميت و مشكل بودند. وحيد هاشميان مصدوم بود. زندي ليگامنتش آسيب ديد. ستار زارع هم همين‌طور. مهدي مهدوي‌كيا كمردرد داشت. علي كريمي با مصدوميتش كنار مي‌آمد. علي دايي هم فشار بازي‌هاي زياد باشگاهي و ملي را تحمل مي‌كرد. اين نفرات چقدر در سرنوشت يك تيم تاثيرگذار هستند؟ طبيعي بود كه وقتي اين نفرات در بهترين شرايط‌شان نباشند دچار مشكل شويم. با اين حال هنوز هم از عملكرد تيم‌ملي در ورلدكاپ 2006 دفاع مي‌كنم. ما نمايش قابل قبولي داشتيم. به مكزيك روي اشتباهات خودمان باختيم درحالي كه آنها با تمام قدرتي كه داشتند، پيروزي بر ما را آسان نمي‌پنداشتند.

 

* آيا سرنوشت كارلوس كی رش در جام‌جهاني 2014 برزيل با برانكو ايوانكوويچ يكي خواهد بود؟

- يعني تيم‌ملي به دور دوم صعود نمي‌كند؟

 

* بله! طبيعي است كه با عدم صعود تيم‌ملي به دور دوم جام‌جهاني، ادامه همكاري فوتبال ايران با كی روش هم تحت‌الشعاع قرار بگيرد.

- پيش‌بيني نتايج خيلي خيلي سخت است، ‌اما من به كارلوس كی روش و توانايي‌هايش ايمان دارم. به ملي‌پوشان ايراني هم همين‌طور. به بازي‌هاي آخر تيم‌ملي كه نگاه كنيد، رگه‌هايي از هماهنگي بيشتر را به چشم مي‌بينيد. فكر مي‌كنم ايران شانس صعود به مرحله دوم بازي‌هاي برزيل را خواهد داشت. كی روش كارش را بلد است. قطعا كار آساني نيست و هر سه بازي مرحله مقدماتي دشوار خواهد بود. اما مي‌توان حتي با 4 امتياز هم اميدوار به صعود بود. شخصا دوست ندارم اتفاقي كه براي من افتاد در مورد كی روش تكرار شود.

 

* ايراني‌ها دوست دارند در مرحله مقدماتي با تيم‌هايي غير از آلمان و پرتغال همگروه شوند. مردم مي‌خواهند تيم‌ملي با رقباي بزرگ جديد روبه‌رو شود.

- اين رنكينگ تيم‌هاست كه سرنوشت‌شان را در قرعه‌كشي تا حدود زيادي مشخص مي‌كند. با اين حال خود من فكر مي‌كنم بازي تكراري با پرتغال مي‌تواند براي فوتبال ايران مفيد باشد. هميشه سكه طرف بدش را به شما نشان نخواهد داد. الان در خيلي از كشورهاي دنيا مردم دوست دارند تيم‌ملي كشورمان مقابل آلمان، آرژانتين، اسپانيا، برزيل و پرتغال بازي كنند و اين غيرطبيعي نيست. بازي برابر تيم‌هاي بزرگ‌تر هميشه جذاب و هيجان‌انگيز است.

 

* اگر قرار باشد شما از بين تيم‌هاي سيد يك حريف ايران را انتخاب كنيد، كدام گوي را برمي‌داريد؟

- قطعا بلژيك و پس از آن سوييس اما تقابل ايران و آرژانتين هم در نوع خود جذاب خواهد بود! به نظرم نبايد نام حريفان در دور اول اهميت چنداني براي‌مان داشته باشد. آنچه مهم است كيفيتي است كه به نمايش مي‌گذاريم. بايد در دور اول سه فينال را برگزار كرد و اين از همه چيز مهم‌تر است.

 

* شما اولين بار فريدون زندي را از فوتبال آلمان به ايران آورديد و حالا كارلوس كی روش 4 بازيكن را با شرايط فريدون آورده، در حالي كه ابتدا مخالفان زيادي داشت.

- زندي شماره 10 كايزرسلاترن بود و يكي از خوب‌ها در بوندس‌ليگا. بازيكناني كه بيرون از ايران تمرين مي‌كنند و مسابقه مي‌دهند به دليل كسب تجربيات ارزشمند مي‌توانند در شرايط سخت به تيم كمك كنند. وقتي در بوندس‌ليگا گلري داريد كه يك هفته مقابل مهاجمان دورتموند بازي مي‌كنند و هفته‌اي ديگر برابر بايرن مونيخ، چرا نبايد از او استفاده كنيد؟

 

* پس بازي‌هاي تيم‌ملي در مرحله مقدماتي جام‌جهاني را دنبال كرده‌ايد و شناخت خوبي از تازه‌واردها داريد؟

- من هميشه گفته‌ام كه ايران كشور دوم من است. طبيعي بود كه بازي‌ها را دنبال كنم و سرنوشت تيم برايم مهم باشد. بله بازي‌هاي اشكان دژآگه در آلمان و انگلستان را ديده‌ام. گوچي را هم در تيم‌ملي ديدم. هر كدام از آنها توانايي‌هاي خاص خود را دارند كه مي‌توانند به تيم‌ملي كمك كنند.

 

* از نگاه شما برخورد احتمالي ايران و كرواسي در جام‌جهاني مي‌تواند جذاب باشد؟

- قطعا بازي قشنگي خواهد شد اما قلبا دوست دارم اين اتفاق نيفتد تا راحت‌تر بازي‌ها را دنبال كنم! دشوار است كه در يك بازي نصف قلبت سبز و سفيد و سرخ باشد و نيم ديگرش قرمز شطرنجي (مي‌خندد)!

 

* مي‌توان اميدوار بود كه روزي دوباره برانكو ايوانكوويچ را در ايران ديد؟

- چرا كه نه؟ حتما. قلبا دلم مي‌خواهد اين اتفاق بيفتد. شايد روي نيمكت يك باشگاه!

 

* و شايد روي نيمكت تيم‌ملي اميد يا بزرگسالان؟

- (دوباره مي‌خندد) شايد!

 

* كلام آخر؟

- اميدوارم تيم‌ملي با كی روش در جام‌جهاني نمايش زيبايي داشته باشد. لطفا سلامم را به تمام ايراني‌ها برسانيد و از قولم بنويسيد، قلبم به ياد روزهاي خوبي كه كنارشان داشتم همچنان مي‌تپد.

روزنامه گل

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها