کد خبر: ۱۸۶۷۵۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۱۴ آذر ۱۳۹۲
بررسی هجمه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان؛
این شبکه که ظاهراً به مدد پیشرفت های روز افزون تکنولوژی در معرض دید مخاطبین ایران قرار گرفته براساس آمارهای رسمی و غیررسمی به طور تقریبی نیمی از مردم ایران از جمله کودکان و نوجوانان، برنامه های آن را دنبال می نمایند.

598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ آن چه در جهان امروز بر جهانیان می گذرد، حکایت از حادثه ای عظیم دارد، حادثه ای که در آن کلیتی به نام فرهنگ بشری در معرض زوال و انحطاط قرار گرفته است.


نظامی که این کلیت را مورد هجوم قرار داده به گفته «نیل پستمن» نویسنده مشهور رسانه «تکنوپولی»نام دارد.

 

وی این واژه را از ترکیب دو لغت «تکنولوژی» و «مونوپولی» برداشت نموده و مفهوم آن را سلطه بلامنازع و حکومت تمام عیار «تکنولوژی بدون اخلاق» بر جامعه انسانی منظور داشته است.

 

«تکنوپولی» فرهنگی خاص خود را دارد و اعتبار خود را در تکنولوژی جستجو می کند و به این واسطه به دنبال ارضای امیال و کامیابی و لذت است.

 

آنچه مشخص است اینکه نظام تکنوپولی به مسائلی همچون باورهای مذهبی، قبیح بودن گناه در ذهن و اندیشه انسان ها و همچنین ریشه ها، آداب و رسوم خانوادگی، اعتقاد چندانی ندارد و به چنین مواردی به دیده حقارت نگاه می کند. از این رو به خلق یک نظام اجتماعی جدید می پردازد که این امر جز با فروپاشی باورهای قدیمی، امکان پذیر نخواهد بود.

 

فضای جدید حادث شده در نیمه دوم قرن بیستم به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران، نظام سلطه را بر آن داشت تا به منظور تداوم اعمال قدرت بر جامعه جهانی و نیز سیطره بر جوامع آزادی خواه، ضمن بهره گیری از نظام «تکنوپولی» و تدوین سیاست های جدید مبتنی بر جنگ نرم، به شکلی گسترده و البته هدفمند از ابزار «رسانه» در تحقق اهداف تثبیت جهان بینی مورد نظر خود استفاده نماید که این امر در سال های اخیر با خلق شبکه های ماهواره ای متعدد به ویژ فارسی زبان به شدت افزایش یافت.

 

در این میان در 23 دسامبر 2008، مموعه رسانه ای استار (STAR) اعلام کرد: اوایل سال 2009 میلادی شبکه تلویزیونی سرگرم کننده ای به زبان فارسی راه اندازی خواهد شد و این گونه بود که از ابتدای مرداد ماه 1388(1 اوت 2009) «فارسی وان» به عنوان یکی از سربازان عرصه جنگ نرم، رسماً کار خود را پخش سریال های خارجی دوبله شده به زبان فارسی آغاز کرد.

 

اگر چه مسئولان این مجموعه رسانه ای جامعه ای هدف این شبکه فارسی زبان را بیش از یک صد میلیون فارسی زبان سراسر آسیا اعلام کردند اما بر کسی پوشیده نیست که هدف اصلی این شبکه نظام اسلامی ایران است چرا که در ادامه همان سناریوی از پیش طراحی شده ای شکل گرفته است که سال ها پیش مقام معظم رهبری از آن به عنوان تهاجم و شبیخون فرهنگی یاد نمودند و امروز بیش از هر زمان شاهد هجمه تفکر شیطانی با ظهور اینگونه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان احساس می گردد.

 

شبکه فارسی وان یکی از حلقه های حمله رسانه ای غرب و در رأس آن صهیونیست را علیه ایران اسلامی تکمیل می کند.

 

حلقه ای که مشخصاً خانواده را در کانون توجه خود قرار داده و با هدف منفعل و منحرف نمودن آن تهیه و پخش می شود.

 

این شبکه که ظاهراً به مدد پیشرفت های روز افزون تکنولوژی در معرض دید مخاطبین ایران قرار گرفته براساس آمارهای رسمی و غیررسمی به طور تقریبی نیمی از مردم ایران از جمله کودکان و نوجوانان، برنامه های آن را دنبال می نمایند چرا که بی شک بسیاری از مخاطبین برای پرنمودن اوقات فراغت خود به دنبال جستجوی کانال های ماهواره ای می پردازند و در این بین است که ناخودآگاه متوجه برنامه هایی می شوند که بر خلاص ظاهری فریبنده به شکار ارزش های متعالیشان خیز برداشته اند.

 

از این رو این شبکه تحت نظام تکنوپولی، به دنبال تخریب و تغییر باورهای فرهنگی، اعتقادی و اخلاق مخاطبان فارسی زبان به ویژه جامعه اسلامی ایرانی می باشد.

 

برنامه های این شبکه فارسی شامل پخش سریال های تفریحی و خانوادگی صرف با دوبله فارسی و نیز موسیقی تصویرهای خاص با محتوای جنسی و خشونت می باشد.

 

از این بابت این شبکه نسبت به دیگر شبکه ها، حتی شبکه 24 ساعته «ام بیسی پرشیا» که پیش از این پخش فیلم های سینمایی روز هالیوود با زیر نویس فارسی را در ماهواره «عرب ست» آغاز کرده بود، متمایز است.

 

شاخص های ظاهری:


این شبکه برای اولین بار اقدام به دوبله آثار نمایشی روز اروپا، آمریکا و آسیایی جنوب شرقی به زبان فارسی نموده است. اگر چه کیفیت این دوبله ها بسیار ضعیف وغیرقابل مقایسه با دوبله فیلم های خارجی در داخل ایران است لیکن در مقایسه با شیوه زیرنویس فارسی این آثار که در دیگر شبکه‌های صورت می گیرد توانسته است نظر مخاطبین خود را به نوعی جلب کند پیش‌بینی می‌شود به تدریج شبکه فارسی وان تلاشی کند این نقصیه را نیز رفع نماید و به کیفیت دوبله آثار پخش شده بیافزاید.


از ویژگی‌های دیگر این شبکه پخش سریال‌های طولانی مدت و دنبال‌دار خانوادگی و تفریحی معمولی است که مخاطب اصلی آن خانواده‌ها بوده و با هدف کاملا تفریحی تهیه و پخش می‌شوند بخشی از برنامه‌های این شبکه هم به پخش موزیک ویدئوهایی اختصاص دارد که غالبا مضامین جنسی و خشونت را به تصویر می‌کشند.


استفاده از وله‌های خاص غالبا رنگ‌های صورت از ویژگی‌های دیگر برنامه‌های این شبکه‌های پورنو بوده و به شدت در تولیدات بصری (مجله‌ها، سایت‌ها و...) با موضوعات جنسی به کار می‌رود برخی روان‌شناسان معتقدند رنگ صورتی به‌خصوص در مجاورت رنگ تیره برانگیزاننده حس و غریزه جنسی در مخاطب است.


شاخص‌های محتوایی


ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده


ترویج  و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن


بی‌اهمیت جلوه دادن احترام به والدین


عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد بار دار شدن دختر خانواده


هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و موثر


عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حل طبیعی برای رفع دلهرهاه‌های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر.


تعصب از کانون خانواده و ترویج بی‌تفاوتی نسبت به حریم خانواد


ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج جالب است بدانیم این مفهوم سال هاست در برخی تولیدات روتین تلویزیونی خودمان هم تبلیغ می شود.


ترویج فمنیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است.

 

مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده


افزایش تأثیرپذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان به خصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص


پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان.

 

کانون خانواده از مهم ترین پایه های جامعه در کشورهای اسلامی و به خصوص ایران عزیزمان است و به خوبی مشخص است که گردانندگان این شبکه بر اهمیت این پایگاه مقدس در جامعه اسلامی واقفند و با مورد هجوم قرار دادن آن برنامه دراز مدتی را در ذهن طراحی نموده اند.

 

جنگ نرم عبری


دفتر شبکه فارسی وان هنگ کنگ و موسس آن مجموعه رسانه ای استار یکی از زیرمجموعه های اختاپوس رسانه های عظیمی به نام «نیوزکورپویشن» (News Corporation) می باشد.

 

شرکت «موبی» نیز به عنوان همکار این مجموعه در تولید برنامه های این شبکه فعالیت دارد مدیریت «فارسی وان» برعهده یک فرد افغانی به نام «زید محسنی» است اما وی تنها یک مدیر ارشد اجرایی بوده و مدیریت اصلی این شبکه بر عهده مالک یهودی، پرنفوذ و قدرتمند شرکت «نیوزکورپویشن» یعنی «راپرت مرداک» می باشد.

 

«کیث روپرت مردوخ» یا همان «راپرت مرداک» به عنوان یک یهودی تمام عیار که در طول حیات خود همراه به شکلی بسیار مؤثر از یهودیت و به ویژه صهیونیسم حمایت کرده و می کند، خود به تنهایی یک غول رسانه ای محسوب می شود و مالکیت او بر موسسه «نیوزکورپویشن» که اداره مرکزی آن در نیویورک قرار دارد، امپراطوری رسانه های عظیمی است که تنها در بخش خبر و اطلاع رسانی، شبکه های تلویزیونی «فاکس نیوز» آمریکا و «اسکای نیوز» انگلیس را در اختیار دارد.

 

مرداک در حوزه تولید محصولات تصویری، مجموعه های فیلم سازی معروفی چون «اف ایکس»، «فاکس قرن بیستم» و «فاکس فیلم» را در تملک خود داشته و هدایت می کند.

 

این امپراتوری رسانه ای علاوه بر مدیریت موسسات دیداری و شنیداری زیر مجموعه ای خود، بیش از صد روزنامه و مجله را نیز در سراسر جهان منتشر می کند که از جمله آنها می توان به روزنامه های مهمی چون «دیلی تلگراف»، «وال استریت ژورنال»، «سان» و «نیویورک پست» اشاره کرد. همچنین موسسات انتشاراتی مهمی چون «هارپرکالینز»و «داوجونز» نیز در تملک این موسسه می باشد.

 

در ذیل این غول رسانه ای علاوه بر مجموعه های رسانه ای چون «استار» و «فاکس» یک شبکه ای اجتماعی با عنوان «مای اسپیس» قرار دارد.

 

در میان نکته حائز اهمیت ریاست یک یهودی بر این مجموعه گسترده است که موجب شده موسسه «نیوزکورپویشن» با درآمدی بیش از 20 میلیارد دلار در سال، چنین امپراتوری عظیم رسانه ای را رقم زده و حاکمیت یهود را در فضای رسانه ای جهان محقق سازد و این گونه است که پروتکل دوازدهم از مجموعه پروتکل‌های دانشوران یهود محقق می‌شود:

 

اگر تدابیری را که در مورد مطبوعات اندیشه‌ایم، به مرحله اجرا در آوردیم، ذهن و فکر غیر یهودیان به تسخیرمان درمی‌آید و آنان، وقایع جهان را از پشت عینک‌های رنگینی که ما به چشم آنها می‌گذارنیم، می‌نگرند. (پروتکل 12، از مجموعه پروتکل‌های دانشوران یهود)

 

پشت پرده

بررسی و ارزیابی شکل و محتوای سریال‌های پخش شده توسط شبکه «فارسی وان» از بدو تاسیس آن، یعنی تنها چند ماه پس از انتخابات 1388 تا به امروز چند نکته اساسی را به وضوح نشان می‌دهد. اول آنکه مشخص می‌سازد برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی گردانندگان و مدیران ارشد این شبکه در امر حیا زدایی از جامعه ایران اسلامی و قباحت‌زدایی به گونه‌ای است که از مجموع سریال‌های پخش شده از این شبکه بیشترین درصد فراوانی محتوای سریال‌ها به القا و عادی‌سازی رابطه‌های جنسی قبل از ازدواج اختصاص داشته و در کنار آن داشتن فرزند نامشروع در مرتبه بعد قرار دارد.

 

در این میان فراوانی امور قبیح دیگری چون تجاوزات جنسی، خیانت زن و شوهر به یکدیگر، سقط جنین و دوستی با جنس مخالف نیز کمیت خاصی از محتوای مجموع سریال‌های پخش شده از این شبکه را شامل می‌گردد. جمع‌بندی فضای روانی ایجاد شده توسط این شبکه و القای غیر مستقیم این گونه مطالب، آن هم برای جامعه با حیا و عفیف فارسی زبان به وضوح ماهیت این شبکه را جهت تسخیر قبل و فکر خانواده‌های مسلمان ایرانی نشان می‌دهد.

 

دوم اینکه مشخص می‌نماید که برنامه‌ریزی مدیران ارشد این رسانه در القای غیر مستقیم «سبک زندگی آمریکایی» در چه سطحی است و تا چه اندازه در دستور کار قرار دارد. در سریال‌های پخش شده از فارسی وان به طور تدریجی و معکوس رفتارهای به شدت منفور و حرام از نگاه شرع و حتی عرف در نگاه جامعه و خانواده ایرانی به اعمال مباح و گاه پسندیده و حتی ضروری جامعه تبدیل می‌شود؛ به عنوان مثال زیر سوال بردن ازدواج و ایجاد شبهه و تردید مکرر درباره افرادی که به زعم آنها، از روی اشتباه به ازدواج تن می‌دهند و یا به زندگی مشترک خود پایبندند و در مقابل ارائه دیدگاه‌های شبهه افکنانه در خصوص تغییرات زمانه و لزوم فاصله‌گیری از جامعه سنتی، از برجسته‌ترین مضامین سریال‌های این شبکه است روابط عاشقانه دختر و پسر جوان، نمایش مکرر می‌گساری، هرزه‌گویی‌های هنگام مستی، نمایش روابط خارج از چارچوب‌های اخلاقی ابراز علاقه‌های شهوانی اغواکننده عدم وفاداری زنان اختلاف سنی زیاد و بی‌احترامی به والدین و ... از این جمله آیند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها