به گزارش 598، شبکه خبر دانشجو در این باره نوشت: عباس آخوندی اعتقادی به
هیچ یک از طرحهای دولت قبلی شامل مسکن مهر، مسکن ویژه، کنترل بازار، ورود
دولت به بخش مسکن و... ندارد و این بسیار قابل تأمل است. وی در بیشتر
مصاحبهها و اظهارنظرهای خود از واژه اعتقاد استفاده کرده و گفته است که به
این طرحها اعتقاد ندارم. به عنوان نمونه درباره مسکن مهر میگوید،
اعتقادی به ادامه مسکن مهر و مسکن ویژه تهران ندارم و تنها کاری که
میتوانیم انجام دهیم، همان واحدهای در حال ساخت است که تکمیل و واگذار
کنیم. او در این گزارش میافزاید: توقف ثبتنام مسکن مهر مهمترین مسئله و
اقدام آخوندی در صد روز اول وزارت وی بوده است. طرحی که به خانهدار شدن
اقشار کمدرآمد کمک شایانی کرده بود و آرزوی بسیاری را که حتی خواب
خانهدار شدن را نیز نمیدیدند جامه عمل پوشاند اگرچه با ایراداتی نیز
روبرو بوده است.
تورمزا بودن مسکن مهر و عامل تورم کنونی مهمترین
دلایل آخوندی برای توقف مسکن مهر بوده است. وی در این باره میگوید «باید
با مردم گفتوگو کنیم و از آنها بپرسیم که تورم زیاد را میخواهید یا مسکن
مهر را! ایشان اینگونه القا کرده که تمامی تورم کنونی حاصل از اجرای مسکن
مهر بوده است این در حالی است که در جای دیگر وزیری دیگر هدفمندی یارانهها
را عامل اصلی تورم میداند و وزیری دیگر نیز تحریمها را از عوامل تورم و
رکود فعلی میداند.
وزیر راه و شهرسازی در موضوع خانهدار شدن مردم
آخوندی معتقد است که نقش بانکها باید در این میان افزایش یابد. وی میگوید
در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد قیمت واحد مسکونی توسط بانکها تأمین میشود
که باید تا ۷۰ درصد افزایش یابد اما نه توسط منابع بانک مرکزی بلکه توسط
منابع بانکها که آنهم از سپردههای مردمی تشکیل شده است.
شبکه خبر
دانشجو در ادامه این گزارش خاطرنشان میکند: در طرحی که به گفته مشاوران و
شخص وزیر قرار است جایگزین مسکن مهر شود تنها سالانه یکصد هزار واحد مسکونی
ساخته میشود در حالی که نیاز کشور دو میلیون واحد در سال است. این طرح که
از سوی اعضای وزارتخانه مسکن اجتماعی نامیده شده است واحدهایی ۴۰ تا ۶۰
متری را عرضه میکند از نظر وزیر و مشاوران وی باقی نیاز مسکن باید از طریق
سپردههای مردمی و بانکها تأمین شود و نیازی به دخالت دولت ندارد.
در بخشهای دیگر زیر مجموعه این وزارتخانه آخوندی عملکرد در خور توجهی
نداشته است. در بخش حمل و نقل نیز آزادسازی نرخهای جابجایی مسافر
اصلیترین مقوله مورد توجه وزیر راه بوده است. او از همان ابتدا یکی از
برنامههای کاری خود را توسعه رقابت و آزادسازی با برنامه بازار حمل و نقل
عنوان کرده بود. شاید بتوان گفت اصلیترین پروژهای که فعلاً وزیر راه و
شهرسازی بر آن تمرکز و حتی اصرار دارد آزادسازی نرخها در انواع مدلهای
حمل و نقل بار و مسافر بخصوص با اولویت زمانی بخش حمل و نقل هوایی است.