به گزارش «وطن آنلاین»؛ هر چند که رسانه
ها تحلیل های مختلفی از توافقنامه هستهای بین ایران و 5+1 بنویسند، اما
حقیقت این است که تا بازار های ارز، مسکن، خودرو در ایران اصلاح نشود،
امیدی به اصلاح وضعیت اقتصادی ایران نیست. اگرچه این ها منافاتی با اصلاح
در نوع صادرات و واردات؛ اصلاح در خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و...
ندارد اما اصلاح در این سه حوزه مهم خود بستگی به تجدید نظر جدی مسئولین در
سیاستگذاریهای مربوط به این بخشها دارد و این نمیشود مگر تغییر
دیدگاههای مسئولین، مخصوصا در این سه حوزه. سختیای که مردم باید برای
یکبار و مدت مشخص متحمل بشوند اما این سه حوزه روی ریل درست خود حرکت کند،
نه مانند الان که دهه هاست این مشکلات را داریم و هیچ برآیندی از زمان
تقریبی اصلاح سیاستها هم وجود ندارد.
رسانه های زنجیزی اصلاح طلب که از اتاق
فکر مشترکی برای انتخاب تیتر و مطالب اصلی خود استفاده می کنند امروز
«بازگشت پژو؛ نتیجه ژنو» را تیتر خود قرار داده بودند و آن را یکی از
دستاورد های مذاکرات بر شمردند در حالی که این اتفاق رجوع مجدد به صنعت
مونتاژ و انحصارگری پژو در ایران خواهد بود.
با روی کارآمدن دولت روحانی، امیدها
برای اصلاح روندهای قدیمی و ناکارآمد مخصوصا در حوزه صنعت خودروسازی در دل
ها زنده شد. اما با معرفی وزیری از جنس تفکراتی که ما را به این شرایط
رسانده است، همه امیدهایم نقش بر آب شد. اینک چند خبر را کنار هم میگذاریم
تا شما خود برداشت کنید آنچه که دوست دارید، در حقیقت برداشت آزاد است:
- شرکت پژو-سیتروئن فرانسه با فشار شریک
آمریکاییاش، فروش محصولات و قطعاتش به ایران را تحریم کرد. این در حالیست
که ایران دومین بازار فروش محصولات پژو در جهان بود!
- شرکت پژو-سیتروئن فرانسه دچار زیان
حدودا چهار میلیارد یورویی از تحریم ایران شد. این مسئله منجر به اخراج بیش
از هشت هزار نفر از کارکنان این شرکت میشود!
- زیان قابل توجه شرکت رنو از تحریمهای ضد ایرانی، کاهش بیش از پنجاه درصدی صادرات محصولات شرکت رنو به ایران!
- فرانسه مقصر اصلی به نتیجه نرسیدن دور
قبل مذاکرات بود، تا آنجا که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو،
در استقبال از فرانسوا اولاند، رئیسجمهور فرانسه، گفت آقای اولاند به دلیل
مخالفتش با برنامه هستهای کنونی ایران، "دوست واقعی" اسرائیل است.
- عمادالدین باقی، در نامهای خطاب به
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با ابراز نگرانی از موضع اخیر دولت
فرانسه در خصوص پرونده هستهای ایران نوشت: "مردم ایران همواره نسبت به
فرانسه نگاهی مثبت داشته اند (!؟)، نباید این حسن ظن را قربانی جلب نظر
تندروها کرد."
- یکی از بندهای قطعنامه هستهای اخیر: "تعلیق تحریمهای آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریمهای خدمات مرتبط"
- مواضع وزیر امور خارجه فرانسه بعد از
توافقنامه: " لوراس فابیوس میگوید که در اجرای توافق ایران و ۱+۵، اتحادیه
اروپا به احتمال زیاد تا یکماه دیگر تحریمها علیه ایران را کاهش خواهد
داد. وزیر امور خارجه فرانسه از طرف مقامات و رسانههای ایران به عنوان
مانع اصلی به نتیجه نرسیدن دور قبلی مذاکرات هستهای معرفی شده و زیر
انتقاد شدید این رسانهها قرار داشته است. به گفته او، ایران در مورد مصارف
صلحآمیز می تواند فعالیت کند، اما در مواردی که ظن استفاده از توانایی
هستهای در تولید سلاح مطرح باشد، نمیتواند به فعالیتهایش ادامه دهد.
آقای فابیوس همچنین گفت که اسرائیل به ایران حمله پیشگیرانه نخواهد کرد چون
"در این مقطع، این کار برای هیچکس قابل فهم نیست. "
- ابراز خوشحالی علنی و شدید مسئولین
شرکتهای فرانسوی پژو-سیتروئن، رنو، توتال و ... از لغو بخشی از تحریمها
بر ضد ایران و ابراز اشتیاق برای حضور مجدد در بازار پرسود ایران
- بخشی از مصاحبه آقای هاشمی رفسنجانی در سال 88 با فرنس24:
FRANCE24: برای اینکه در واقع از این
مصاحبه یک نتیجهگیری داشتهباشیم، نظر شما راجع به بهبود روابط ایران و
فرانسه و کاری که باید برای بهبود روابط انجام شود چیست؟
هاشمیرفسنجانی: ما معتقدیم باید با
فرانسه روابطمان خوب باشد. من در دوران مسئولیت اجرایی خود خیلی تلاش کردم و
پیشرفت هم کردیم،روابط را با آقای شیراک و دیگر آقایان بهتر کردیم. حالا
هم اگر فرانسویها مایل باشند ما آماده هستیم روابطمان را حسنه کنیم. البته
ما گلههای زیادی از نشیب و فراز رفتار فرانسه دراین 30 سال داریم، ولی
اگر آنها بخواهند صفحه جدیدی باز کنند، ایران استقبال میکند. من شخصاً از
زمان دوگل به فرانسه علاقهمند شدم. آن زمان تصمیم خوبی راجع به الجزایر
گرفت.
FRANCE24: منظورتان کدام موضع آقای دوگل است؟
هاشمیرفسنجانی: تصمیم مهمی ایشان گرفت
که مسئله فرانسه و الجزایر به نفع الجزایر حل شد. در مورد فلسطین هم موضع
بهتری نسبت به دیگران اتخاذ کرد. من آن موقع میخواستم برای اولین بار در
ایران ماشین بخرم. به خاطر دوگل یک ماشین پژو دست دوم خریدم.
FRANCE24: در همین راستا آیا فکر
میکنید که خرابتر شدن روابط ایران و فرانسه صدمهای به همکاریهای اقتصادی،
بویژه موضع شرکت توتال در فعالیتهای نفتی وارد خواهد آمد؟
هاشمیرفسنجانی: البته بیتاثیرنیست،
ولی همه کشورها اینگونهاند، بهتر است که با هم روابط خوبی داشتهباشیم.
ولی ما موضع زور را نمیپذیریم. موضع مسالمتآمیز و برابر را قبول داریم.
-در همین راستا روزنامه هفت صبح هم
نوشت: کمپانی بزرگ فرانسوی به ایران باز میگردد تا خودروساز بزرگ کشور
ترکیب مرتجعانه انحصار و مونتاژ را دوباره شکل دهد.
در میان شادمانی ملی برای توافق هستهای
در ژنو، خودروسازان به خصوص ایرانخودرو آرام آرام برای پژو فرش قرمز
دوباره پهن میکند و نوید داده که با آمدن غول خودروسازی فرانسوی روزهای
خوش دهه 80 تکرار خواهد شد و اینکه بیوفایی این غول محبوب خودروسازی
اروپا در چشم پوشیدن بر منافع مشترکش با کشور ما را فراموش میکند؛ چرا که
اقتصاد را باید از سیاست جدا نگه داشت! اما مصرف کننده ها نیز هم باید
خوشحال باشد؟ مصرفکنندگانی که در دو سال گذشته ارقام نجومی خرید
اتومبیلهای به ظاهر تولید داخل را تجربه کرده اند اکنون باید همراه با
خودروسازان خوشحال از بازگشت پژو به ایران باشند؟
در واقع این بازگشت به همان چرخه معیوب
قدیمی است. همان چرخهای که حق مصرفکننده را بی احترام می شمرد و اینکه
کمپانی محترم پژو به جای عرضه مستقیم اتومبیلش به خریدار ایرانی؛ آن را در
توهم تولید مشترک فرو می برد و در یک راه پرپیچ و خم محصولات و تجهیزات خود
را از طریق کمپانی بزرگ داخلی و به اسم تولید ملی نصیب خریداران می کند.
پژو و رنو بیش از سایر رقبایشان از کاهش
فروش در اروپا آسیب دیدهاند و در حال حاضر فروش خودروهایشان به کمترین حد
ظرف 2 دهه گذشته رسیده است. کاهش تحریمها علیه ایران به خصوص برای پژو
سیتروئن فرصتی یگانه است تا بتواند بار دیگر به پیشگام خودروسازان خارجی
فعال در ایران تبدیل شود.
خودروساز فرانسوی در سال 2011 و پیش از
شدت گرفتن تحریمها 458 هزار دستگاه خودرو به مشتریان ایرانی تحویل داد تا
این کشور به دومین بازار بزرگ پژو پس از فرانسه تبدیل شود. ژان باپتیست
شاتیلو، مدیر مالی دومین خودروساز بزرگ اروپا میگوید تحریمها علیه ایران
در هر ماه چیزی در حدود 10 میلیون یورو از سود فعالیتهای پژو کاسته است.
خبر دیگر آن است که پس از حصول توافق در
ژنو ارزش هر سهم پژو سیتروئن به طرزی غیرمنتظره 5 درصد افزایش یافت و به
74/10 یورو رسید و کمی بعد 4/3 درصد دیگر هم اوج گرفت و حالا ارزش کل پژو
سیتروئن به 3 میلیارد و 750 میلیون یورو رسیده است. رنو هم از این توافق
بینصیب نبوده و ارزش هر سهمش در معاملات پاریس با 2/2 درصد افزایش به
82/65 یورو رسید.
از سوی دیگر رنو هم از بزرگترین
خودروسازان خارجی حاضر در بازار ایران است که در سال 2012 در حدود 100 هزار
دستگاه خودرو در کشور به فروش رساند و پس از تحریم خود فعالیتهایش متحمل
ضرری 512 میلیون یورویی (693 میلیون دلار) شد. فلورنس گلدفیم، از سخنگویان
رنو میگوید: «برای ما و ایران به عنوان بازاری مهم برای رنو این توافق خبر
خوشی است. ما منتظریم تا ببینیم وضعیت برای ازسرگیری فعالیتهایمان در این
کشور چطور پیش خواهد رفت.»
جالب اینجا است که حتی خیلی از اتحادیه
های اقتصادی بزرگ فرانسه در بحبوحه بحران مالی و اقتصادی این کشور که دو
سالی است مردم را در خیابان ها کشانده است، "رها کردن بازار ایران" را بی
ارتباط با این بحران ندانسته اند.
این ادعا در حالی است که طبق گزارش اخیر پژو، 8هزار کارگر این شرکت به دلیل تحریم های خودرویی علیه ایران از این شکرت اخراج شده اند.