کد خبر: ۱۸۵۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۰۶ شهريور ۱۳۹۰
نوشتاری از دکتر جواد خواجه‌پور:
در طول سه دهه گذشته مردم به عنوان بزرگترين پشتيبان دولتها همواره چشم اميدشان براي تحقق بيش از پيش آرمانهاي انقلاب به دستان دولت بوده است، ملت بزرگ ايران دوست دارد، دولت را صداي فرياد خود بر سر استكبار جهاني و نداي اميدبخش توانمنديها و قدرت خود ببيند و همواره او را در طي مراحل ترقي و سعادت در سايه اسلام كمك و ياري نمايد. مردم با وجود مشکلات، همیشه به فرمان رهبر خود از دولت‌ها حمایت کرده اند، هر چند حمایت از دولت‌ها به معنای فقدان اشکال و نقص در کار دولت نیست.
پایگاه 598 / پس از شهریور سال۱۳۶۰‬و شهادت دولتمردان مرد، شهید رجایی و شهید باهنر دوم تا هشتم شهريور به نام هفته دولت نامگذاری شد، در عين حال هفته دولت یک فرصت مناسب برای بیان خدمات انجام شده در بخشهای مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگي، سياسي و خدماتی از سوي مسوولان مورد عنايت قرار گرفت.

در طول سه دهه گذشته مردم به عنوان بزرگترين پشتيبان دولتها همواره چشم اميدشان براي تحقق بيش از پيش آرمانهاي انقلاب به دستان دولت بوده است، ملت بزرگ ايران دوست دارد، دولت را صداي فرياد خود بر سر استكبار جهاني و نداي اميدبخش توانمنديها و قدرت خود ببيند و همواره او را در طي مراحل ترقي و سعادت در سايه اسلام كمك و ياري نمايد.

مردم با وجود مشکلات، همیشه به فرمان رهبر خود از دولت‌ها حمایت کرده اند، هر چند حمایت از دولت‌ها به معنای فقدان اشکال و نقص در کار دولت نیست.

بطور قطع این موضوع در دولت دهم هم صادق است بطوریکه در کنار خدمات و کارهای برجسته و بعضاً کم نظیری که صورت گرفته است، اشکالات و نواقصی هم وجود دارد، اما اشکالات هر چه باشد قابل قیاس با انبوه کارهای مفید و سازنده‌ي دولت نیست، با همین حال مردم حمایت خود را بارها در مواقع مختلف تاريخي اعلام کرده‌اند و اشكالات را به زبان دوست صادق نه دشمن معاند بازگو كرده‌اند.

در اين ميان آگاهی از عملکرد دولت كه بر عهده‌ي دستگاه هاي رسانه‌اي و روابط عمومي‌ها است بسيار حائز اهميت است، مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام در خصوص تلاش دولت در امر اطلاع رسانی مي‌فرمايند: دولت باید حتما این نقص را برطرف کند و روابط عمومی های بخش های مختلف دولت باید فعال شوند و با استفاده از رسانه‌ی ملی و روزنامه‌ها، اقدامات مختلف را با زبانی تأثیرگذار و قابل فهم به اطلاع مردم برسانند.

طبيعتا اگر این اطلاع رسانی به صورت صحیح صورت نگیرد و در مواردي كه ابهام در عملكرد يا برنامه‌ها ويا حتي اشخاصي يا افكاري در دولت، مسائل روشن و ابهام زدايي نشود، در بلند مدت و به شكل بزرگنمايي مشکلات مردم و ناتوانی دولت در حل مسائل، جلوه‌گري خواهد كرد و در این حالت است که اعتمادی که مردم نسبت به مسئولین و توانایی های آنها دارند خدشه دار می‌شود و نتيجه‌ي آن چیزی نیست جز ایجاد شکاف میان دولت وملت که نتیجتا‌ گرماي همدلی میان‌دولت‌وملت فروکش می‌کند و برنامه‌ها و اقدامات دولت با دیده‌ي تردید و بی‌تفاوتی نگریسته می شود.

از اين‌رو از دولت خدمتگذار دهم كه انصافا خود را بيش از سايرين، در قول و عمل مقيد به آرمانهاي انقلاب ميداند انتظاراتي به شرح ذيل ميرود:

1. عقب‌ نشيني از مواضع شبهه‌برانگيز و اموري كه دوستان را هم به مخالفت واميدارد، در اين ميان اظهارات علماء و بزرگان جامعه را نميتوان اظهار نظر مشتي جاهل خطاب كرد و بر برخي اشخاص و افكار مصرانه پافشاري نمود.

آنچه در اين ميان مهم است و مقام معظم رهبري نيز در پيامي به دولت ابلاغ فرمودند اصلاح اموري است كه در نهايت باعث حفظ دوستان و طرفداران دولت انقلابي و ولايي مي‌شود، اين ايثار و ازخودگذشتگي دولت در عدم پافشاري بر بعضي افراد و افكار بدون ترديد به نفع ياران انقلاب و جامعه اسلامي خواهد بود.

2. اصلاح جامعه از وظايف اصلي دولت در برابر شهروند است. هرچند اين تلاش وظيفه‌ي نه تنها دولتمردان بلكه هر شهروندي است. هر دولتي موظف است همانند هر فرد مسلمان در حوزه اصلاح جامعه تلاش كند و جلوي هرگونه فساد و تباهي و پديده هاي ناهنجار اجتماعي را بگيرد اين مساله همان چيزي است كه امام حسين(ع) آن را انگيزه قيام خود برشمرده است و مي فرمايد. انما خرجت لاصلاح امت جدي؛ من تنها براي اصلاحات در رفتار و هنجارهاي امت جدم قيام كرده و خروج بر دولت ظالم نموده ام.

برمبناي آيه 205 سوره بقره آموزش ها به گونه ايي بايد باشد كه هويت اسلامي نوجوانان و جوانان حفظ شود، و اين امر مساوي با حيات و زنده‌بودن نسلها شمرده‌شده، جامعه‌اي كه در آن بي‌بندوباري و بدحجابي و چشم‌چراني، گسترش يابد و مسابقه‌ي و حرمت‌شكني اخلاق در آن اوج گيرد، به تعبير قرآن جامعه‌اي مرده است.

دولت موظف است در اين مسير با بهترين و عالمانه‌ترين روشها، با حداكثر سرعت جهادگونه قيام كند.

3. مبارزه با ظلم و ستم نيز از وظايف ذاتي حكومت است، و صريح آيات قران در سوره مباركه كهف آيات 87 و88 بر حكومت هاي الهي مقرر مي‌دارد تا با ظلم و ستم مبارزه كنند و براي سبك بار ساختن مقررات اجتماعي و تسهيل امور مردم تلاش نمايند. از تشديد قوانين سخت جلوگيري نمايند و در اعمال قانون مراعات احسان و عفو را در نظر داشته باشند. در اين ميان دولت موظف است ضمن مبارزه‌ي قاطع و به‌هنگام با اشخاص و مراكز فساد به گونه‌اي در جامعه در اين باب اطلاع رساني نمايد كه همگان از نتايج امر مطلع و نسبت به اين امر مهم دلگرم شده و در اين راه به كمك دولت بشتابند، طي اين طريق بدون انسجام بخشيدن به دستگاههاي نظارتي و بازرسي‌ها امكان پذير نمي‌باشد.

4. محاسبه و پيش‌بينش صحيح امور اقتصادي ركن چهارم وظايف دولت در اين نوشتار است، در موقعيت كنوني كه قانون هدفمند‌كردن يارانه‌ها در حال اجراست، اهميت اين موضوع دوچندان مي‌شود. بايد دولت به گونه‌اي محاسبات خود را هدايت كند كه ضمن اصلاح مجاري يارانه‌ها و هدفمند‌كردن آنها كمترين و بلكه هيچ فشار غيرمتعارفي به مستضعفان و اقشار كم‌درامد جامعه تحميل نگردد، البته بخشي از مشكلات كه مربوط به تحريمها و مقاومت ملت بزرگ ايران است طبيعي بوده و ملت نيز مشكلي با آن ندارد، اما آنچه در اين ميان از دولت متوقع است تأمين حداقلهاي نياز مردم با سهولت و بدون دردسر است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها