کد خبر: ۱۸۵۱۲۵
زمان انتشار: ۱۶:۵۶     ۰۶ آذر ۱۳۹۲
به گزارش پایگاه 598، در روزهای گذشته خبری در آگه نیوز منتشر که کنگره‌ای مجازی پنجره با موضوع شعر مذهبی اجتماعی برگزار خواهد شد. همچنین دبیر علمی این کنگره مجازی سید محمد جواد شرافت انتخاب شد. به همین مناسبت گفت‌وگویی با ایشان انجام دادیم که بیشتر با کنگره‌ی مجازی  پنجره و موضوع خاص آن آشنا شویم. این گفت‌وگو را ‌با هم می‌خوانیم:

آگه نیوز: برگزاری یک کنگره به صورت مجازی اقدامی جالب و پسندیده است در این باره توضیح بفرمایید.

به نام خداوند جان آفرین

حکیم سخن در زبان آفرین

برگزاری کنگره ها و جشنواره ها به شکل مرسوم و در فضای حقیقی در کنار آثار و برکاتی که دارد  با صرف هزینه ها و زحمات فراوان همراه ست ، گاه دیده می شود ده ها میلیون هزینه ی یک جشنواره می شود با هدف تشویش شاعران اما جایزه ای که نصیب برگزیده می گردد بسیار حداقلی ست و بودجه جشنواره بیشتر صرف هزینه های جانبی از قبیل تبلیغات  ، ایاب و ذهاب ، اسکان ، پذیرایی ، نیروهای اجرایی و ... می شود. اما کنگره مجازی از بسیاری از این مخارج بی نیاز ست و قریب به اتفاق بودجه در امر هدیه برگزیدگان ، داوران و برخی موارد علمی هزینه خواهد شد و هزینه های دیگر حد اقلی خواهد بود. همچنین وقت کمتری از شاعران و اساتید محترم را مصروف خود خواهد کرد. ضمنا آثار دریافت شده در سامانه ی جشنواره ثبت خواهند شد و در دراز مدت می توانیم صاحب آرشیو مناسبی از آثار دریافتی باشیم.

 

آگه نیوز: هدف از اعلام فراخوان در موضوع شعر مذهبی اجتماعی چیست؟

شکل گیری دغدغه های اجتماعی در وجود یک شاعر مذهبی می تواند سبب خلق آثاری گردد که به تعالی جامعه کمک کند. شاعران وارث آب و خرد و روشنی اند و با آثار تاثیرگذار خویش می توانند به عنوان یک مصلح اجتماعی اثر گذار باشند . امری که در آثار و احوال بسیاری از شاعران بزرگ شعر فارسی مشهود است.

هدف ما از طرح چنین موضوعی ایجاد انگیزه برای توجهی شاعرانه به معضلات و موضوعات اجتماعی آن هم از منظر مذهب تشیع است. حال این امر ممکن است با اعتراضی مذهبی نسبت به یک ناهنجاری اجتماعی با زبان شعر باشد که می شود نهی از منکری شاعرانه و یا بالاتر اینکه با ترسیم ادبی سیره اولیای الهی  در مواجه با مسائل اجتماعی بر جنبه اسوه بودن آن بزرگوارن تاکیدی هنرمندانه نمود و یا اینکه ....

 

آگه نیوز: ملاک های شما برای اجتماعی بودن یک شعر مذهبی چیست؟

مسائل مختلفی که در سطح جامعه و رفتار های اجتماعی قابل طرح است می تواند موضوع این جشنواره باشد البته بعد از  گره خوردگی آنها با اندیشه ها و آموزه های دینی . در مجموع هر اثری که کلیت آن حاکی از وجود یک دغدغه مذهبی اجتماعی در اثر است مورد داوری واقع خواهد شد .

 

آگه نیوز: استقبال علاقه مندان و شاعران چگونه بوده است؟

تا امروز که بیش از بیست و پنج روز برای ارسال اثر فرصت باقی مانده است حدود 250 شعر از 130 شاعر دریافت شده است و طبق تجربه هر چه به روزهای پایانی نزدیک تر می شویم هجم آثاردریافتی نیز بیشتر خواهد شد.

 

آگه نیوز: چند در صد از اشعار دریافتی با موضوع فراخوان همگون بوده است؟

طرح چنین موضوعی به صورت مستقل نسبتا تازگی دارد و طبیعی ست که ابهاماتی برای شرکت کنندگان پیش بیاید . اما سعی ما این بوده که با طرح برخی موارد در فراخوان و نیز درج یاداشتها و اشعاری موفق در موضوعات مذهبی اجتماعی  در سایت جشنواره ، این ابهامات را از بین ببریم و یا حداقل کمرنگ کنیم. تا کنون کمتر از نصف آثار دریافتی توسط دبیرخانه مرتبط با موضوع بوده‌اند.

 

آگه نیوز: آیا اشعاری که در موضوع فراخوان نباشد داوری می شود؟

قطعا خیر ، آثاری که یا اجتماعی نیستند و یا اینکه مسائل اجتماعی را از منظر دینی مورد توجه قرار نداده اند در همان مرحله ی مقدماتی کنار گذاشته می شود.

 

آگه نیوز: شاعران تا چه زمانی برای ارسال آثارشان مهلت دارند؟

دوم دی ماه مصادف با اربعین حضرت سیدالشهدا آخرین مهلت دریافت آثار می باشد و به خاطر برنامه های صورت گرفته قابل تمدید نمی باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها