کد خبر: ۱۸۵۰۶۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۰۶ آذر ۱۳۹۲
سرنوشت ترسناك ايويچ در تيم ملي كشورمان و در مقطع پيش از جام جهاني باعث شده سرمربي تيم ملي زير بار بازي هاي تداركاتي بزرگ نرود.

598، تيم ملي اردويي تداركاتي را برگزار نكرده و به نظر نمي‌رسد برگزار كند. از روزي كه در اولسان، كره را شكست داديم و به جام جهاني رفتيم تا به امروز، بازيكنان تيم ملي تنها براي دو بازي مقابل تايلند و لبنان، دور هم جمع شده‌اند. نه از اردو خبري است و نه از بازي تداركاتي.

 

اردوي تيم ملي در پرتغال كه مي‌توانست حاوي چند جلسه تمرين مفيد در يكي از كشورهاي اروپايي باشد به خاطر 300 هزار دلار ناقابل لغو شد تا نگراني‌ها به نحوه تدارك تيم ملي براي ورود به جام جهاني 2014 بيشتر شود. ابتدا با هم نگاهي مي‌اندازيم به بازي‌هاي تيم ملي، قبل از جام‌هاي جهاني گذشته و بعد نتيجه مي‌گيريم.

 

* 78 با 4 بازي اروپايي

در سال 1978 تيم ملي ايران ابتدا در تهران با يوگسلاوي بازي كرد كه اين مسابقه صفر – صفر مساوي شد. حريف بعدي تيم ملي ولز بود كه در تهران با يك گل مغلوب ايران شد. سومين تيم اروپايي كه باز هم به تهران آمد تيم ملي بلغارستان بود كه مقابل ايران تن به تساوي يك – يك داد. اما جالب‌ترين بازي تداركاتي تيم ملي قبل از جام جهاني 78 ديدار مقابل تيم ملي فرانسه بود كه در خاك اين كشور برگزار شد و تيم مهاجراني با نتيجه خفيف يك-2 شكست خورد.

 

تيم ملي قبل از رفتن به آرژانتين يك بازي تداركاتي ديگر هم مقابل غنا انجام داد كه اين بازي در چارچوب يك تورنمنت انجام شد. ايران اين بازي را سه بر صفر برد تا با روحيه‌اي مناسب راهي مهم‌ترين رقابت‌هاي دنياي فوتبال آن هم براي اولين بار شود.

 

* 98 و بازي با رم و اينتر

رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 1998 آنقدر براي تيم ملي ايران طولاني شد كه طبيعتا زمان زيادي براي انجام بازي‌هاي تداركاتي از بين رفت. تيم ملي مسير دشوار و طولاني را براي رسيدن به جام جهاني طي كرد و تا روزهاي پاياني سال 97 درگير بازي‌هاي مقدماتي بود.

 

اما بعد از صعود به جام جهاني تيم ملي ايران ابتدا در تورنمنت كارلزبرگ كاپ در جنوب شرق آسيا مقابل نيجريه قرار گرفت كه با يك گل شكست خورد. پس از آن در همين تورنمنت مقابل شيلي قرار گرفت كه بعد از تساوي يك – يك در ضربات پنالتي 2-4 حريف را مغلوب كرد.

 

بعد از اين دو بازي تيم ملي با يكي از حريفان تداركاتي هميشگي‌اش يعني تيم ملي كويت در يك بازي دوستانه در تهران به تساوي يك - يك رسيد.

 

حضور در ال جي كاپ برنامه بعدي تيم ملي بود كه مقابل مجارستان و جامائيكا به ميدان رفت. شكست دو - صفر مقابل تيم اروپايي و برد يك - صفر مقابل تيم آمريكايي حاصل حضور در اين تورنمنت بود.

 

بعد از اين بازي‌هاي تداركاتي نه چندان جالب، توميسلاو ايويچ تيمش را به فرانسه و ايتاليا برد اما مقابل تيم‌هاي باشگاهي به ميدان فرستاد. تيم ملي ابتدا در فرانسه مقابل نانت قرار گرفت و 2- صفر پيروز شد اما مقابل سنت اتين با يك گل شكست خورد. پس از آن در ايتاليا باخت 7- يك مقابل آ اس رم باعث بركناري ايويچ شد اما برد 4- يك مقابل اينترميلان دوستداران تيم ملي را اميدوار كرد.

 

البته بازي با اين دو تيم باشگاهي بزرگ و پرستاره باعث شد كسي به انجام بازي‌هاي تداركاتي كم مقابل تيم‌هاي ملي قدرتمند گير ندهد.

 

آخرين بازي تداركاتي تيم ملي در راه جام جهاني البته بهترينش بود چرا كه تيم طالبي مقابل كرواسي با سرمربي گري بلاژويچ نمايشي عالي انجام داد و با وجود باخت 2- صفر كاري كرد تا بلاژ در اظهارنظري تاريخي بگويد: «اگر يوگسلاوي اين تيم ايران را شكست دهد من توپ فوتبال را مي‌بلعم.»

 

* 2006 و باز هم كرواسي

بازي‌هاي تداركاتي از ديدار مقابل ليبي شروع شد. مسابقه‌اي كه با برد 4- صفر مقابل اين حريف نه چندان قدرتمند آفريقايي به پايان رسيد. بازي تداركاتي بعدي مقابل كره جنوبي در خاك اين كشور انجام شد كه با برتري 2- صفر ميزبان به پايان رسيد و پس از آن تيم برانكو، توگو را در تهران با دو گل شكست داد.

 

ديدار با كاستاريكا در تهران يكي از بازي‌هاي نسبتا مفيد براي تيم برانكو بود كه با برتري 3-2 تيم ملي به پايان رسيد و در نهايت باز هم مهم‌ترين و جدي‌ترين حريف تداركاتي مان در راه جام جهاني تيم ملي كرواسي بود كه اين بار در خاك حريف مقابل اين تيم 2-2 مساوي شديم.

 

تيم برانكو قبل از سفر به آلمان در تهران تيم نيم بند بوسني را 5-2 شكست داد و در فريدريش هافن محل برپايي كمپش يكي دو بازي سبك انجام داد تا آماده سه ديدار سنگين مقابل مكزيك، پرتغال و آنگولا شود.

 

***

با نگاهي به نحوه آماده‌سازي تيم ملي در ادوار قبلي حضورش در جام جهاني به غير از جام 1978 مي‌بينيم كه تيم ملي 6، 7 بازي تداركاتي مقابل تيم‌هاي ملي مختلف انجام داده كه حداقل يكي از آنها مفيد و جدي بوده.

 

چند روز پيش قرار بر اين شد تا تيم زير 22 سال به مصاف كويت برود. در آخرين بازي از مرحله مقدماتي جام ملت هاي آسيا و در يك ديدار تشريفاتي. اگر اين اتفاق رخ مي‌داد، تيم ملي بزرگسالان مي‌توانست از روز فيفا نهايت استفاده را ببرد و يك بازي تداركاتي بزرگ برگزار كند. اين اتفاق اما رخ نداد.

 

از فدراسيون فوتبال خبر مي‌رسد كارلوس كي روش چندان به بازي تداركاتي بزرگ اعتقاد ندارد. فدراسيون فوتبال مي‌توانست در روز بازي مقابل كويت، براي تيم ملي يك بازي متوسط جفت و جور كند، خصوصا اينكه اين روز، جزو روزهاي فيفا محسوب مي‌شد. كي روش مخالفت كرد تا اين شايعه به‌وجود بيايد كه او دوست ندارد قبل از جام جهاني با تيم‌هاي بزرگ و قدرتمند روبرو شود.

 

مي‌گويند كي روش دوست ندارد با شكست به جام جهاني برود. او بردهاي متوالي را دوست دارد، حتي اگر اين بردها مقابل تيم‌هايي چون كويت به دست بيايد. شايد كي روش به آمار نگاه مي‌كند يا موضوع ديگري را مي‌داند. موضوعي پشت پرده با اين مضمون كه اگر در بازي‌هاي تداركاتي نتيجه نگيرد اين امكان وجود دارد كه براي جام جهاني، يك مربي ايراني جايش را بگيرد. اتفاقي كه براي ايويچ و قبل از جام جهاني 1998 رخ داد و او پس از باخت به رم، جاي خود را به جلال طالبي، از مربيان نزديك به فدراسيون فوتبال داد.

 

كي روش مربي باهوشي است. او تمام اين مسائل را مي‌داند و با تكيه بر همين اطلاعات هم دوست ندارد با حريفي بزرگ روبرو شود. حتي اگر شكست مقابل يك حريف قدرتمند بتواند بار تجربي تيم ملي در جام جهاني را بالا ببرد اما او اين ريسك را انجام نمي‌دهد. ريسكي كه شايد باعث و باني اخراجش شود.

ايران ورزشي

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها