کد خبر: ۱۸۴۹۳۵
زمان انتشار: ۲۲:۳۳     ۰۵ آذر ۱۳۹۲
گزارش آماری از نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران
لواندوفسکی مهاجم بوروسیادورتموند هم به عنوان آقای گل بوندس‌لیگا تا به اینجای کار و با گذشت 13 هفته 9 گل را به ثمر رسانده.
نیم فصل نخست سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور عصر یکشنبه با برگزاری دیدار معوقه استقلال با ملوان از هفته دوازدهم این مسابقات به‌صورت رسمی به پایان رسید که در پایان این 120 مسابقه، تیم پرسپولیس به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به تیم‌های استقلال و فولادخوزستان به عنوان قهرمانی نیم فصل دست یافت. در نیم فصل نخست 261 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا معدل 2.175 گل در هر مسابقه به ثبت برسد. که در این بین تیم‌های فولادخوزستان و تراکتورسازی تبریز با 1.46 گل در هر بازی بیشترین گل زده را به خود اختصاص دادند و تیم  مس کرمان با 0.67 گل در هر بازی کمترین آمار گلزنی در هر بازی را به‌دست آورده است.
   داماش اولین رکورددار
در این نیم فصل داماش بهترین پیروزی را به‌دست آورد. آنها در هفته چهاردهم با نتیجه 5 بر یک از سد ذوب‌آهن اصفهان عبور کردند که این بهترین و جزو پرگل‌ترین پیروزی‌های نیم فصل نخست بود. البته تراکتورسازی 4 بر 2 مقابل ذوب‌آهن و استقلال 4 بر 2 برابر فجرسپاسی در هفته سوم و نفت تهران 4 بر 2 مقابل استقلال صنعتی در هفته پنجم پیروز شدند که این چهار مسابقه، پرگل‌ترین بردها را در نیم فصل نخست رقم زد. البته 19 بازی نیم فصل نخست با تساوی بدون گل به پایان رسید که 3 بازی آن در هفته دوازدهم رقم خورد. در هفته‌های چهارم، هفتم و چهاردهم هم هیچ مسابقه‌ای با تساوی بدون گل همراه نبود.
   5 دربی در یک نیم فصل
در این نیم فصل 5 دربی هم برگزار شد که تراکتورسازی - گسترش فولاد در هفته دوم به تساوی یک بر یک رسیدند، داماش - ملوان در هفته دوم به تساوی صفر بر صفر دست یافتند، فولاد خوزستان در هفته ششم با نتیجه 3 بر 2 استقلال صنعتی خوزستان را شکست داد، استقلال - پرسپولیس در هفته هشتم صفر بر صفر شدند و سپاهان هم در هفته یازدهم در آخرین دربی نیم فصل با یک گل برابر ذوب‌آهن به پیروزی دست یافت. مس کرمان تنها تیمی بود که نتوانست به پیروزی دست پیدا کند و خط تیره مقابل بردش در جدول باقی ماند.
   آمار مهاجمان میلیاردی!
نگاهی به آمار گلزنی مهاجمان لیگ برتر، کارشناسان فوتبال ما را با حقایق بسیاری مواجه می‌کند. حقایقی که بی‌شک حرف‌های بسیاری در درون خود خواهد داشت. شاید برای ما سخت باشد مهاجمی را تصور کنیم که برای یک فصل کاری خود قراردادی به ارزش بیشتر از یک میلیارد تومان منعقد می‌کند اما در طول 15 بازی به عنوان آقای گل لیگ تنها 7 گل برای تیمش به ثمر می‌رساند. همین مسئله  آنجا فاجعه‌تر می‌نماید که بدانیم بسیاری از دیگر مهاجمان میلیاردی همین فوتبال در یک نیم فصل حتی در به ثمر رساندن 5 گل هم برای تیم‌های باشگاهی خود موفق نشده‌اند.
در همین شرایط نگاهی به آمار گلزنان سه لیگ معتبر اروپایی لالیگا، بوندس لیگا و لیگ برتر انگلیس بدون هیچ توضیح اضافه‌ای تعریف بسیار مناسبی برای عنوان تیتر این مطلب خواهد بود. کریستیانو رونالدو به عنوان آقای گل لالیگا تا پایان هفته چهاردهم این رقابت‌ها موفق به زدن 17 گل شده و بعد از او دیه‌گو کوشتا از اتلتیکو مادرید نیز 14 گل را وارد دروازه حریفان تیم خود کرده است. در لیگ برتر انگلیس، آگوئه رو از منچستر سیتی در 12 بازی موفق به زدن 10 گل شده و نکته جالب اینکه پس از او دو مهاجم لیورپول(استوریچ و سوارز) هر یک 9 گل به ثمر رسانده‌اند. لواندوفسکی مهاجم بوروسیادورتموند هم به عنوان آقای گل بوندس‌لیگا تا به اینجای کار و با گذشت 13 هفته 9 گل را به ثمر رسانده. این در حالی است که 4 فوروارد دیگر این رقابت‌ها 8 گل برای تیم‌هایشان به ثمر رسانده‌اند. در زیر نگاهی خواهیم داشت به جدول بهترین‌ها، بدترین‌ها و جدول گلزنان نیم‌فصل نخست لیگ سیزدهم برتر فوتبال ایران:
   بهترین‌های نیم فصل نخست لیگ سیزدهم:
بهترین تیم: پرسپولیس (قهرمان نیم فصل)
بیشترین برد: پرسپولیس، استقلال و فولاد با 8 برد
بیشترین مساوی: مس کرمان با 9 مساوی
بیشترین باخت: راه‌آهن سورینت و فجرسپاسی شیراز با 8 باخت
بیشترین گل‌زده: فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز با 22 گل زده
بیشترین گل خورده: ذوب‌آهن اصفهان با 22  گل خورده
بهترین تفاضل گل: تراکتورسازی تبریز 9+
بیشترین امتیاز: پرسپولیس، استقلال و فولاد با 27 امتیاز
   بدترین‌های نیم فصل نخست لیگ سیزدهم:
بدترین تیم: مس کرمان قعرنشین جدول (بدون برد، 9 تساوی، 6 باخت، 10 زده، 18 خورده و 9 امتیاز)
کمترین برد: مس کرمان بدون برد
کمترین مساوی: فولادخوزستان با 3 مساوی
کمترین باخت: تراکتورسازی تبریز با 2 باخت
کمترین گل زده: مس کرمان با 10 گل زده
کمترین گل خورده: پرسپولیس با 6 گل خورده
بدترین تفاضل گل: فجرسپاسی شیراز 10-
کمترین امتیاز: مس کرمان 9 امتیاز
   جدول آقای گل لیگ برتر:
7 گل: کریم انصاریفرد (تراکتورسازی تبریز)، سجاد شهباززاده (سایپا)، غلامرضا عنایتی (صبای قم) و لوسیانو پریرا (فولاد)
6 گل: مهدی رجب‌زاده (ذوب‌آهن) و سیدجلال رافخایی (ملوان)
5 گل: میلاد میداوودی (صنعتی خوزستان)، محمد غلامی (سپاهان)، مهرداد بایرامی (گسترش فولاد) و رضا نوروزی (نفت تهران)
4 گل: سعید دقیقی، (تراکتورسازی)، فرهاد مجیدی (استقلال)، بختیار رحمانی (فولاد)، سیدمهدی سیدصالحی (پرسپولیس)، جابر انصاری (فجرسپاسی)، امین متوسل‌زاده و مسعود حسن‌زاده (داماش گیلان)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها