وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است

  •  
      
کد خبر: ۱۸۴۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۰۵ شهريور ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از رجا، روزنامه رسالت در یادداشتی با عنوان«وقتی کدیور چک بلامحل می‏کشد!‏» نوشت:
*‏"محسن کدیور" طی سخنانی در‎ ‎جلسه‌ای که ظاهراً به پرسش و پاسخ اختصاص داشته، سخنان مبسوطی را پیرامون‎ ‎مسائل مختلف طرح نموده است. اظهارنظر وی در لندن و در اواخر تیر ماه‏‎ ‎بیان شده که به تازگی یکی از سایت های ضد انقلاب آن را منتشر کرده است‎.‎
 
* کدیور پیرامون‎ ‎سیستم قضائی موجود در ایران خاطر نشان می‏کند: ‌"یکی از اشتباهاتی که در‎ ‎جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، این ‌همانی فقه و حقوق بود؛ چرا که برداشتن مرز‎ ‎میان قوانین عرفی و شرعی- که در مشروطه مشخص شده بود- توسط جمهوری اسلامی و‎ ‎نه به نفع سیستم عرفی، بلکه تنها به نفع سیستم شرعی بود و قانون مجازات‎ ‎اسلامی نیز که به نظر من یکی از پسرفته‌ترین قانون نویسی‌ها در جهان معاصر‎ ‎است این کار را بر عهده گرفت و بسیاری از فقها در زمینه‌ قضاوت اشتباه‎ ‎کرده‌اند که پنداشته‌اند قضاوت کردن صرفاً کار فقهاست."
 
* شناخت مبنایی از دو مقوله‌ "فقه" و "حقوق" دلالت بر آن دارد که میان آن‎ ‎دو ارتباط وجود دارد و نمی‏توان آن دو را به کلی جدای از هم تلقی کرد‎. ‎البته تفاوت‌هایی بین "فقه" و "حقوق" وجود دارد ولی نکته آن است که‎ ‎نمی‏توان صرف آن تفاوت‌ها، حکم بر بی ارتباطی فقه و حقوق راند‎.‎.. با شکل‏گیری و قوام نظام جمهوری اسلامی،‎ ‎ارتباط تنگاتنگ و در هم تنیده‌ "فقه" و "حقوق" به بار نشسته است و در قالب‎ ‎قوانین موضوعه عینیت یافته است بی آنکه به "عرف" لطمه وارد آید چه اینکه‎ ‎ردپای عرف در بسیاری از قوانین مشهود است؛ ضمن آنکه در "فقه" نیز به‎ ‎مسئله‌ عرف همواره توجه شده است و فقها در فتاوی خود، "عرف" را لحاظ‎ ‎کرده‌اند‎.‎
 
*این‎ ‎ادعای کدیور مبنی بر اینکه "قانون مجازات اسلامی" از پسرفته‌ترین‎ ‎قانون‌ها در جهان معاصر است در حالی است که ایشان برای ادعای خود هیچ دلیلی‏‎ ‎را بیان نمی‌کنند و تنها از این مطلب گویا عصبانی هستند که چرا قانون‎ ‎مجازات اسلامی، سیستم "شرعی" - و نه عرفی- را حاکم کرده است‎.‎با‎ ‎این توصیف؛ اگر به گمان کدیور علت پسرفته بودن قانون مجازات اسلامی،‎ ‎موازین اسلامی و استفاده از مجازات‌های اسلامی چون "حدود"، ‌"قصاص"، "دیات‎" ‎و "تعزیرات" بر مبنای فقه اسلامی است، باید گفت‎:‎اولااین مجازات‌ها متکی بر قانون الهی "و ما انزل الله" است و ناگفته پیداست که از نقصان قوانین بشری مبرا می‏باشد‎.‎ ثانیا فقه اسلامی این ظرفیت و پتانسیل را دارد که بنابر اقتضائات زمانی در هر‏‎ ‎عصر و دوره‌ای، پیشرفته‌ترین قوانین از آن متأثر و ملهم باشند‎.‎
 
*جای تعجب‎ ‎است که اساتید و حقوقدانان غربی بر پیشرفته بودن و استحکام فقه اسلامی‎ ‎اعتراف و اذعان دارند ولی کدیور سعی دارد القا نماید که قانون مجازات‏‎ ‎اسلامی مبتنی بر فقه اسلامی پسرفته‌ترین قانون‌ها در جهان معاصر است‎.‎
 
* از آن‌جایی که "لکل مقام مقال" بهتر است کدیور در اموری‎ ‎که تخصص و صلاحیت آن را ندارند، ورود نیابند چرا که آن وقت ادعاهای مطرح‎ ‎شده آن چنان بدون پشتوانه است که گویا چک بلامحل کشیده شده است‎
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام