کد خبر: ۱۸۴۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۰۵ شهريور ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از رجا، روزنامه رسالت در یادداشتی با عنوان«وقتی کدیور چک بلامحل می‏کشد!‏» نوشت:
*‏"محسن کدیور" طی سخنانی در‎ ‎جلسه‌ای که ظاهراً به پرسش و پاسخ اختصاص داشته، سخنان مبسوطی را پیرامون‎ ‎مسائل مختلف طرح نموده است. اظهارنظر وی در لندن و در اواخر تیر ماه‏‎ ‎بیان شده که به تازگی یکی از سایت های ضد انقلاب آن را منتشر کرده است‎.‎
 
* کدیور پیرامون‎ ‎سیستم قضائی موجود در ایران خاطر نشان می‏کند: ‌"یکی از اشتباهاتی که در‎ ‎جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، این ‌همانی فقه و حقوق بود؛ چرا که برداشتن مرز‎ ‎میان قوانین عرفی و شرعی- که در مشروطه مشخص شده بود- توسط جمهوری اسلامی و‎ ‎نه به نفع سیستم عرفی، بلکه تنها به نفع سیستم شرعی بود و قانون مجازات‎ ‎اسلامی نیز که به نظر من یکی از پسرفته‌ترین قانون نویسی‌ها در جهان معاصر‎ ‎است این کار را بر عهده گرفت و بسیاری از فقها در زمینه‌ قضاوت اشتباه‎ ‎کرده‌اند که پنداشته‌اند قضاوت کردن صرفاً کار فقهاست."
 
* شناخت مبنایی از دو مقوله‌ "فقه" و "حقوق" دلالت بر آن دارد که میان آن‎ ‎دو ارتباط وجود دارد و نمی‏توان آن دو را به کلی جدای از هم تلقی کرد‎. ‎البته تفاوت‌هایی بین "فقه" و "حقوق" وجود دارد ولی نکته آن است که‎ ‎نمی‏توان صرف آن تفاوت‌ها، حکم بر بی ارتباطی فقه و حقوق راند‎.‎.. با شکل‏گیری و قوام نظام جمهوری اسلامی،‎ ‎ارتباط تنگاتنگ و در هم تنیده‌ "فقه" و "حقوق" به بار نشسته است و در قالب‎ ‎قوانین موضوعه عینیت یافته است بی آنکه به "عرف" لطمه وارد آید چه اینکه‎ ‎ردپای عرف در بسیاری از قوانین مشهود است؛ ضمن آنکه در "فقه" نیز به‎ ‎مسئله‌ عرف همواره توجه شده است و فقها در فتاوی خود، "عرف" را لحاظ‎ ‎کرده‌اند‎.‎
 
*این‎ ‎ادعای کدیور مبنی بر اینکه "قانون مجازات اسلامی" از پسرفته‌ترین‎ ‎قانون‌ها در جهان معاصر است در حالی است که ایشان برای ادعای خود هیچ دلیلی‏‎ ‎را بیان نمی‌کنند و تنها از این مطلب گویا عصبانی هستند که چرا قانون‎ ‎مجازات اسلامی، سیستم "شرعی" - و نه عرفی- را حاکم کرده است‎.‎با‎ ‎این توصیف؛ اگر به گمان کدیور علت پسرفته بودن قانون مجازات اسلامی،‎ ‎موازین اسلامی و استفاده از مجازات‌های اسلامی چون "حدود"، ‌"قصاص"، "دیات‎" ‎و "تعزیرات" بر مبنای فقه اسلامی است، باید گفت‎:‎اولااین مجازات‌ها متکی بر قانون الهی "و ما انزل الله" است و ناگفته پیداست که از نقصان قوانین بشری مبرا می‏باشد‎.‎ ثانیا فقه اسلامی این ظرفیت و پتانسیل را دارد که بنابر اقتضائات زمانی در هر‏‎ ‎عصر و دوره‌ای، پیشرفته‌ترین قوانین از آن متأثر و ملهم باشند‎.‎
 
*جای تعجب‎ ‎است که اساتید و حقوقدانان غربی بر پیشرفته بودن و استحکام فقه اسلامی‎ ‎اعتراف و اذعان دارند ولی کدیور سعی دارد القا نماید که قانون مجازات‏‎ ‎اسلامی مبتنی بر فقه اسلامی پسرفته‌ترین قانون‌ها در جهان معاصر است‎.‎
 
* از آن‌جایی که "لکل مقام مقال" بهتر است کدیور در اموری‎ ‎که تخصص و صلاحیت آن را ندارند، ورود نیابند چرا که آن وقت ادعاهای مطرح‎ ‎شده آن چنان بدون پشتوانه است که گویا چک بلامحل کشیده شده است‎
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها