خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس: فیلم سینمایی «دربست آزادی» آخرین ساخته مهرشاد کارخانی بعد از گذشتن از هیاهوی فیلمبرداری در خیابان جمهوری و منوچهری و چهارراه استانبول به کفاشی دنجی در خیابان آبان رسیده است. وقتی وارد کفاشی می شویم همه عوامل مشغول انجام کارهای خودشان هستند و بعد از صدا؛ رفت. دوربین؛رفت. حرکت ، لادن پروین دخترعلی پروین بازی خود را شروع می کند. دختری آرام که دوست ندارد حالا حالا ها به عنوان بازیگر مصاحبه کند و اصرار هم ندارد او را به واسطه پدرش بشناسند.
* رضا ناجی ؛ تورج دلارفروش
در این سکانس رضا ناجی جلوی دوربین نمی رود و فرصت خوبی است تا با او درباره حضورش در این فیلم صحبت کنیم و او می گوید: من معمولا نقشهای کوتاه را نمیپذیرم زیرا جای مانور ندارد و دوست دارم همیشه در نقشهای اصلی ظاهر شوم اما این گروه دوستان خودم هستند و من درخواست آنها را پذیرفتم.
وی افزود: در این فیلم من حدود 5 الی 6 سکانس در نقش دلار فروش به نام تورج بازی میکنم که فقط یک سکانس از آن باقی مانده است.
ناجی میگوید برداشت من از این فیلمنامه این بود که اگرچه قصه در تهران کنونی روایت میشود اما حال و هوای قبل از انقلاب را دارد و تلفیقی از این 2 فضاست.
* داریوش عیاری؛ عاشق فیلمبرداری خیابانی با همه سختی هایش هستم
داریوش عیاری مدیر فیلمبرداری «دربست آزادی» از تفاوتهای فیلمبرداری شهری و خیابانی با فضای استادیو یا شهرک سینمایی برایمان گفت: فضای شهری کار بسیار پر زحمت و وقتگیری است اما در سینمای ما لازم است و کم بدان پرداخته میشود و من به سلیقه شخصی خودم از آنجایی که صبغه کارهای مستند هم دارم فیلمبرداری در فضاهای خیابانی با دکورهای واقعی را خیلی دوست دارم و با تمام سختیهایش کمتر از استادیو از من انرژی میگیرد و آن را ادامه خواهم داد.
وی درباره برقراری ارتباط با فیلمنامه تاکید کرد: مسلما من هم به عنوان یکی از اعضای گروه تولید باید با فیلمنامه ارتباط و تعامل برقرار کنم و مهمترین نکتهای که من را جذب کرد همین فضای خیابانی «دربست آزادی» بود.
شهره قمر بازیگر دیگری است که در گوشه ای از لوکیشن نشسته و در حال حاضر جلوی دوربین نخواهد رفت. او نقش غزاله را به عنوان نقش اول زن «دربست آزادی» بازی میکند و از تطبیق خود با حال و هوای فیلمنامه میگوید: من برای بازی در هر نقشی با آن کاراکتر زندگی میکنم و تماما در گیرش میشوم تا بلکه بتوانم حس همذات پنداری مخاطب را برانگیزم.
مهرشاد کارخانی هم در فواصل بین کار برایمان از فیلم گوید. این فیلم ماجرا 2 جوان است که یک روز تصمیم میگیرند طلب خود را وصول کنند و تا غروب برای تحقق این خواسته فرصت دارند در این فاصله با آدمها و مسائل اجتماعی مختلف برخورد میکنند و از محلههای مختلف میگذرند.
* فیلم از سینما متروکه اروپا در جمهوری آغاز می شود
وی درباره فضاهای شهری و داخلی گفت: حدود 90 درصد فیلمبرداری در خیابان انجام میشود و فضاهای بسته یک سینمای متروکه اروپا در خیابان جمهوری است که محل سکونت آن 2 جوان است و فیلم از آنجا شروع میشود، یکی دیگر از نماهای داخلی هم همین کفاشی امروز است.
کارخانی درباره زمانبندی فیلم برای رسیدن به فجر گفت:شرایط کار خیابانی با فیلمهای معمولی تفاوت دارد و با این شلوغی تهران فعلی واقعا نمیتوان زمانبندی دقیقی ارائه داد و من هیچ وقت فیلم را فدای رسیدن به جشنواره فجر نمی کنم اما به امید خدا مشکلی پیش نخواهد آمد و دیر نمی شود.
وی درباره استفاده از بازیگران جدید و جوان در فیلمهایش گفت: من از آنجایی سینمای مستقل را انتخاب کردم و به سختی تهیهکننده پیدا میکنم، میخواهم درکنار این دشواریهای ساخت از بازیگران غیر چهره هم استفاده میکنم که تماشاگران پیشزمینه ذهنی از آنها نداشته باشند. دومین دلیل هم این است که سرمایههای ما به اندازه دستمزد سوپراستاردها نیست و این حقیقت است.
این کارگردان از به نیمه رسیدن «دربست آزادی» خبر داد و گفت: سروش صحت بازی خود را در این فیلم به اتمام رساند و از گروه خداحافظی کرد و فیلمبرداری رضا ناجی هم همین روزها تمام میشود و ما تولید را با سایر عوامل در حوالی خیابان منوچهری و لوکیشن های شلوغ و محله های قدیمی تهران ادامه می دهیم.