کد خبر: ۱۸۳۷۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۳۰ آبان ۱۳۹۲
سومین دور از مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در ژنو سوئیس، استارت خورد. ظهر روز چهارشنبه، ابتدا، این ضیافت ناهار مشترک ظریف و اشتون بود مذاکرات را وارد فاز اجرایی کرد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، هم زمان با این مذاکرات، اظهار نظرهایی از استانبول، تل آویو و مسکو معکس شد. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا که در استانبول به سر می برد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با داود اوغلو ، گفت: «مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در ژنو "فرصتی تاریخی" است.»

از سوی دیگر، زیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی هم روز گذشته خواست که خودی نشان دهد و به یاد روزهای فعالیتش در وزارت خارجه این رژیم، در نقش یک دیپلمات ظاهر شد و اظهار داشت: « قدرت های غربی باید برای یک توافق نهایی با ایران تلاش می کردند، توافقی که براساس آن ایران نتواند به غنی‌سازی اورانیوم ادامه بدهد.»

با این حال، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم که تا یکی دو روز پیش، میزبان فرانسوی ها بود، شال و کلاه کرده و خود را به مسکو و کاخ کرملین رساند تا شاید بتواند در دیدارش با ولادمیر پوتین، چوب لای چرخ مذاکرات ژنو بگذارد؛ نتانیاهو که یکی از نگران ترین افراد روی زمین درخصوص مذاکرات ایران و  1+5 است در دیدارش با رییس جمهور روسیه گفت: « از ولادیمیر پوتین  می خواهد که شرایط توافق را سخت‌تر کند.» اما پوتین از روی صحبت های او، «رد» شد تا به صهیونیست ها بفهماند که کرملین، الیزه نیست!

به ژنو برگردیم... دیروز، ژنو سوئیس یکی از امنیتی ترین روزهای تاریخ خود را تجربه کرد. فضای اطراف هتل اینترکنتینانتال به شدت تحت نظر بود.

زمانی که ناهار کاری ظریف و اشتون تمام شد، وزیر امور خارجه ایران ، گفت‌وگو با خانم اشتون را "خوب" توصیف  کرد و عباس عراقچی، معاون ظریف نیز  آن را "سازنده و مفید" خواند.

البته عباس عراقچی به خبرگزاری فارس گفت که اگر به نتیجه برسیم از فردا پنجشنبه، مذاکره درباره متن توافقنامه احتمالی، شروع می‌شود.

عصر چهارشنبه هم که اولین بخش از مذاکرات ایران و گروه 1+5 با حضور نمایندگان چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان برگزار شد. در یک رویداد غیر قابل پیش بینی برای خبرنگاران، این گفتگوی 7 جانبه، در کمتر از یک ربع به پایان رسید تا در نوع خودش، رکوردی به ثبت رسیده باشد؛ گویا در این جلسه، فقط بر روی برنامه ریزی و زمان بندی مذاکرات در روزهای آینده، بحث شده بود.

سپس محمد جواد ظریف به خبرنگاران اطلاع داد که دیدارهای دوجانبه خواهند داشت. دست آخر هم دیداری با هیات آمریکا انجام خواهد شد.

این برنامه اعلامی از سوی ظریف تقریباً عملی شد و دیدار مذاکره کنندگان ایرانی با هیأت آمریکایی بعد از شام و در بامداد روز پنج شنبه صورت گرفت.

از ژنو به آن طرف اقیانوس اطلس برویم... ساختمان وزارت خارجه امریکا، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده خبر داد که اگر حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به کم شدن اختلافات در ژنو کمک کند او برای سفر به سوییس آماده است.

خود جان کری، هم بعد از آن اعلام کرد که انجام شدن یا نشدن غنی سازی اورانیوم در ایران، چیزی نیست که در توافقنامه مرحله اول آن را حل کنیم.

دوباره به ژنو برگردیم؛ عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: « باید مسایلی روشن شود و دوباره اعتماد در روند مذاکراتی موجود ایجاد شود تا ما بتوانیم وارد مرحله نگارش متن پیش‌نویس شویم. امیدواریم که از پنجشنبه و پس از صحبت‌هایی که با خانم اشتون خواهیم داشت، بتوانیم این روند را آغاز کنیم.»

از تهران هم خبر رسید که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حساب توئیتری منسوب به وی نوشته است که موفقیت گفتگوهای هسته ای ایران به نفع کشورهای منطقه و جهان است.

در پایان روز چهارشنبه، آن چه از روح مذاکرات و فضای حاکم در روند گفتگوها، بیش از هر چیزی تداعی می کرد، بیم و امید بود. تقریباً همه دعوت شدگان به ژنو 3، اعم از خبرنگاران و دیپلمات ها، روی دو کلمه، توافق داشتند: بیم و امید. اینکه شاید بالاخره توافقی حاصل شود و شاید....

تا از قلم نیفتاده از فرانسه هم ، حرف بزنیم. کشوری که به عنوان متهم اصلی کارشکنی در جریان مذاکرات ده روز پیش، معرفی شد. در روز چهارشنبه، خبری از گرد و خاک هیأت فرانسوی نبود اما چند خبرگزاری غربی و منطقه ای ، نوشتند که فرانسه از مواضع خود در ژنو 2، عقب نشینی کرده و به ژنو 3 آمده تا به حصول یک توافق احتمالی، کمک کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها