کد خبر: ۱۸۳۷۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۳۰ آبان ۱۳۹۲
نشست رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با دانشجویان رشته شرق‌شناسی و روابط بین‌الملل دانشگاه «آرابایف» قرقیزستان برگزار شد.

به‌ گزارش 598 به نقل از خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، در این نشست ابتدا «ضمیربیک عالمقل‌اف»، رئیس دانشکده شرق‌شناسی و روابط بین‌الملل از همکاری‌های ثمربخش رایزنی فرهنگی با این دانشگاه تشکر کرد و با اشاره به‌ جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و اشتراکات فرهنگی میان 2 ملت، توسعه همکاری‌های فیمابین و به ویژه روابط علمی و دانشگاهی را حائز اهمیت دانست.

«علی کبریایی‌زاده»، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنانی با اشاره به‌ سرعت انتقال اطلاعات در عصر کنونی نیز تحولات جهانی و از طرف دیگر نقش رسانه‌ها (که بعضا بر خلاف رسالت خود اقدام به‌ تحریف اطلاعات و باطل نشان دادن حقایق و حق نشان دادن آنچه نادرست است، می‌کنند) ضرورت تعمق و کاوش در آنچه از سوی رسانه‌های نوین ارائه می‌شود را مهمترین وظیفه نخبگان جامعه و دانشجویان دانست.

 

وی همچنین به‌‌ تشریح جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان پرداخت و گفت: جمهوی اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ پیشرفت‌های شگرفی در رشته‌های مختلف علمی نائل شده است.

به‌ گونه‌ای که اکنون جمهوری اسلامی ایران در تولید علم و به‌طور خاص در برخی رشته‌های علمی در زمره کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد. کبریایی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با دانشجویان دانشکده شرق‌شناسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آرابایف به‌ فرهنگ و تمدن غنی ایران اشاره کرد و تمدن بشری را وامدار فرهنگ و تمدن ایران دانست.

 

وی گفت: فرهنگ غنی ایرانی که عمیقا اسلامی نیز هست، از گذشته زاینده مکاتب مختلف فلسفی و ادبی بوده و تعامل پیوسته فرهنگ ایرانی با دیگر فرهنگ‌ها به‌ دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آن که در مسیر راه شرق و غرب قرار گرفته، موجب تأثیر بر دیگر فرهنگ‌ها و شکوفایی آن شده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به‌ تأثیر زبان و ادبیات فارسی در ماورالنهر و به‌ نقش این زبان در اتحاد اقوام مختلف این سامان در گذشته پرداخت و تصریح کرد؛ بسیاری از متون عارفانه و نیز متون تاریخی که نقش بسزایی در روشن ساختن تاریخ و هویت این منطقه دارد به فارسی است. لذا آن عده از دانشجویان که به‌ فراگیری زبان و ادبیات فارسی مشغولند قطعا در خودشناسی ملی نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند.

در پایان این نشست کبریایی‌زاده به‌ پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

وی قبل از این نشست همچنین با «تالیبیک عبدالرحمان‌اف»، رئیس دانشگاه آرابایف دیدار و مسائل توسعه همکاری‌های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

انتهای پیام/ز

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها