کد خبر: ۱۸۳۶۵۶
زمان انتشار: ۲۲:۵۸     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

وزیر امور خارجه عراق ضمن تاکید بر لزوم حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، خواهان تحکیم روابط کشورش با عربستان، کویت و کشورهای قاره آفریقا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در حاشیه کنفرانس سران کشورهای عربی و آفریقایی که از روز سه شنبه در کویت آغاز شده، با بیان اینکه عراق و عربستان به یکدیگر نیاز دارند اظهار داشت: بغداد خواهان روابط همکاری مستحکم با عربستان است.

زیباری همچنین بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه از طریق مذاکره تاکید کرده و گفت: برای حل بحران سوریه هیچ جایگزینی جز راهکار مسالمت‌آمیز وجود ندارد.

وی مذاکره و راهکار سیاسی و دیپلماتیک را نوعی مقاومت خواند و گفت: مذاکره و راهکار دیپلماتیک به معنای دست کشیدن از اصول و آرمان‌ها نیست و باید بگویم که گذاشتن پیش شرط‌ها برای مذاکره، به حل بحران سوریه کمکی نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه عراق نسبت ادامه خونریزی‌ها و کشتار مردم در سوریه هشدار داد و اظهار داشت: گزینه نظامی زمینه را برای جنگ و خونریزی در طولانی مدت فراهم می‌کند.

وی همچنین از تصمیم اخیر ائتلاف مخالفان سوریه مبنی بر شرکت در نشست ژنو 2 به عنوان گامی مثبت و اقدامی سازنده در جهت برون رفت سوریه از بحران یاد کرد.

زیباری در خصوص برگزاری سومین کنفرانس سران کشورهای عربی و آفریقایی در کویت نیز گفت: به رغم آنکه موضوع اصلی این کنفرانس مسائل اقتصادی است، اما از مسائل سیاسی مهم از جمله مساله فلسطین، سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم و مسائل مختلف دیگر غفلت نشده است.

وی تصریح کرد: کشورهای عربی و آفریقایی با چالش‌های امنیتی بسیاری مواجه هستند که از انقلاب‌های بهار عربی و آنچه که در مالی و نیجریه رخ داد حاصل شده است و به نفع کشورهای عربی و آفریقایی است که در زمینه مبارزه با تروریسم، خرید و فروش غیر قانونی سلاح و مهاجرت غیرقانونی همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشند.

زیباری همچنین اظهار امیدواری کرد که کنفرانس سران کشورهای عربی و آفریقایی نتایج مثبت و سازنده‌ای در جهت منافع کشورهای عضو داشته باشد.

وزیر امور خارجه عراق درادامه بر تمایل بغداد بر گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

وی در خصوص روابط دو جانبه میان کویت و عراق نیز گفت: روابط میان عراق و کویت در دوره‌های اخیر گسترش پیدا کرده و بغداد خواهان گشودن صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور و کنار گذاشتن کدورت‌های پیشین است.

وی همچنین افزود: عراق به تمام تعهدات بین‌المللی خود درباره کویت در سال 2015 پایبند خواهد بود و رابطه همکاری، اعتماد متقابل و حسن نیت میان دو کشور برقرار خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها