کد خبر: ۱۸۳۶۴۴
زمان انتشار: ۲۲:۵۵     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با هیات دولت سوریه در مسکو با بیان این‌که در حال حاضر اولویت اصلی در سوریه مبارزه با تروریسم است نه برکناری بشار اسد از قدرت، اعلام کرد: بهتر است برگزاری ژنو2 آغاز مبارزه مشترکی با گروه‌های تروریستی باشد که سعی در تغییر نظام سوریه و خاورمیانه دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با هیات اعزامی دولت سوریه در مسکو ضمن اعلام خبر دیدار آتی‌ خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: احساس می‌کنم که جان کری نسبت به فعالیت و اتخاذ اقداماتی ثابت برای برگزاری ژنو2 نظر مثبت دارد.

لاوروف با بیان اینکه مسکو خواهان همکاری دمشق و مخالفان سوری در مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه است گفت: بهتر است برگزاری ژنو2 آغاز مبارزه مشترکی با گروه‌های تروریستی باشد که سعی در تغییر نظام سوریه و خاورمیانه دارند.

وی افزود: برگزاری کنفرانس ژنو2 نقش مثبتی در پایان دادن به اقدامات خشونت‌آمیز افراد مسلح و نابودی تروریست‌ها دارد.

لاوروف، ضمن ابراز قدردانی از اعلام آمادگی دمشق برای حضور بر سر میز مذاکرات بدون هیچ‌گونه پیش شرطی گفت: تلاش می‌کنیم تا مخالفان سوری نیز چنین موضعی را اتخاذ کنند و نمایده تمامی طرف‌های مایل به ایجاد تغییر در سوریه باشند.

وی تصریح کرد: در صورتی که آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس بتوانند هیات واحد مخالفان را تشکیل دهند ما از این کار آن‌ها قدردانی می‌کنیم. اما اگر نتوانیم این هیات را تشکیل دهیم باید هیات سوری دیگری برای شرکت در این کنفرانس تشکیل دهیم.

لاوروف با بیان اینکه بیشتر مخالفان سوری دعوت مسکو برای سفر به روسیه و بحث وگفت‌وگو را پذیرفته‌اند، گفت: من با هرگونه تلاش برای دور کردن تمامی طرف‌ها از مشارکت در این کنفرانس بین‌المللی به خاطر دلایل فردی و سیاسی مخالفیم چرا که این گونه تلاش‌ها به امنیت و آرامش تمامی جهان آسیب می‌رساند.

وی خطاب به هیات دولت سوریه گفت: بهتر است این کنفرانس با حضور کشورهایی که بر اوضاع سوریه تاثیرگذارند برگزار شود.

وی عنوان داشت: اولویت اصلی در حال حاضر در سوریه مبارزه با تروریسم است نه برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه.

لاوروف در ادامه ضمن ابراز قدردانی از همکاری دمشق با آمریکا بر سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در امحای تسلیحات شیمیایی سوریه گفت: از زمان پیوستن سوریه به معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، زمان کمی می‌گذرد اما در این مدت تدابیر بسیار مهمی برای اجرای امحای تسلیحات شیمیایی در این کشور اتخاذ شده است.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه حل مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه نیازمند وجود شرایط مناسبی برای حل وفصل سیاسی بحران است گفت: بسیاری از گروه‌ها در سوریه و خارج از آن حضور دارند که برای جدایی انداختن میان شیعه و سنی در جهان عرب تلاش می‌کنند. چنین افرادی مسئولیت بزرگی در نابودی تمامی ستون‌های این دین جهانی بر دوش خود حمل می‌کنند.

لاوروف ضمن ابراز نگرانی از حملاتی که علیه مهاجران مسیحی در سوریه انجام می‌گردد گفت: ما از مبارزه دائم مقامات سوری با تروریسم و همکاری سوریه با نهادهای بشر دوستانه بین‌المللی قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: گروه‌های تروریستی در سوریه همواره فعالیت می‌کنند ومورد حمایت سرمایه‌گذاران خارجی هستند واقدامات آن‌ها بحران این کشور را بیشتر می‌کند به همین دلیل باید تمامی طرف‌ها با آن‌ها مبارزه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها