کد خبر: ۱۸۳۶۳۹
زمان انتشار: ۲۲:۵۳     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

سنای آمریکا به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را به تصویب رساند مبنی بر اینکه از اوکراین بخواهد تا نخست‌وزیر سابق این کشور را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که دولت کی‌یف امیدوار است تا با اتحادیه اروپا به توافق برسد.

بر اساس این قطعنامه غیر الزام‌آور، سنای آمریکا از دولت اوکراین خواست تا یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق این کشور را آزاد کند. در این قطعنامه به حکم ماه آوریل سال جاری میلادی دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی اینکه دستگیری تیموشنکو غیرقانونی است، اشاره شده است.

دورنمای این توافق به نظر ناخوشایند است چرا که دولت کی‌یف در برداشتن گام‌های قاطع برای آزادی تیموشنکو که به دنبال درمان است، ناکام بوده است. یولیا تیموشنکو، رهبر مخالف دولت اوکراین در سال 2011 میلادی به اتهام سوءاستفاده از قدرت در سال 2009 میلادی و انعقاد قرارداد گازی با دولت روسیه، به هفت سال حبس محکوم شد. به گفته مقام‌های کی‌یف، این قرارداد خسارت شدید بر اقتصاد اوکراین وارد کرد. این در حالی است که تیموشنکو تاکید دارد اتهامات وارده علیه وی سیاسی هستند.

دیک دوربین، از سناتورهای آمریکایی حامی این قطعنامه گفت که اوکراین متحد و دوست واشنگتن است اما کی‌یف باید برای ایجاد رابطه با غرب تلاش کند.

روسیه به دنبال متقاعد کردن اوکراین برای پیوستن به بلوک تجاری اتحادیه مصرف کنندگان خود به جای اتحادیه اروپاست. مسکو مکررا در چند ماه گذشته قدرت تجاری خود را به رخ منطقه کشیده که از جمله آن ممنوعیت واردات شکلات از یکی از کارخانجات شیرینی‌پزی اوکراین در ژوئیه سال جاری میلادی است و گفته که این محصول در آزمایش بهداشت رد شده است.

تحلیل گران سیاسی گفته‌اند که مناقشات تجاری میان دو کشور باعث شده تا اقدامات روسیه تا حدی اوکراین را از امضای معاهده تجاری با با اتحادیه اروپا باز دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها