پیامهای مغرضانه، خطرات تحلیلگرانه!
از آنجا که هر گونه افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیم در زندگی مردم دارد،
همواره دولتها در تعیین قیمت بنزین با احتیاط پیش رفتهاند و هر سال در
مورد تعیین قیمت آن بیشترین بحثها، چالشها و مذاکرات را با نمایندگان
مجلس داشتهاند.
بنزین در سال 84، یعنی زمانی که محمود احمدینژاد اداره کشور را به دست گرفت، به ازای هر لیتر 80 تومان عرضه میشد و حالا بعد از گذشت 8 سال قیمت هر لیتر این فرآورده استراتژیک نفتی به 400 تومان در حالت یارانهای و در حالت نیمه یارانه ای به 700 تومان رسیده است.
افزایش 5 تا 8.75 برابری قیمت بنزین در 8 سال گذشته، حاکی از آن است که تحول عظیمی در کشور روی داده که بخشی از آن به اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها و بخش دیگری نیز به رشد تورم در کشور مربوط میشود.
در میان حاملهای انرژی، بنزین تنها موردی بود که پیش از آنکه یارانه آن حذف شود، مشمول طرح سهمیهبندی شد که بر اساس آمار و ارقام موجود، سهم بسزایی در کاهش مصرف بنزین در کشور نیز داشت.
از سال 85 با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین، قیمت بنزین سهمیه خودروها 100 تومان و قیمت بنزین نیمه یارانهای 400 تومان اعلام شد که این قیمتها تا سال 87 و پیش از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانهها نیز ادامه داشت. پس از آن بود که قیمت بنزین معمولی سهمیهای با یک افزایش 400 درصدی به 400 تومان و بنزین نیمهیارانهای به 700 تومان رسید.
این در حالی است که قیمت بنزین سوپر یارانهای 500 و آزاد آن لیتری 800 تومان است.
گمانهزنیهای زیادی درباره افزایش قیمت بنزین در سال 92 نیز شده بود. حتی مجلس اجازه افزایش قیمت 38 درصدی حاملهای انرژی را نیز به دولت داده بود تا از این طریق، کسری بودجه خود را جبران کند. اما دولت دهم با هوشیاری این طرح را اجرا نکرد تا توپ را به زمین دولت یازدهم بیندازد.
قطعا افزایش قیمت بنزین در ابتدای کار دولتی که اقتصاد کشور را با تورم 40 درصدی دریافت کرده بود، تصمیم درستی نبود.
به همین دلیل دولت تدبیر و امید، بار دیگر به شایعاتی که درباره افزایش قیمت بنزین در سال جاری پراکنده شده بود، پایان داد و فعلا برای افزایش قیمت این حامل انرژی پردردسر تصمیمی نگرفته است.
به نظر میرسد با نظر مجلس، این اتفاق در اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده خواهد افتاد و بار دیگر قیمت این حامل انرژی افزایش خواهد یافت.
بنزین در سال 84، یعنی زمانی که محمود احمدینژاد اداره کشور را به دست گرفت، به ازای هر لیتر 80 تومان عرضه میشد و حالا بعد از گذشت 8 سال قیمت هر لیتر این فرآورده استراتژیک نفتی به 400 تومان در حالت یارانهای و در حالت نیمه یارانه ای به 700 تومان رسیده است.
افزایش 5 تا 8.75 برابری قیمت بنزین در 8 سال گذشته، حاکی از آن است که تحول عظیمی در کشور روی داده که بخشی از آن به اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها و بخش دیگری نیز به رشد تورم در کشور مربوط میشود.
در میان حاملهای انرژی، بنزین تنها موردی بود که پیش از آنکه یارانه آن حذف شود، مشمول طرح سهمیهبندی شد که بر اساس آمار و ارقام موجود، سهم بسزایی در کاهش مصرف بنزین در کشور نیز داشت.
از سال 85 با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین، قیمت بنزین سهمیه خودروها 100 تومان و قیمت بنزین نیمه یارانهای 400 تومان اعلام شد که این قیمتها تا سال 87 و پیش از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانهها نیز ادامه داشت. پس از آن بود که قیمت بنزین معمولی سهمیهای با یک افزایش 400 درصدی به 400 تومان و بنزین نیمهیارانهای به 700 تومان رسید.
این در حالی است که قیمت بنزین سوپر یارانهای 500 و آزاد آن لیتری 800 تومان است.
گمانهزنیهای زیادی درباره افزایش قیمت بنزین در سال 92 نیز شده بود. حتی مجلس اجازه افزایش قیمت 38 درصدی حاملهای انرژی را نیز به دولت داده بود تا از این طریق، کسری بودجه خود را جبران کند. اما دولت دهم با هوشیاری این طرح را اجرا نکرد تا توپ را به زمین دولت یازدهم بیندازد.
قطعا افزایش قیمت بنزین در ابتدای کار دولتی که اقتصاد کشور را با تورم 40 درصدی دریافت کرده بود، تصمیم درستی نبود.
به همین دلیل دولت تدبیر و امید، بار دیگر به شایعاتی که درباره افزایش قیمت بنزین در سال جاری پراکنده شده بود، پایان داد و فعلا برای افزایش قیمت این حامل انرژی پردردسر تصمیمی نگرفته است.
به نظر میرسد با نظر مجلس، این اتفاق در اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده خواهد افتاد و بار دیگر قیمت این حامل انرژی افزایش خواهد یافت.
سال | قیمت بنزین یارانهای(ریال) | قیمت بنزین نیمهیارانهای(ریال) |
84 | 800 | - |
85 | 1000 | 4000 |
86 | 1000 | 4000 |
87 | 1000 | 4000 |
88 | 4000 | 7000 |
89 | 4000 | 7000 |
90 | 4000 | 7000 |
91 | 4000 | 7000 |
92 | 4000 | 7000 |