کد خبر: ۱۸۳۳۰
زمان انتشار: ۱۷:۰۳     ۰۲ شهريور ۱۳۹۰
 تحقیق و تفحص از نهاد ها و سازمانهای واداراتی از جمله اختیاراتی است که قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی داده است.

در این بین مجلس هم طبق رسالت خود از کوچکترین سازمان ها تا بزرگترین نهادها مانند قوه قضائیه تحقیق و تفحص انجام داده است .

به گزارش دنیای صنعت، صنعت خودروسازی هم چند سال پس از تصویب قانون خودرو و حمایت مجلس  از تولیدملی وایجاد محدودیت در واردات خودرو  برای اولین بار درمجلس پنجم  مورد تحقیق وتفحص قرار گرفت. در این گزارش شناخت نمایندگان صنعت و حرکت به سوی تولید خودروی ملی مورد بررسی قرار گرفت.

در مجلس هفتم مجدداً بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت . در این دوره تیغ انتقادات گزارش متوجه شرکت ایران خودرو بود و برای نخستین بار مدیریت این شرکت به بی کفایتی متهم شدند .همچنین در این گزارش به روند تولید خودروی ملی ،ناکار آمدی خدمات پس از فروش و تکنولوژی های قدیمی اشاره و انتقادهایی شده بود و عمدتا"ناکار آمدی "انحصار در صنعت خودرو"را ترسیم نموده بود.

درمجلس هفتم نیز سوالاتی از قبیل شیوه انعقاد قرارداد L90و ساخت نیوپیکان از خودروسازن شد  و در این میان خودروسازان با روشنگری  نسبت به روند تحقیقات کمک کرده و به این ترتیب تحقیق و تفحص را در آن دوره رابه گونه ای مسالمت آمیز به سرانجام بردند.

حادثه کشته شدن کارگران در شرکت ایران خودرو و چگونگی واگذاری سهام سایپا هم در مجلس هشتم  مورد بررسی قرار گرفت . که اولی انجام نشد و لی  واگذاری سایپا در حال بررسی توسط نمایندگان است .

جنس تحقیق و تفحص این بار  با بقیه فرق دارد . تحقیق و تفحص از(( واگذاری یک شرکت)).

سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی اقدام به فروش بلوک 18 درصدی سهام سایپا نمود و در بین شرکت های بورسی شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا موفق به خرید سهام این شرکت شد .

به گفته برخی کارشناسان این واگذاری  یکی از بهترین خصوصی سازی های انجام شده  بود چراکه با این امر شرکت بزرگی مثل سایپا بدست مالکان اصلی خویش یعنی کارگران سایپا رسید و نقش شرکت های شبه دولتی نیز به واقع در این شرکت کمرنگ شد  .

 پس از این واگذاری عده ای اقدام به جو سازی های متعدد برعلیه سایپا نمودند و مجلس برای حل موضوع نسبت به تحقیق وتفحص از سایپا اقدام کرد.

اما نکته حائز اهمیت در این تحقیق وتفحص گزارش زود هنگام رئیس گروه تحقیق و تفحص از سایپا است .

بر اساس گزارشهای منتشر شده در رسانه ها  نادر قاضی پور رئیس گروه  تحقیق و تفحص از چگونگی واگذاری سایپا چندی پیش طی مصاحبه ای با خبرگزاری مهر جلسه گروه تحقیق وتفحص را بطور کامل و با جزئیات تشریح کرد و از مردم خواست که در تحقیق و تفحص از سایپا و نه صرفاً واگذاری سایپا به این گروه کمک نمایند.

 اما سوال و نکته اساسی در اعلام جزئیات گزارش به ذهن می رسد آن است که آیا اقدام به اعلام مسائل در حال بررسی در حالی که هنوز  درمراحل تحقیق و تفحص هستند آن هم به صورت گنگ و نامفهوم  از طرف رئیس گروه تحقیق وتفحص کار شایسته ای است ؟ و این درحالی است که رئیس شورای رقابت هم در آخرین اظهار نظر خود گفته بود مجلس نباید موضوع سایپا راسیاسی می کرد و با سوال از ما موضوع ختم میشد.

به گفته وی شورای رقابت از ابتدا این واگذاری را زیر نظر داشته و هرجا که تخلفی دیده شد تذکر داده است.بنابراین در مراحل اجرای این واگذاری چرا شورای رقابت به تخلفی که صورت گرفته واکنشی نشان نداده است؟

آیا در این شرایط حساس وظیفه ما حمایت از صنایع داخلی نیست؟ آیا صنعت خودرو با حواشی اینچنینی دچار زیان نخواهد شد ؟

سایپا در اولین سال خصوصی سازی خود بسر می برد و با نگاهی به کارنامه این شرکت شاهد افزایش آمار تولید وصادرات نسبت به سال گذشته ، عرضه اولین خودروی ملی به مشتریان ، ایجاد تحولات اساسی در فیس لیفت و استاندارد سازی محصولات پر تیراژ و نصب ایر برگ هستیم .

امروز کارکنان سایپا در حالی مشغول بکار هستند که نیم نگاهی به ارزش سهام خود دارند و با تلاش بیشتر برای بالا بردن ارزش سهام خود با خیالی آسوده تر به کار خود ادامه می دهند .

خصوصی سازی های اینچنینی  نه تنها باعث  رشد وپیشرفت  شرکتهای بزرگ میشود بلکه با این گونه واگذاری ها صنایع کشور رنگ و بوئی دیگر بخود گرفته و باعث بالاتر رفتن بهره وری پرسنل نسبت به  قبل خواهند شد .

  اجرای کامل سیاست های اصل 44 در واگذاری صنایع علی الخصوص صنعت خودروسازی و بالاخص دیگر غول خودروسازی کشور که هنوز  بصورت کامل خصوصی نشده نیز باعث پیشرفت ایران خودرو و همچنین بهره وافری را به این شرکت و صنعت خودرو سازی کشور خواهد رسانید .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها