کد خبر: ۱۸۲۸۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۰۲ شهريور ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، روزنامه رسالت نوشت: ژست هاي انتخاباتي شتاب‌زده و غيرهدفمند يکي از عواملي است که در چند انتخابات گذشته به اعتبار سياسي نامزدهاي انتخاباتي چه در مجلس و چه در انتخابات رياست جمهوري لطمه زده است.

اظهارات اخير فرزند ارشد آيت الله هاشمي رفسنجاني در گفتگو با يکي از سايت هاي خبري از جنس همان مواضع عجولانه و غير منسجمي است که مي تواند ظرفيت هاي موجود در حزب کارگزاران را در آستانه انتخابات سال90 مورد خدشه قرار دهد.

محسن هاشمي که در تاريخ 13 اسفند 1389 از سمت رياست هيئت مديره و مدير عامل شرکت متروي تهران کناره گيري کرد و شهردار وقت تهران محمد باقر قاليباف با استعفايش موافقت نمود و از همان موقع شايعه آمادگي وي براي حضور در انتخابات نهمين مجلس شوراي اسلامي را بر سر زبان ها انداخت با اين گفتگو و مواضع تند اتخاذ شده در آن، ماشين انتخاباتي خود را روشن کرده و بلافاصله بدون گرم شدن ماشين زده است دنده 4 و معلوم نيست مي داند که اين ماشين انتخاباتي ترمز دارد يا ندارد.

وي که هنوز معتقد است نشانه هايي از بزرگان براي حضور امثال وي وجود ندارد- البته منظورش از بزرگان حتما پدرش آيت الله هاشمي است- گفته از زمان مادها تابه حال فردي مانند احمدي‌نژاد در تاريخ پيدا نشده است که‎ ‎بتواند با اتهام‌زني به رقبايش اعتماد برخي از مردم را به دست آورد‎.‎

وي در ادامه با تخطئه موفقيت هاي دولت در هدفمند شدن يارانه ها تصريح کرده که هدفمند سازي يارانه ها همان سياست هاي تعديل اقتصادي در دوران هاشمي رفسنجاني است. البته وي نگفته برخلاف تورم 16 تا 17 درصدي کنوني در زمان دولت سازندگي تورم به اعداد و ارقام نجومي 40 تا 50 درصد رسيد که موجب نارضايتي و اعتراضات مردم مستضعف و حاشيه نشين بخصوص در شهرهايي نظير اسلام شهر، شهريار و ... گشت.

اين ژست انتخاباتي شتاب زده محسن هاشمي اما خيلي شبيه به مواضع خاص محسن رضايي در انتخابات رياست جمهوري دهم است که به يکباره و بي محابا مدعي شد که کشور بر لبه پرتگاه قرار گرفته است و يا بر اساس شاخص من درآوردي «فلاکت» اوضاع اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور شرايط ناخوشايند و نامساعدي است.‏

اين در حالي است که محسن هاشمي با شعار اعتدال و تبعيت از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب قدم به ميدان رقابت گذاشته و در سرتاسر مصاحبه اش به فرمايشات رهبر انقلاب ارجاع مي دهد. از اين رو چنين گارد تهاجمي از اساس با شعار اعتدال غير قابل انطباق است و افکار عمومي نمي داند دم خروس را باور کند و يا قسم حضرت عباس را.‏

از سويي تمايل غير قابل کنترل به تبليغات منفي در محسن هاشمي آن هم در ابتداي کار مشخص نمي کند که اين زاويه در يکي دو ماه منتهي به انتخابات قرار است تا چه اندازه بزرگ شود و دايره شمول آن چه چيزهايي را شامل شود. تجربه 32 سال مردمسالاري در ايران به کرات نشان داده هر چند محدود و کاملا کاناليزه اما واقعيت مبارزات منفي را نمي توان در انتخابات مختلف انکار کرد. نامزدها به عنوان نماينده سياستها، مواضع و منافع جريانات رقيب در انتخابات ضمن تبيين برنامه‌هاي خود گوشه چشمي هم به مبارزه منفي عليه نامزد رقيب دارند اما هيجان زايد الوصف محسن هاشمي که بيش از يک سياستمدار کهنه کار، يک مهندس مترو است، قابل درک نيست. رقباي انتخاباتي بايد با احترام به حيات سياسي جريانات مختلف که ناظر به گفتمان پيشرفت و عدالت حرف‌ها و برنامه‌هايي براي اداره کشور دارند اين حق را براي راي دهندگان به رسميت بشناسند که بدون تحريک، فريب و تهديد پاي صندوق هاي راي حاضر شوند و الا افراطي گري با ژست اعتدال پاسخگوي نياز امروز کشور نيست. البته نبايد فراموش کرد با بلوغ عقلاني جوامع و بسته به تضييقات و مقيدات نظام مردمسالاري ديني بطئا از ميزان عمق و دامنه تاثير عوامل منفي در انتخابات نيز کاسته خواهد شد.

"درو وستن" در کتاب معروف خود به‌نام "مغز سياسي" ضمن پذيرش اصل تمايل نامزدها به تبليغات تنگ نظرانه و منفي عليه رقبايشان در عين حال معتقد است: منفي گرايي مفرط ممکن است کانديدا را به منزله شخصي عصباني جلوه دهد و يک کانديداي عصباني هرگز موفق به کسب پيروزي نمي شود. از اين رو بهتر است تا محسن هاشمي قبل از آغاز رسمي فعاليت هاي انتخاباتي کمي پاي درس سياست پدر تلمذ و شاگردي کند شايد بتواند از اين گود رقابت سربلند بيرون بيايد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها