کد خبر: ۱۸۲۷۵۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۲۷ آبان ۱۳۹۲

چندین رسانه استرالیا امروز (دوشنبه) با استناد به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن گزارش دادند: سازمان‌های اطلاعاتی استرالیا تلفن همراه رئیس‌جمهوری اندونزی را شنود کرده و همچنین از تلفن همراه همسر وی و وزرای بلندپایه او نیز جاسوسی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دو روزنامه استرالیایی با استناد به یک سند محرمانه مربوط به سال 2009 که از سوی ادوارد اسنودن مقاطعه‌کار امنیتی آژانس امنیت ملی آمریکا افشا شد گزارش دادند که خانواده "سوسیلو بامبانگ یودهویونو" رئیس‌جمهوری اندونزی و افراد نزدیک به وی هدف جاسوسی‌های سازمان اطلاعاتی استرالیا موسوم به "اداره سیگنال‌های دفاعی استرالیا" قرار گرفتند.

این افشاگری هر چه بیشتر روابط میان استرالیا و اندونزی را که با یکدیگر همسایه بوده و مرز آبی دارند، تیره خواهد کرد.

پیشتر گزارش شده بود که سفارت استرالیا در اندونزی به عنوان پایگاهی برای شبکه جاسوسی به رهبری آمریکا به منظور جاسوسی از اندونزی مورد استفاده قرار گرفته است. افشای این مساله باعث شد جاکارتا واکنش شدید نشان دهد.

ماه گذشته میلادی رسانه‌های استرالیا گزارش دادند که سفارتخانه‌های این کشور در سراسر آسیا در عملیات جاسوسی الکترونیکی به رهبری آمریکا همکاری داشته‌اند.

اسناد جدید افشا شده از سوی اسنودن حاوی یک فایل نمایش اسلاید است که در آن فهرست مقامات بلندپایه اندونزی و اطلاعات مربوط به تلفن‌های همراه آنها نشان داده می‌شود. یک اسلاید نیز نشان می‌دهد که چطور سازمان اطلاعات استرالیا تلاش کرده تماس یک شماره متعلق به کشور تایلند با تلفن همراه رئیس‌جمهوری اندونزی را شنود کند.

اسلاید دیگر نیز به ارائه اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی تلفن همراه یودهویونو طی 15 روز در ماه اوت سال 2009 را ارائه می‌دهد که در آن شماره‌های تماس گرفته شده و طول مکالمه تلفنی وجود دارد.

یک سخنگوی وزارت امور امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفت: این یک اقدام جاافتاده نزد دولت‌های استرالیا است که در خصوص مسایل اطلاعاتی اظهارنظر نمی‌کند.

کاخ ریاست جمهوری اندونزی نیز درباره این افشاگری‌ها اظهارنظر نکرده است.

اندونزی نزدیک‌ترین کشور آسیایی به استرالیا است و پیشتر یک هم‌پیمان راهبردی آن بوده است.

روابط میان دو طرف پس از آنکه نخست‌وزیر استرالیا در ماه سپتامبر از طرح کشورش برای بازگرداندن قایق پناه‌جویان به اندونزی خبر داد تیره شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها