کد خبر: ۱۸۲۵۱۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۹     ۲۶ آبان ۱۳۹۲

در حالی که معترضان در شهر استانبول ترکیه در جدیدترین دور اعتراضات خود در راستای حمایت از یک نوجوان که در جریان اعتراضات ماه ژوئن پارک گزی به کما رفت، تظاهرات کردند پلیس ترکیه مجددا علیه آن‌ها گاز اشک آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری دوغان، پلیس ترکیه بار دیگر برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که در مقابل مجتمع قضایی چاقلایان شهر استانبول تجمع کرده بودند، از گاز اشک آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

تظاهرکنندگان خواهان اجرای عدالت در خصوص "برکین الوان"، نوجوان 14 ساله‌ای که 153 روز پیش در جریان اعتراضات پارک گزی براثر اصابت گلوله گاز اشک آور به سرش همچنان در کما است، شدند.

الوان یک عابر بی‌طرف بود که در جریان اعتراضات ماه ژوئن به خیابان آمد تا نان بخرد. وی در جریان مداخله پلیس در محله اوغمیدانی شهر استانبول در تاریخ 16 ژوئن مورد حمله قرار گرفت. الوان اخیرا چهارمین دور عمل جراحی خود را طی کرد اما همچنان در کما به سر می‌برد.

روز شنبه معترضان به رهبری جنبش همبستگی تقسیم پس از تظاهرات استانبول با خواندن بیانیه‌ای تقاضا کردند عاملان آسیب رساندن به الوان به دست عدالت سپرده شوند.

در همین حال همزمان پلیس نیز از معترضان می‌خواست تا از مقابل مجتمع قضایی متفرق شوند. اعضای جنبش تلاش داشتند تا پلیس را متقاعد کنند اقدام به حمله نکند اما موفق نبودند. پلیس بلافاصله علیه معترضان مداخله کرد و دو ماشین آب‌پاش به میدان آمد و حدود 50 افسر پلیس نیز گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی شلیک کردند.

برخی از معترضان به پلیس عنوان کردند که تنها آمده‌اند در کافه تریای مجتمع قضایی چای بنوشند. یک زن که تلاش داشت از ماشین آب‌پاش پلیس فرار کند زانویش شکست و به بیمارستان منتقل شد.

پلیس معترضانی را که تلاش داشتند به سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو فرار کنند، تعقیب کرد و 18 معترض بازداشت شدند. ماشین آب‌پاش و گاز اشک آور بسیاری از عابران دو طرف را نیز اذیت کرد.

چندی بعد درگیری معترضان و افسران پلیس به محله اوغمیدانی که محل حضور الوان است و به خطر مخالفتش با دولت ترکیه شهرت دارد کشیده شد.

در این میان وکیل خانواده الوان به نام "اوریم دنیز کاراتانا" عنوان کرد که علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه معمر گولر، وزیر کشور، حسین آونی موتلو، فرماندار استانبول و حسین چاپکین، رئیس پلیس استانبول شکایت کرده است.

در جریان اعتراضات پارک گزی تعدادی از معترضان جنبش همبستگی تقسیم بازداشت شده و در مجتمع قضایی چاغلایان محاکمه شدند.

قرار است در تاریخ 18 نوامبر در استانبول کنسرتی در حمایت از الوان برگزار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها