کد خبر: ۱۸۱۹۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۵ آبان ۱۳۹۲

به گزارش فردا، روزنامه الثبات در مقاله ای تحت عنوان "امکان فروپاشی کامل شورشیان مسلح در حلب" نوشت:

شکی وجود ندارد که ارتش سوریه از فرصت ممکن حداکثر استفاده را جسته و زمام امور را در سایر مناطق سوریه در دست گرفته است؛ بویژه بعد از تحولات میدانی که اخیرا در مناطق ریف، منطقه جنوب دمشق و نیز شرق حلب صورت پذیرفته، به گونه ای که ارتش توانسته بیش از هشتاد نقطه مجاور حلب را در دست گرفته و بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی امنیتی خسارتهای بسیاری را ، به شورشیان وارد سازد تا جایی که می توان گفت: در اختیار گرفتن دیگر مناطق سوریه نیز در مدت زمانی نزدیک بعید به نظر نمی رسد.
 
در این راستا یک منبع نظامی و استراتژیک تاکید می کند که پیشروی نیروهای مسلح سوریه به چند علت شکل گرفته که از آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
اول: ارتش به تمامی دستورات بشار اسد پایدار بوده و همواره بر دفاع از منافع این کشور و نیز جلوگیری از فروپاشی و اتحاد نظامیان و بازپس گیری مناطق از شورشیان به شکلی تدریجی و همچنین ممانعت از هر گونه پیشروی مسلحان موفق عمل کرده است.
 
دوم: آرایش فرماندهان نظامی و سیاسی گروه های مسلح و شورشیان سوریه، همواره پس از ضربات بسیاری که اخیرا از ارتش سوریه متحمل شده اند، به طرز آشکاری از هم پاشیده شده و از بین رفته است.
 
سوم: ترکیه از حمایت مطلق از مسلحان و شورشیان به ویژه افراط گران آنها دست کشیده و حمایت خود را از گروه های میانه رو مسلح، همچنان طبق دیدگاه ها و نقطه نظرات صاحب نظران و سیاستمداران آنکارا انجام می دهد.
 
چهارم: میان گروه های مسلح و شورشیان مخالف نظام سوریه کشتار و قتل بسیاری صورت می پذیرد که بسیاری از آنها در راستای تسویه کردن اقدامات علیه همدیگر در حال اجراست؛ همچنین حمایت نظامی که بسیاری از مناطق مردمی در حمایت از خود انجام می دهند – همچون حمایت منطقه کرد نشین محاذیه ترکیه – عاملی تأثیر گذار بوده به گونه ای که خود مخالفان اظهار داشته اند که کردها توانسته اند بر اغلب روستهای وابسته به مناطق خود سیطره و تسلطی کامل بیابند.
 
پنجم: فضاحت و رسوایی آشکار حجم شکست هایی که تعدادی از افسران ارتش آزاد سوریه متحمل شده اند باعث شده که در بسیاری از حساب و کتابهای خود در قبال ارتش سوریه تجدید نظر کنند؛ به گونه ای که بر اساس گزارش منبعی نظامی و موثق در این باره، ارتش آزاد سوریه بسیاری از صلاحیتها و حدود اختیارات خویش را از دست داده و فعالیتهایش بسیار محدود گشته است؛ به ویژه پس از آنکه قطر و ترکیه در سیاستهای توسعه طلبانه خویش در قبال حمایت از مسلحان و شورشیان مخالف نظام سوریه و نیز پیشروی نقش عربستان سعودی در این باره تجدید نظر کردند.
 
در عین حال همین منابع بر این نکته تأکید کرده اند که اعلام خبر پیروزی ارتش سوریه که همواره نقل محافل شده، چیزی جز پیش بینی فروپاشی بزرگ جبهه مسلحان و شورشیان سوریه در حلب و منطقه شرقی آن نیست؛ مخصوصا زمانی که ترکیه به طور آشکارا حمایت خود را از مسلحان کاهش داده است؛‌ چرا که خود شاهد درگیریهایی است که کردها بر علیه تکفیری های سوریه در منطقه شرقی و حلب صورت می دهند و این امر خود سبب نگرانی این کشور شده است.
 
این منابع پیش بینی می کنند که آخرین نبرد میان نیروهای مسلح و تکفیری ها در دو منطقه درعا و قلمون صورت پذیرد؛ در حقیقت درگیری قلمون بدون شک رخ خواهد داد، حتی چنانچه به سبب اقدامات ارتش سوریه در راستای از بین بردن تدریجی مخالفان کند صورت پذیرد.
 
همچنین یک منبع نظامی فاش ساخت: در راستای تلاش جهت کاستن از خسارتهای بیشتر و نیز حفظ توازن نظامی ارتش، در جبهه مقابل سازمان اطلاعات عربستان سعودی تلاش می کند که میان گروه های مسلحی که همواره از سوی این کشور تحت پرچمی موسوم به "جیش محمد" یا گروه تروریستی ارتش محمد- که وابسته به ارتش آزاد سوریه است- گرد آیند، که اکنون این اشخاص با نظارت مستقیم امیر بندر سلطان حمایت می شوند.
 
بر اساس گزارش منابع مخالف نظام سوریه در این میان دعوت رهبر القاعده ایمن ظواهری منبی بر لغو حکومت اسلامی در عراق و شام در راستای منفعت جبهه تروریستی النصره شکل گرفت،‌ چرا که تلاش ها و اقدامات پیشین این جبهه به شکست انجامیده بود.
 
در این میان منابع بر این باورند که اتحاد گروه های مسلح با چالش های فراوانی روبروست، زیرا که اختلاف بسیاری در ساختار این گروه ها به ویژه جبهه تروریستی النصره و داعش وجود دارد که نمی توانند با یکدیگر بر سر بسیاری از مسائل توافق حاصل کنند. این منابع به این نکته اشاره کرده اند که جبهه تروریستی النصره از مسلحان مخالف نظام سوریه تشکیل شده که اغلب آنها تابعیت چچنی، آذربایجانی، افغانی و ..دارند؛ در حالی که اغلب عناصر تشکیل دهنده گروه تروریستی داعش عناصری بیگانه از خارج سوریه هستند که اکثر آنها تابعیت سعودی و یمنی دارند.
 
علاوه بر جبهه تروریستی داعش و النصره،‌ حضور گروهی دیگر موسوم به "اللواء التوحید" وابسته به گروه اخوان المسلمین نیز وجود دارد که در برخی مناطق سوریه به ویژه منطقه حلب استقرار یافته اند و گروه "لواء الاسلام" وابسته به عربستان سعودی تحت رهبری زهران علوش در منطقه قلمون هدایت می شوند.
 
بر اساس گزارش این منابع، گروههای مسلح دیگری نیز در خاک سوریه وجود دارند که وابسته به گروه یا حزب معینی نیستند، بلکه تنها بر اساس دگرگونی شرایط خود را وابسته به گروه های تروریستی می دانند که توانسته باشند برای مدت زمانی هر چند کوتاه موفق عمل کرده باشند که برای نمونه می توان به حادثه ای که در منطقه رقه پیش آمد اشاره کرد. گروههای مسلح زمانی که وارد شهر شدند حمایت و وابستگی خود را به گروهک تروریستی النصره ابراز داشتند، اما زمانی که قدرت و نفوذ داعش در شهری مانند آن رو به فزونی رفت،‌ وابستگی خود را به داعش اعلام کردند.در عین حال  در حالی که دعوت ایمن الظواهری در راستی لغو و از بین بردن مأموریت داعش در سوریه جدی به نظر می رسد،‌ اما در عین حال این موضوع به خبر هلاکت ابومحمد الجولانی سر کرده گروهک تروریستی النصره اشاره دارد، زیرا که وی از درخواست های ایمن ظواهری در خصوص اتحاد مسلمانان سرباز می زد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها