به گزارش 598 به نقل از فارس: تعداد موتورسیکلتها در قم زیاد است و هیچ کس این حقیقت را انکار نمیکند؛ اینکه چه تعداد از این موتورها برای کسب و کارند و چه تعداد برای تفریح، مشخص نیست اما صحنههای تکچرخ زدن و ویراژ دادن موتورسوارانی که گویی هیچ قصدی جز این از خرید موتورسیکلت نداشتهاند یکی از نمایشهای هر شب خیابانهای قم است و اخیراً هم یکی از بلوارهای تازه احداث شده که اتفاقا طول و عرض مناسبی هم برای انجام حرکات آکروباتیک دارد یعنی بلوار پیامبر اعظم(ص) به پیستی عمومی تبدیل شده و دور نیست که بینالمللی شدن آن هم به زودی از سوی موتورسواران شبانه قم اعلام شود!
وقتی شهری جمعیتش با ارقام میلیونی اعلام میشود و تعداد جوانانش هم کم نیست قاعدتا باید دارای امکاناتی باشد که بتواند این نیروی جوانی را کنترل کرده و اگر آنها پس از ساعتها کار و تحصیل قصد تفریح و سرگرمی دارند جوابگویشان باشد.
یکی از تفریحاتی که امروزه بسیاری از جوانان و حتی نوجوانان را درگیر خود کرده موتورسواری و انجام حرکات آکروباتیک با این وسیله نه چندان ایمن است و هر چند اینگونه ورزشها و تفریحات در بسیاری کشورها و حتی شهرهای دیگر ایران با لحاظ نکات ایمنی انجام میشود و خطرات آن هم کم است ولی اگر همین کار مانند آنچه امروز در قم رواج دارد با موتورهایی کاملا غیر تخصصی، در خیابانهایی آسفالتشده و نا ایمن و در عین حال در کنار وسایل نقلیهای که در حال عبور از معابر هستند صورت بگیرد نتیجه آن میشود که بر اساس آمارها یک پای ثابت 60 درصد تصادفات رانندگی در قم موتورها باشند.
علی جوانی 23 ساله از اهالی منطقه نیروگاه قم که تعداد موتورسیکلتهایش تقریبا به تعداد ساکنانشان است میگوید: به هر حال موتورسواری هم یک نوع ورزش و سرگرمی است و وقتی همسالان من در تلویزیون یا مجلات و روزنامهها تصاویری از این ورزش مهیج را میبینند دلشان میخواهد خودشان هم وارد این کار شده و هرچند موتورهایشان از نوع شهری است ولی مجبورند از همین موتورها برای انجام حرکات آکروباتیک استفاده کنند و انصافا هم استعداد عجیبی در این کار دارند ولی همه چیز به استعداد ختم نمیشود و بالاخره تمهیدات ایمنی هم لازم است که در خیابان چیزی به این نام وجود ندارد و زمین خوردن همان و مصدومیت شدید و حتی مرگ همان.
علی درست میگوید؛ جوانان قمی انصافا استعداد عجیبی در انجام حرکات آکروباتیک با موتورسیکلت دارند و گاهی اوقات نمایشهایی از آنها در کوچه و خیابان دیده میشود که مشاهدهاش جز در تلویزیون و آن هم توسط قهرمانان خارجی امکانپذیر نیست ولی سکه این کارها یک روی دیگر هم دارد؛ قهرمانان خارجی یا داخلی در حین انجام اینگونه حرکات بیم زمین خوردن آنچنانی ندارند و اگر هم احتمال این امر را بدهند آن چنان صدمهای نمیبینند چون هم پوشش ایمنی مناسبی دارند و هم در پیستهای ویژه این کار را انجام میدهند ولی جوانانی که بر روی آسفالت و در کنار وسایلی که برای عبور و مرور از خیابان استفاده میکنند در حال چنین کاری هستند به یقین با کوچکترین زمین خوردن یا باید سالها درد و رنج و مصدومیت و شاید معلولیت را تحمل کنند یا اینکه دیگران شاهد مراسم سوم و هفتم آنها در مسجد محل باشند.
در این میان به نظر نمیرسد مسئولان چندان به فکر راه حلی عملی یعنی احداث پیست موتورسواری استاندارد و مناسب برای جوانان قمی باشند چون سالهاست که این مشکل در قم وجود دارد ولی تنها اقدام صورت گرفته ضبط و انتقال موتورها به پارکینگ توسط پلیس است که این کار هم به صورت مقطعی صورت میگیرد و شامل همه هم میشود چه آنها که از خیابان به عنوان محل عبور استفاده میکنند و چه آنها که بلوارها را با پیست موتورسواری اشتباه گرفتهاند.
اخیراً یکی از باشگاههای ورزشی قم به فکر احداث پیستی ویژه موتورسیکلت افتاده و قرار است به زودی شاهد افتتاح نخستین پیست کاملا استاندارد برای این رشته ورزشی باشیم.
اصغر عسگری تهرانی، مدیرعامل باشگاه موتورسواری و اتومبیلرانی فجر در این زمینه میگوید: سالها قبل پیست موتورسواری قم در منطقهای پشت عوارضی فعالیت میکرد که حدود شش سال است به بهانه ساخت هتل پنجستاره توسط یکی از ادارات تعطیل شده و از آن زمان ما پنج نقطه از قم را برای احداث پیست جدید پیشنهاد کردهایم؛ واقعیت این است که صدها هکتار زمین خالی اطراف شهر قم وجود دارد که میتوان در آنجا نسبت به احداث پیستهای ورزشی اقدام کرد و شهرهای بسیار کوچکی هم در کشور چنین کاری را عملی کردهاند ولی در قم هنوز اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی ادامه میدهد: مدتی هم پارکینگ ورزشگاه یادگار امام(ره) به پیست موتورسواری اختصاص داده شد ولی از ابتدا هم مشخص بود که این مکان با توجه به مساحت کمی که دارد و همچنین زمین نامناسب به درد این کار نمیخورد به همین دلیل پس از مدتی این مکان هم تعطیل شد؛ در حال حاضر باشگاه ورزشی فجر در حال احداث پیستی کاملا استاندارد در نزدیکی فرودگاه قم است که 60 درصد آن هم تکمیل شده و به زودی شاهد افتتاح نخستین پیست موتورسواری در قم خواهیم بود.
عسگری میافزاید: نکته حائز اهمیت در این میان این است که شهرداری، استانداری یا هر نهاد دیگری که میتواند راه دسترسی به این پیست را بسازد، همکاری لازم را با ما داشته باشد تا جوانان قمی و علاقهمندان به ورزش موتورسواری بدون هیچ مشکلی بتوانند تعطیلات آخر هفته خود را در چنین جایی بگذرانند؛ میتوانم قول بدهم که با احداث این پیست، بسیاری از تخلفات و سوانحی که به واسطه انجام حرکات نمایشی توسط موتورسواران در قم صورت میگیرد رفع شوند.
اینکه این کار تا چه میزان از تعداد تخلفات و حوادث رانندگی کم کند را باید به انتظار نشست و پس از افتتاح پیست موتورسواری ارزیابی کرد ولی به یقین گسترش امکانات ورزشی و تفریحی متناسب با نیازها و علایق جوانان و با در نظر گرفتن فرهنگ بومی هر شهر گامی مهم در راستای ارتقای سلامت عمومی و کاهش خطرات ناشی از انجام خودسرانه برخی اقدامات خواهد شد.