کد خبر: ۱۸۱۵۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۲۱ آبان ۱۳۹۲
 کارگردان فیلم سینمایی "فرشتگان قصاب" جایزه ی جنگجویان نور Light Fighters را از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا دریافت کرد.
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، دریافت این جایزه بین المللی برای فیلم استراتژیکی که در داخل دچار برخی بی مهری ها شده، اهمیت آن را بیشتر نمایان می کند.

براساس این گزارش، سهیل سلیمی، کارگردان "فرشتگان قصاب" روز جمعه طی یک مصاحبه تلفنی با شبکه CiTR دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مفتخر به دریافت لوح ویژه Light Fighters از طرف گروه فرهنگ و ادبیات سیمرغ، حامیان میراث فرهنگی اروین وابسته به پژوهشگران و اندیشمندان پارس در کانادا شد.

همچنین از طرف Musqueam People (جامعه بقای فرهنگی بومی سرخپوستان کانادا) با اهدای لوحی برای پاسداشت نگاه ضداستعماری فیلم سینمایی فرشتگان قصاب تقدیر شد. پخش این مصاحبه درست روز قبل از راهپیمایی گروه "ماوو" (گروهی از صلح طلبان ونکور کانادا) در اعتراض به حضور نظامیان غربی در خاورمیانه به شدت مورد توجه اعضای این گروه واقع شده بود.



گفتنی است فیلم سینمایی "فرشتگان قصاب" طی سال جاری در داخل کشور موفق به دریافت ققنوس بلورین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، جایزه ی ویژه ی جمعیت حمایت از مردم فلسطین، تقدیر ویژه موسسه روایت فیلم، شبکه ی فرهنگی هنری کلام مطهر و بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت شده است.

به همین منظور، گفتگویی صمیمانه با سهیل سلیمی، کارگردان موفق این فیلم سینمایی ترتیب دادیم تا از چند و چون این جایزه بین المللی و نیز برنامه های آتی این کارگردان فعال در جبهه انقلاب اسلامی باخبر شویم.

سهیل سلیمی پیرامون جایزه جنگجویان نور کانادا به "خیبرآنلاین" گفت: این جایزه از طرف یکی از دپارتمان های دانشگاه کلمبیای کانادا به نام سیمرغ داده شد و پس از آن صورت گرفت که "فرشتگان قصاب" از تلویزیون ایران پخش شد و در ادامه فیلم از طریق دانلود در سایت های اینترنتی به دست آنها رسید و موردتوجه این مجموعه قرار گرفت.

وی به روحیات ضداستعماری این دپارتمان اشاره کرد و گفت: آنها جایزه ای به نام جایزه جنگجویان نور دارند که با مشاهده ی این فیلم، "فرشتگان قصاب" را شایسته ی دریافت جایزه دانستند. نکته ای که لازم است به آن اشاره کنم این است که برخی از مردم اصیل کانادا به نام قوم Musqueam معتقدند که کشور آنها توسط انگلیس و فرانسه اشغال شده، و به همین جهت در این دانشگاه، نسبت به این تیپ مقولات حساسیت زیادی دارند.



سلیمی با اشاره به دریافت جایزه از طریق ویدیوکنفرانس گفت: ابتدا قرار بود که این برنامه به صورت حضوری برگزار شود و حتی برای ما برنامه سخنرانی ترتیب داده بودند که علاوه بر پخش فیلم و بررسی زوایای مختلف آن، مطالبی نیز ارایه کنیم اما به جهت زمان کم و مشکلات صدور ویزا، این کار به صورت کنفرانس تصویری اتفاق افتاد.

کارگردان "فرشتگان قصاب" در ادامه ی این گفتگو به برخی نامهربانی ها از سوی مسئولان داخلی به این فیلم پرداخت و افزود: متاسفانه از روز اولی که فیلم به جشنواره ی فجر ارسال شد، مسئولین وقت هرگز نتوانستند فلسفه ی فیلم را درک کنند و یا شاید هم نخواستند که با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند و به همین جهت، "فرشتگان قصاب" به حاشیه رفت.

وی با اشاره به برخی حاشیه هایی که برای فیلم به وجود آمد، در این باره توضیح داد: مثلا راجع به یکی از بازیگران زن فیلم ابهامی را مطرح کردند که وی قبلا در لبنان فیلم ضداخلاقی بازی کرده است. البته با توضیحات مختلف ما این مساله حل شد از جمله این که گفتیم در همان زمان، فیلم شکارچی شنبه ای که همین خانم در آن به ایفای نقش پرداخته بود، از تلویزیون جمهوری اسلامی درحال پخش بود. حتی بعدها خود این خانم عذرخواهی کرد و گفت که صحنه های غیراخلاقی فیلم را او بازی نکرده و فرد دیگری به جای او نقش آفرینی کرده است.

سلیمی حاشیه ی دیگری که برای فیلمش ساخته شده بود را مساله ی صداگذاری دانست و گفت: این درحالی بود که ما این مشکل را قبول کردیم اما جالب اینجاست که برخی فیلم هایی که اجازه ی ورود به بخش مسابقه را پیدا کردند، حتی فیلمبرداری آنها تمام نشده بود. حالا شما ببینید فیلمی که حتی سکان هایش آماده نشده اجازه ی ورود به بخش مسابقه ی جشنواره را پیدا می کند اما فیلم ما که مشکل صدا داشت، محروم شد.




او سومین بهانه ی مسئولان وقت جهت عدم ورود "فرشتگان قصاب" به بخش مسابقه ی جشنواره را اعلام آنها مبنی بر حضور دو فیلم دیگر با موضوع افغانستان دانست و بیان کرد که با این مسایل متوجه شدیم که ظاهرا دوستان اصلا نمی خواهند این فیلم به بخش مسابقه ورود پیدا کند.

کارگردان "فرشتگان قصاب" این فیلم را دارای شایستگی حضور در اسکار به عنوان نماینده جمهوری اسلامی می داند و این درحالی است که به جهت همان مسایل فوق، حتی موفق به اکران بر روی پرده های سینما نیز نشد.

سلیمی راجع به پخش تلویزیونی فیلمش گفت: آنچه که برای من جالب و خوشایند بود این مساله بود که پخش فیلم از تلویزیون همزمان شده بود با کرکری خواندن های آمریکا جهت حمله نظامی به سوریه، که با این اتفاق یک تودهنی محکم به شیطان بزرگ زده شد.

وی با بیان اینکه 5 سال برای ساخت این فیلم زمان گذاشته است، به برخی درددل های خود پرداخت: ای کاش حداقل یک اکران منطقه ای و کوچک برای چنین فیلمی صورت می گرفت اما هرگز چنین مساله روی نداد و حالا هم براساس قوانین ارشاد، چون از تلویزیون پخش شده دیگر اجازه ی اکران نخواهد داشت.



این فعال عرصه ی هنری به پیگیری دست اندرکاران فیلم جهت پخش آن از طریق ویدئوی خانگی اشاره کرد و گفت: با چند شرکت توزیع، صحبت هایی داشتیم که اگر بتوانیم به توافقاتی برسیم امیدواریم که در بحث ویدئوی خانگی به موفقیت برسیم. همچنین بحث اکران های دانشجویی را درنظر داشتیم که این مساله توسط گروه فیلم و سریال یکی از موسسات پیگیری شد اما به جهت هزینه ی هنگفتی که از دانشگاه ها درخواست کرده بودند، اکران دانشجویی هم کنسل شد.

سلیمی البته خبر داد که "فرشتگان قصاب" به جشنواره عمار ارسال شده و امیدوار است که بتواند در آنجا موفق شود حق خود را بگیرد. او معتقد است فیلمش، جدای از کارگردانی و فیلمنامه، در فیلمبرداری، گریم، جلوه های ویژه، طراحی صحنه بی نظیر است و می تواند بهترین جایزه ها را دریافت کند.

سهیل سلیمی در جواب به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به جمیع مشکلات، برای آینده چه برنامه هایی را درنظر گرفته است؟ گفت: در همین مدت اخیر، دو پیشنهاد خارجی برای کار داشتیم؛ در یک مورد نسبت به کشوری که تهیه کننده قرار بود از آن کشور باشد، شایبه هایی مطرح بود که قید کار را زدیم. در مورد دوم، فیلمنامه شان را ارسال کردند و پس از مطالعه ی آن و مشورتی که با استاد عباسی داشتم، به این نتیجه رسیدیم که صلاح نیست به آن پروژه ورود کنیم به جهت آنکه در کنار بحث قاچاق انسان و مهاجرت های غیرقانونی، به شکلی کاملا غیرمحسوس و ظریف زیر آب مسلمانان را زده بودند و به همین جهت صلاح ندانستیم به این مقوله وارد شویم.

وی نکته ی شگفت آور و البته تامل برانگیز را دست گذاشتن خارجی ها بر مساله ای دانست که در داخل به آن اهمیت کمی می دهند. او گفت: آن طرف آبی ها می دانند ما در داخل چه مشکلاتی داریم، قبل از آنکه راجع به محتوای فیلمنامه و کار صحبت شود، ابتدا از دستمزد می گویند و در واقع در تلاش هستند تا بتوانند کارگردان ها را بخرند تا ماها را تامین مالی کنند؛ دقیقا برعکس داخل!

او به کارهای آتی خود پرداخت و ادامه داد: 3 فیلمنامه در دست داریم که هر سه همچنان در فضای سینمای استراتژیک هست که طی آن، نقاط ضعف تمدن غرب را مورد ارزیابی قرار داده ایم، همچنین دو طرح راجع به بحث سوریه و انرژی هسته ای دردست داریم که فیلمنامه ها کاملا آماده است و پیگیر هستیم موسسه ای، سازمان و ارگانی پای کار بیایند تا بتوانیم پروژه ها را به پیش ببریم که متاسفانه تاکنون علیرغم تلاش ها، نتیجه ای نگرفته ایم.

سهیلی از مسئولان مختلف درخواست کرد تا در راستای حمایت از پروژه ها اقدام کنند.

کارگردان "فرشتگان قصاب" در پایان این گفتگو در پاسخ به سوالی راجع به نقش حسن عباسی در فیلم هایش گفت: آقای عباسی در حوزه ی سینمای استراتژِیک یک استاد تمام عیار است و من همیشه کوشیده ام تا در این زمینه از مشورت های ایشان بهره مند شوم. طرح ها و فیلمنامه ها را با ایشان در میان می گذارم و با رهنمودهایشان اصلاحات لازم را انجام می دهم و سعی می کنم که برای ایشان دانش آموز خوبی باشم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها