به گزارش 598 به نقل از تبیان، در مورد لعن، باید گفت لعن به معناى دورى از لطف و رحمت
الهى نسبت به کافران و ظالمان در قرآن نیز آمده است «ان الله لعن الکافرین و
اعد لهم سعیرا؛ خداوند کافران را لعن می کند و عذاب را برای آنان آماده
کرده است» (احزاب، ایه ۶۴).
و همچنین کسانی که پیامبر را آزار داده
اند مورد لعن قرار گرفته اند. «ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی
الدنیا و الاخره؛ کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می دهند خداوند آنان
را در دنیا و آخرت مورد لعن قرار می دهد» (احزاب، آیه ۵۷).
به طور کلی گروه هاى زیر طبق آیات قرآن مجید، ملعون به شمار مى روند:
۱ - كتمان كنندگان حق
۲- ستمكاران و كافران ( كسانى كه بعد از ایمان آوردن دوباره كفر ورزیده اند )
۳- كشندگان و قاتلان مؤمنان
۴- دروغگویان در شهادت حق و باطل و هدایت و ضلالت
۵- آزاردهندگان به پیامبر اكرم ( صلى الله علیه و آله )
۶- منافقین ( زن و مرد ) و كفار( برخى ویژگى هاى منافقان در آیات ۶۸ - ۶۱ آمده است )
۷- پیمان شكنان
۸- مفسدان و فسادكنندگان در زمین و قطع رحم كنندگان.
بنابراین
لعن براى معاندان و محاربان با امام حسین(ع) و ظالمین به اسوه ها و
الگوهاى هدایت مردم، ابدى است. زیرا ملاک لعن، ابدى است. آنچه كه موجب لعن و
نفرین نسبت به ظالمین به حق محمد و آل محمد(ص) شده است، و ملاک لعن است،
چون باقى است لعن هم باقى است. علاوه بر این، حقیقت و روح دین را همین حب و
بغضها تشكیل میدهد.
حب و عشق نسبت به كسانى كه بندگان مطیع و
عارف درگاه الهى بوده اند و بغض نسبت به كسانى كه دشمن حق و حقیقت بوده
اند (تولی و تبری) از نشانه های ایمان است. همچنان كه در متون دینى آمده
است «هل الدین الاّ الحبّ؟ و هل الایمان الاّ الحبّ و البغض؟ آیا دین و
ایمان چیزى غیر از حبّ و بغض است؟»، (میزان الحكمه، ج ۲، ص ۹۴۴). و تبری و
تولی از فروع دین اسلام شمرده می شود که در کنار نماز و روزه و حج قرار می
گیرد.
در مورد اینکه کل خاندان لعن می شود نیز باید بگوییم در
بسیاری از تفاسیر بر اساس روایات "شجره ی ملعونه" در سوره ی نساء آیه ۹۳ به
بنی امیه تفسیر شده است آیا اگر قرآن مجید این شجره خبیثه ملعونه را لعنت
فرستاد مجوزى نمى شود كه ما نیز این خاندان و خاندان هاى مانند مروان و
زیاد را لعنت نمائیم ؟ آیا این ادبیات قرآنى كه خاندان خبیثه اى را لعنت
فرمود و روایات مستند آن را تفسیر نموده اند ، كافى نیست تا بدان استناد
شود و چنین سخنى در لعن و برائت آن خاندان هاى پلید گفته شود ؟ اگر چه حساب
پاكان از خاندان بنى امیه و . . . از لعنت شوندگان جداست چنانکه در روایات
هم آمده که کسی به امام معصوم مراجعه می کند و می گوید من از نظر نسبت از
بنی امیه هستم، آیا لعن شامل من هم می شود امام می فرمایند خیر. و مقصود از
لعن یک خاندان، لعن کسانی است که در عقیده و عمل با آنان موافق باشند.
در
حادثه عاشورا چه گروهى، فرزند رسول خدا را به شهادت رساندند و آیا این
شهادت حضرت سیدالشهداء ( علیه السلام ) - كه از اهل بیت پیامبر اكرم ( صلى
الله علیه و آله ) طبق شواهد تاریخى و تفسیرى به شمار مى رود - آزار رساندن
به پیامبر اكرم ( صلى الله علیه و آله ) و خداوند به شمار مى رود یا خیر ؟
و آیا این جریان مصیبت بار ، قتل مؤمن محسوب مى شود یا خیر ؟ آیا جریان
قتل پاک باختگان و آزادگان در كربلا و حمله به مكه مكرمه و مدینه منوره و
فساد در آنها ، فساد فى الارض شمرده نمى شود ؟ آیا طبق نصّ صریح قرآن مجید ،
قاتلان حسین ( علیه السلام ) ملعون به شمار نمى آیند و آیا لعن بر آنان به
وسیله مؤمنان از صریح قرآن مجید به دست نمى آید ؟ ! ! « اللهم اللعن اول
ظالم ظلم حق محمد و آل محمد » « إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ
رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ ».