کد خبر: ۱۸۱۰۶۹
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۱۹ آبان ۱۳۹۲

مشاور امنیت ملی کاخ سفید به کنگره تاکید کرد تا به آمریکا اجازه دهد که حق رای وتو خود را در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) که به دلیل عدم پرداخت تعهدات مالی از دست داده، بار دیگر به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در صفحه توییتر خود نوشت: این مساله که آمریکا حق رای خود در یونسکو را از دست داده، بسیار شرم‌آور است. کنگره باید این مساله را حل کند. قانون کنونی فلسطینی‌ها را مجازات نمی‌کند، بلکه آمریکا را تضعیف می‌کند.

یونسکو پس از دو سال از اینکه آمریکا و اسرائیل پرداخت کمک‌های مالی خود به این سازمان را در اعتراض به اعطای عضویت غیر دائم به فلسطینی‌ها متوقف کردند، روز جمعه حق رای این دو را به حالت تعلیق درآورد.

قوانین آمریکا کمک مالی به هر یک از آژانس‌های سازمان ملل را در صورتی که خواسته‌های فلسطینی‌ها برای کشورشان را به رسمیت بشناسد، قدغن می‌کند و همین قوانین مسبب تصمیم آمریکا برای توقف کمک مالی در اکتبر سال 2011 است.

خروج سرمایه آمریکا از یونسکو که حدود 240 میلیون دلار یا برابر با 22 درصد از بودجه کل این سازمان است، باعث شده که این بخش فرهنگی دچار بحران مالی شده و مجبور به لغو برخی از برنامه‌هایش شود.

یونسکو مسئول انتخاب مکان‌های میراث جهانی، ارتقاء سطح آموزش جهانی و حمایت از آزادی رسانه‌ها در میان دیگر وظایف است.

تحلیلگران معتقدند، آمریکا با از دست دادن حق وتوی خود فرصت استفاده از قدرت نرم را که همان تاثیرگذاری بر جامعه بین‌الملل به جای استفاده از زور یا پول است، از دست می‌دهد. این خلاء احتمالا با یکی دیگر از قدرت‌های جهانی نوظهور همچون چین پر می‌شود.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: یونسکو مستقیما منافع آمریکا در حمایت از آموزش زنان و دختران، کمک به تحقیقات علمی مهم، افزایش سطح تحمل و بردباری، حفاظت و نگهداری میراث فرهنگی و طبیعی جهان، حمایت از آزادی رسانه‌ای و غیره را ارتقاء می‌دهد. این نخستین باری است که آمریکا با یونسکو دچار اختلاف شده است.

این در حالی است که دیوید کیلیون، سفیر آمریکا در یونسکو پس از اعلام رسمی به حالت تعلیق درآمدن حق وتوی واشنگتن در کنفرانس دو سالانه سراسری این سازمان فرهنگی که در پاریس برگزار شد، گفت: دولت آمریکا به سختی مشغول است تا بتواند کنگره را نسبت به بازگرداندن سرمایه به یونسکو متقاعد کند.

ایرینا بوکدوا، دبیرکل یونسکو نیز در این کنفرانس نسبت به از بین رفتن حق وتوی آمریکا ابراز تاسف کرده و تاکید کرد، واشنگتن نقش بسیار مهمی در این سازمان داشت.

وی افزود: این مساله تنها به سرمایه‌ مربوط نمی‌شود بلکه به ارزش‌ها ربط دارد. این مساله یک قدرت بسیار مهم برای برقراری صلح پایدار و توسعه مداوم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها