کد خبر: ۱۸۰۹۵۸
زمان انتشار: ۱۷:۴۲     ۱۹ آبان ۱۳۹۲
مذاکرات ژنو 5 شب گذشته بدون انتشار محتوای مذاکرات پایان یافت، اما گویا طرف مقابل از برگه اثراگذاری تحریم ها بر اقتصاد ایران ، برای امتیازگیری بیشتر از دیپلمات های ایرانی بهره گرفته است.

به گزارش رجانیوز، هر چند محتوای مذاکرات ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو 5 همانند مذاکرات قبلی از سوی مقامات ایرانی منتشر نشده است اما نگاهی به اظهارات رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در جریان مذاکرات ژنو 5 و پس از آن بیانگر آن است که طرف مقابل مانور گسترده ای بر آسیب وارد آمدن بر اقتصاد ایران در اثر تحریم ها داده است.

در همین راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با سردبیر خاورمیانه بی بی سی گفت که تحریم های بانکی و نفتی تاثیری بر رویه تهران در مذاکره نداشته است.

ظریف با تاکید بر اینکه تحریم های شدید بانکی و نفتی علیه ایران دلیل تغییر رویه ایران نیست، گفت: نتیجه تحریم ها ساخت 19 هزار سانتریفوژ و همچنین دشواری هایی برای مردم ایران بوده است.

وی گفت: غرب نمی تواند با رسیدن چنین نتیجه ای مدعی پیروزی شود وزیر خارجه ایران گفت : دلیل تغییر رویه ایران در مذاکرات تغییر دولت و روی کار آمدن گروهی است که پیش از این هم با همین رویکرد با قدرت های جهانی مذاکره می کردند.

تاکید بر عدم اثرگذاری تحریم ها بر رویه مذاکراتی ایران موضوعی که بود رئیس جمهوری نیز امروز صبح و در جریان جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به آن اشاره داشت.

آقای روحانی در بخشی از اظهاراتش در این جلسه با تأکید بر اینکه ما به خاطر فشار تحریم بر سر میز مذاکره ننشسته‌ایم به مذاکرات ایران و کشورهای غربی اشاره و تصریح کرد: در سال 2001 تا 2003 یعنی سال 82 شمسی ایران پای میز مذاکره نشست و در آن زمان تحریمی در کار نبود.

هر چند رئیس جمهور و وزیر امور خارجه رویه جدیدی درباره اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد ایران در پیش گرفتند ولی پیش از مذاکرات ژنو 5 ، اظهارات برخی از مقامات دولتی و حتی رئیس جمهور درباره اوضاع بحرانی اقتصاد، خالی بودن خزانه و ... به وضوح این پیام را به غرب منتقل کرد که ایران به دلیل تشدید فشارهای اقتصادی در شرایط بحرانی قرار دارد و به همین دلیل به دنبال توافق هسته ای است.

در چنین شرایطی طرف غربی که به ضرورت توافق فوری برای ایران پی برده است رویه مذاکراتی خود را به گونه ای تنظیم می کند که در ازای کم ترین انعطاف بیشترین امتیاز را از ممقامات ایرانی بگیرد.

موضوعی که بارها رجانیوز به آن اشاره کرد.

رجانیوز در گزارشی در تاریخ 30 مهر سال جاری با اشاره به نامه صادق خرازی در واکنش به مکالمه تلفنی روحانی و اوباما به نقل از وی نوشت: متاسفانه این طور تبلیغ می شود که مردم در فرایند انتخابات در اعتراض به سیاست خارجی و تحریم ها رای داده اند؛ آیا این گونه تبلیغ کردن دست ایران را در مذاکرات خالی نکرده است. خرازی با اشاره به موضع گیری های مقامات غربی در چند روز اخیر نسبت به ایران خاطرنشان کرد: با بررسی اظهارنظرهای مقامات غربی می توان دریافت که غربی ها فکر می کنند تحریم ها بر ایران اثرگذار بوده است همچنان که اوباما گفته است اگر ایران واکنش نشان می دهد نتیجه تحریم هاست.

رجانیوز پیشتر نیز در تاریخ 30 مرداد 92 در گزارشی با عنوان " نقدی جدی بر «تدبیر» دولت «تدبیر و امید» برای رفع مشکلات اقتصادی/ افزایش فشارها؛ بدیهی‌ترین نتیجه پیوند زدن اقتصاد داخلی با سیاست خارجی" نوشت: بنا بر اصل "رفتارسنجی با اهرم فشار" وقتی طرف غربی به این جمع بندی برسد که ایران علاج دردهای اقتصادی خود را کاهش تحریم ها میداند، برای گرفتن امتیازهای بیشتر به تحریمها خواهد افزود. تجربه عملی بیش از 10 سال پرونده هستهای این موضوع را ثابت کرده است که اگر دشمن حس کند رفتار ما تابعی از شدت فشارهاست، تنها کاری که می کند این است که به فشارهای خود اضافه کند.

حال با جدی شدن موضوع مذکرات هسته ای ایران و 1+5 در ژنو 5 ، غربی ها بار دیگر از برگه اثر پذیری اقتصاد ایران از تحریم ها بهره گرفتند و زیر میز مذاکرات زدند تا بتواند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند.

در چنین شرایطی تغییر رویکرد برخی مقامات و پرهیز از به کار بردن جملات غیر کارشناسی که بر روند مذاکرات اثر می گذارد، هر چند مثبت به نظر می رسد با این حال برای تغییر ذهنیت طرف غربی کافی نیست و باید با اتخاذ رویکردی قاطع در مذاکرات اشتباه محاسباتی غربی ها درباره رویکرد جدید ایران اصلاح شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها