کد خبر: ۱۸۰۹۱۲
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۱۹ آبان ۱۳۹۲
یک رسانه عرب زبان به نقل از منابع موثق زمان شروع تلاش ها برای نزدیک شدن ایران-آمریکا را به یک سال قبل دانسته است و به فشاری که کاخ سفید به وزارت خزانه داری آمریکا برای وضع نکردن تحریم های جدید مالی و نفتی وارد کرده پرداخته است.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الحیات به نقل از منابع موثق آورده است: نزدیک شدن ایران و آمریکا عمری بیش از یکساله دارد و گزارش های حاکی است که وزارت خزانه داری آمریکا با دستور کاخ سفید حجم تحریم ها را در شش ماه گذشته کاهش داده است.

این منابع بیان کردند: افق های توافق از بهار 2012 یعنی قبل از انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا آغاز شده است اما انتخابات آمریکا و پس از آن انتخابات ایران موضوع را به تعویق انداخته بود.آمریکایی ها خواستار پیگیری توافق پس از انتخابات به منظور عدم تاثیری آن بر شانس اوباما بودند.انتخاب حسن روحانی در ژوئن گذشته زمینه را دولت اوباما برای حرکت در مسیر مذاکرات آسان تر کرد.

بر اساس گزارش پایگاه دیلی پست از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در ایران در موضوع تحریم ها نرمش بیشتری از سوی آمریکا وجود داشته است و کاخ سفید در راستای کاهش تحریم ها گام برداشته است و  وزارت خزانه داری آمریکا به جای گنجاندن صد شخصیت و موسسه ایرانی در فهرست تحریم ها به گنجاندن شش شخصیت و چهار شرکت پس از انتخاب روحانی بسنده کرد.

منابع موثق به الحیات افزودند: وزارت خزانه داری آمریکا تحریم ها را به درخواست مستقیم وزارت خارجه و کاخ سفید کاهش داده است و این سبب نوعی آشفتگی در داخل دفاتر مسئول پرونده تحریم ها در آمریکا شد.دولت آمریکا کوشید به کنگره برای توقف تحریم نفتی یا مالی جدید در سنا فشار آورد و نمایندگان کنگره منتظر توافق ژنو درباره تحریم های جدید یا فرصت دادن به دستگاه دیپلماسی آمریکا ماندند.

نیکلاس برنز مسول سابق در وزارت خارجه آمریکا که از سال 2005 تا2008 مسئول پرونده ایران بوده است هر گونه توافقی را بسیار مهم و به نفع آمریکا و به مثابه آزمونی برای روند دیپلماتیک با تهران دانست و افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به علت مخالفت با اوباما در زمینه برخورد با ایران مرتکب اشتباه شد زیرا این موضع گیری به نفع ایران است.کاهش تحریم ها موقتی است و در صورت شانه خالی کردن ایران از تعهدات خود می توان تغییر موضع داد.

الحیات در پایان آورده است: با این وجود اخبار مربوط به توافق با استقبال آمریکا روبرو شده است هر چند برخی از جمهوری خواهان مانند ایلیانا روس لیتینین مخالفت کاهش تحریم ها هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها