به گزارش پایگاه 598، مواضع
عقیدتی نهضت آزادی برخاسته از متن فقه و نظرات فقهای حوزههای علمیه نیست،
بلکه از دیدگاه های مهندس بازرگان سرچشمه میگیرد. نگاه مهندس بازرگان به
اسلام نگاهی غربی و ریشه در تفکر او و سایر صاحبنظران نهضت آزادی در فرهنگ و
تفکر غرب دارد.
وی در تبیین
مبانی و اصول عقیدتی اسلام طوری سخن میگوید که بازتاب آن در غرب و در بین
تحصیلکردههای غربی منفی نباشد و این کار تا آنجاست که حتی اصول عقیدتی
اسلام را به خاطر پسند غرب و غربیها تفسیر و تأویل میکند. مهمترین اثر
عقیدتی بازرگان کتاب «راه طی شده» او میباشد که در آن تلاش کرده بگوید
غربیها با علم و آگاهی راه انبیا را طی کردهاند.
مهدی
بازرگان به عنوان مرشد فکری نهضت آزادی و کسی که سران نهضت وی را پدر
روشنفکری دینی در ایران نام نهادهاند، در مجموعه نوشتههای خود، بویژه
کتاب «راه طی شده»، تلاش دارد تا ایمان به خدا و معارف علوم دینی را از
طریق علوم تجربی تفسیر کند، اما این کار با هر نیت و هدفی که دنبال شد،
زمینههای انحراف فهم دینی را فراهم کرد و پیدایش جریانهای سیاسی و
اعتقادی التقاطی و منحرف در چهار دهه اخیر، معلول همین اندیشه و تفکر بوده
است.
امام خمینی (ره) بارها از روش نهضت آزادی انتقاد کردند و آنها را گروهی منحرف نامیدند.
در خصوص اقدامات اخیر افراد و رسانه های منتسب به نهضت آزادی گفتنی هایی هست که در ادامه به آن اشاره می کنیم:
1
- در آستانه عید غدیر امسال انتشار یک یادداشت توهینآمیز به حضرت
امیرالمومنین در روزنامه بهار موجب آزردهخاطر شدن دوستداران ائمه اطهار(ع)
شد. خیلیها اعتقاد داشتند که با آغاز فعالیت دولت جدید، یاوهگویان و
روشنفکرمابان گذشته با توهم باز شدن فضای ولنگاری رسانهای احیا خواهند شد.
چاپ مقاله توهینآمیز در روزنامه بهار زنگ خطر ورود این افراد را به صدا
درآورد و گویا قرار است هر از گاهی شاهد این توهینها و یاوهبافیها
باشیم.
اسناد موجود نشان میدهد
که نویسنده مقاله موهن روزنامه بهار، یار غار رئیس اداره سوم ساواک بوده
است. سرلشکر منصور قدر، سفیر رژیم شاه در لبنان، در مقدمه کتاب «فلسطین و
اسرائیل» از «مساعدتهای بسیار ارزنده و پر ارزش علیاصغر غروی» تشکر و
قدردانی کرده است. در این کتاب آمده است که وی مقالاتی را در دفاع از
وهابیت و سلفی ها نیز نوشته است.
این
روزنامه در یادداشتی به قلم شخص نامبرده، مطالبی جهتدار را در باب این
واقعه تاریخی مطرح ساخت و تفکراتی را منتشر کرد که جدای از تمام
موضعگیریها و جهتگیریهای سیاسی و دینی، باید از منظر عقلی و نقلی
به آن توجه شده و پاسخی درخور و شایسته به مسببان و نگارندگان پشت پرده آن
داده شود.
2 - در آخرین مورد
یادداشتی با عنوان «آتشی زیر خاکستر» در مجله چشمانداز ایران (نزدیک به
نهضت آزادی) منتشر شده است که نویسنده به گفته خودش با نیت دلسوزی برای
حکومت، اقلیتهای مذهبی را آتشی زیر خاکستر سرد دانسته است. نویسنده به
بهانه محور قرار دادن وحدت شیعه و سنی در کشور دچار لغزش شده و خواسته یا
ناخواسته به ائمه اطهار علیهم السلام و حضرت زهرا(س) توهین کرده است.
در
این مطلب درباره توجه بیش از حد شیعیان به حضرت زهرا(س) آمده است: «بعد از
جنگ (تحمیلی) توجه به ایشان نسبت به سایر ائمه برجستهتر شد و رویکرد به
ایشان نیز متفاوت شد. بتدریج مهمترین فاز زندگی ایشان، روزهای اول پس از
وفات پیامبر اعلام شد و برخورد خلیفه دوم با ایشان برای گرفتن بیعت از
ساکنین منزل ایشان و حوادث گفته شده در این مورد پررنگ گردید. پیش از آن،
درگذشت آن حضرت به عنوان وفات یاد میشد که بتدریج عنوان شهادت جایگزین شد و
در رسانهها هم رایج شد.»
نویسنده
در ادامه مینویسد: «متاسفانه مسئله حضرت زهرا(س) را چنان احساسی و عاطفی
عنوان میکنند که شنونده و بیننده به جای تامل و تفکر در شخصیت و منش
ایشان، صرفاً حس انتقامجویی و کینهتوزی پیدا میکند»!
3
- بهتازگی نورعلی تابنده که در حال حاضر عنوان قطب دراویش گنابادی را با
خود یدک میکشد، در سخنانی سخیف و موهن مطالب ناروایی را به امام علی(ع)،
امام حسن(ع) و امام حسین (ع) نسبت داده است.
قطب
دراویش گنابادی در نشست با تعدادی از بانوان درویش مسلک در حسینیه
(خانقاه) امیرسلیمانی تهران ضمن زیر سوال بردن عصمت ائمه (ع) و با اشاره
به داستانی غیر مستند درباره امام علی(ع) و حسنین(ع) اظهار داشت: در
داستانها مشهور است که یک وقتی حضرت علی (ع) دو تا از فرزندان خود یعنی
امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را فراخواندند و بهصورت جداگانه اول به امام
حسین(ع) گفتند، شنیدم با برادرت قهری! من از پیغمبر شنیدم که فرمود هرگاه
دو مومن با هم عناد پیدا کرده باشند، صلح و آشتی بین اینها 100 جزء ثواب
دارد که 90 جزء آن برای کسی است که اول رفته و آشتی کرده است و 10 جزء هم
برای کسی است که در خانه نشسته تا او بیاید و آشتی کند، بنابراین برو پیش
برادرت و با او آشتی کن.»
وی که
به زعم خود بارها دراویش گنابادی را شیعه واقعی! معرفی کردهاست، در ادامه
سخنان موهنش درباره ساحت ائمه(ع) عنوان داشت: «البته در اینجا امام
حسین(ع) ایثار کرد و گفت که برادرم شایستهتر است به آن 90 جزء ثواب تا
خودم، یعنی او بیاید آشتی کند. بعد امام علی(ع) همین مطالب را به امام
حسن(ع) گفتند و ایشان قبول کردند و با برادرش آشتی کرد، لذا منظورم از
ایثار این ایثار در ثوابهاست.»
وی
در اظهارات گستاخانه و ملحدانه خود صراحتاً احکام دینی را زیر سوال برده و
در جمع زنان دراویش می گوید : «با تشرف به من شرف پیدا می کنید و زمانی که
با من بیعت کردید گناهانتان به گردن من است و در بیعت، شخصی که بیعت می
گیرد از طرف خدا مشخص شده (در اینجا منظور این است، من که از شما بیعت می
گیرم از طرف خدا مشخص شدم) و اگر برای تشرف شوهرتان یا پدرتان هم راضی نبود
که شما مشرف شوید نیازی به اجازه ندارید؛ چون تشرف شخصی است و به دیگری
ربط ندارد، حتی پسر بدون اجازه پدر م یتواند مشرف شود؛ چون زمانی که پدر
فرزند را به دنیا آورد مگر از او اجازه گرفت!»
نکته
درخور توجه اینکه نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی نیز همانند علی اصغر
غروی، مقاله نویس روزنامه بهار دارای سابقه عضویت و همکاری با نهضت آزادی و
جبهه مرتد ملی میباشد.
در
انتها باید یادآور شد که این رسانهها و افراد قانون شکن باید هزینههای
سنگینی را بپردازند و به این سادگی رها نشوند؛ آنها فکر نکنند که کشور
بیقانون است و میتوانند به این راحتی اقدام توهینآمیز و خلاف قانون
مرتکب شوند. ما از فعالان سیاسی و رسانهها میخواهیم درباره اقدامات این
رسانهها و افراد معلوم الحال قانون شکن واکنش نشان دهند.
منبع: «خبرگزاری دانشجو» - حمید سطوتی